Mindenki megnyugodhat, a nagy villanyautós offenzívában a BMW nem felejtett el sportautót gyártani, sőt. A tesztelt 228i kabrió vérbeli sportkocsi, ráadásul gyönyörű. Tömören adja mindazt, amit egy BMW-től várhatunk: a vezetés élvezetét.
Hogy néz ki?
A 2-es kupé nyitott változata a korábbi 1-es kabriót váltja, méretben jóval nagyobb (4432 milliméter hosszú, 1774 milliméter széles, 1413 milliméter magas, tengelytávja 2690 milliméter), elöl és még hátul is tágasabb, csomagtartója használható (280-335 liter), vászonteteje rendkívül csendes és viharálló, futóműve kényelmesebb az egyesnél, a beltér anyaghasználata jobb. A kupola 50 kilométer/óra sebességig menet közben is nyitható, illetve zárható. A látványos akció 20 másodpercig tart, távkapcsolóról is működtethető. A szélterelő hasznos, ha négyen utazunk benne, akkor a szélterelőt egyszerűen kivehetjük és a csomagtartóban helyezhetjük el. Tesztautónkat M-csomag díszítette, de nemcsak optikailag javítottak vele a kocsin, hanem markos, kék színű M Performance fékek lassították és az állítható, 10 milliméterrel leültetett sportfutómű is sokat javított sportos ösztöneinek átélésén. Peres, 18 hüvelykes kerekein eltérő méretű abroncsok feszültek, elöl 225/40 R18-as, hátul 245/35 R18-as Bridgestone papucsok. A Coupénál másfél mázsával nehezebb (1555 kilogramm), alaktényezője 0,31-es. Felhúzott tetővel alig látunk valamit a kocsi mögötti térből, tolatóradar nélkül vakok lennénk, de a tükrök és az A oszlop is sokat kitakar.
Hogy megy?
Bivalyerős kétliteres, keresztbe épített turbómotor gondoskodik a dinamikus vezetésről, az erőforrás 245 lóerejét (percenként 5000-6500-as fordulatnál) és 350 newtonméteres csúcsnyomatékát (1250-4800-as percenkénti fordulatnál) a ZF nyolcsebességes automatikus váltója közvetíti a hátsó kerekekhez. Végsebessége 250 kilométer/óra.
Az intelligens váltó alacsony fordulatszámon tartja a motort és finoman kapcsolgat, sport módban azonban minden váltásánál rúg egyet és alacsonyabb fokozatban, magas fordulaton tartva nagyobb teljesítményt hoz ki a négyhengeresből. Takarékosan is lehet vezetni, ebben partner az eco pro üzemmód (50-160 kilométer/órás sebesség között siklik, azaz vitorlázik, nincs motorfék, a váltó lekapcsolja a hajtásláncról a motort) és a stop-start, megkímélve a több mint 500 kilométeres teszt során 8,9 liter benzint kért. Hatótávja 650-700 kilométeres is lehet, de ha nem tudunk uralkodni agyunk racionális felén, akkor a 350-400 kilométerrel kell beérnünk. 110 kilométer/órás sebességnél 1900-at forog a főtengely, 160 kilométer/órás sebességnél 4200-at.
Milyen vezetni?
Kabrióként nagy élmény a kocsi, szereti mutogatni magát és mi sem éreztük magunkat rosszul benne. Autópálya nem akadály, 130-nál is élvezhető az utazás, lehet zenét hallgatni és beszélgetni is. Nyakfűtés csak hidegebb napokon hiányzott. Eső sem akadály, az M5-ösön kilométere tucatjait tettük meg esőben, csak égszakadás és földindulás esetén húztuk fel egy benzinkútnál a tetőt. Épp időben. Normál esőben 110-150 kilométer/órás sebességtartományban egy csepp víz sem került az utastérbe. Aki még nem próbált esőben kabriózni, tegye meg, jó móka. Egy tanácsot azért adok: ha esik, ne lassítson és ne álljon meg, amíg megfelelő sebességgel halad, védve van, ha megáll, megázik.
Farolni kötelező, még takarékos módban is eldobja nagy gázra a fenekét (ám ilyenkor nagyot fékez az ESP, ami rontja az élményt), a hozzáértőbbek sport pluszban és kikapcsolt menetstabilizálóval csapatják, sőt a 6 másodperces rajtautomatikát is kipróbálják. Óvatos duhaj vagyok, ezeket a kalandokat meghagytam nekik, de azért egyszer-kétszer én is meghajtottam a kicsikét, hogy érezze, milyen kétszáz fölött az élet. Futóműve kemény, úthibákon büntet, de azt is élvezzük.
Mennyibe kerül?
Brutális az ára, nem is tudom, hogy kis hazánkban ki tudja ezt megvenni. 11,35 millió forint alaphangon a 228i Cabriolet, tesztautónk jól felszerelve 16,5 millió forintba kerül. Ennyi pénzért két-két Opel Cascadát, Peugeot 308 CC-t, Mini Cabrio JCW-t kapunk, de kevésbé jól felszerelve már 420i kabriót is hazavihetünk. A BMW már nem árulja a 228i kivitelt, a 252 lóerős 230i Cabrio alapára kézi sebességváltóval 11,561 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor