Mindenki az új nagy elektromos Volvo, az EX90 érkezését várja, olyannyira, hogy semmi más újdonság nincs a svédek kicsiny boltjában. Elcsíptem a tavaly frissült XC40-est, elektromos, kis akkus és elöl hajtó változatban. A poén benne az, hogy ezt már nem lehet kapni. Kár, mert nekem bejött.
Hogy néz ki?
A Volvo sikerének egyenletében az egyik állandó a 2018-ban Év Autója díjat szerző XC40. Van belőle benzines, konnektoros hibrid és elektromos. Utóbbi egy-, illetve kétmotoros változatban érhető el 69, illetve 78 kilowattórás akkumulátorral. Az egymotoros változat immár hátul hajt, ezt a tesztautónknak nem mondták meg, maradt elöl hajtó típus. Nem kapható már (egy évig gyártották fronthajtással), így innentől ez már egy használtautó-teszt.
Utóneve Recharge, ahogy a plug-in modellek is Recharge modellek. Minden bizonnyal ezzel a külső forrásból történő elektromos töltésre utalnak. Manapság ne akarjon az ember eligazodni a névadásban, a legtöbb Volvo motorváltozat B, azaz bármilyen jelű lehet. Dízel, benzines? B. Az elektromos változatot a többitől a teli hűtőmaszkja különbözteti meg. Fényezése kéttónusú, a fjord kék metálfény mellé fekete tető dukál.
Az eredetileg Thomas Ingenlath által tervezett XC40 volt az első olyan modell, amely a kínai Geely tulajdonában álló Volvo Cars új fejlesztésű, moduláris jármű platformjára (CMA) épült (ezt kapta az elektromos C40 is). A belgiumi Gentben gyártott XC40 volt az első Volvo a városi szabadidő-jármű szegmensben. 4,44 méteres hossza és esetünkben kéttonnás tömege épp, hogy befér a középkategóriába, kinézete és minősége alapján elmenne egy fél számmal feljebb is. Tengelytávja 2702 milliméter, szélessége 1863 milliméter, magassága 1647 milliméter. Ami a technológiai tartalmat illeti, az XC40 a 90-es és 60-as szériákban megismert biztonsági, kapcsolódási és szórakoztató technológiákat honosította meg a városi szabadidő-járművek kategóriájában. A ráncfelvarrással megkapta a pixel-LED technológiás fényszórókat, a lámpa nemcsak a kanyarok ívét követi, hanem automatikusan megakadályozza a szemből érkezők és az előttünk haladók elvakítását is.
A Google-lel közösen kifejlesztett, Android-alapú operációs rendszer pontosan és megbízhatóan működött, de menet közben inkább ne babráljuk a függőleges, 9 hüvelyk képátlójú képernyőt. A Volvo amúgy is szereti magának megtartani az információkat, csak a legszükségesebbeket teszi ki a vezető előtti digitális képernyőre. Miközben az Apple CarPlay képernyőn aktív a Waze, a gyári navigáció nem jelenik meg a műszerórák közötti nagy felületen (12,3 hüvelykes a digitális műszerfal képátlója). Más modellekhez képest nagyon visszafogott a tájékoztatás, ami nem baj, a sofőr foglalkozzék a vezetéssel. Annyira nem akarja stresszelni a vezetőt, hogy a hatótávot sem írja ki, csak miután 50 kilométerre csökkent (a menüben meg lehet nézni, de akkor nem látszik a CarPlay képernyője). Na, barátom, most elkezdhetsz aggódni!
Elöl és hátul is kényelmes a Volvo XC40, jó benne ülni, a vezetőülést és az egész autót mintha rám öntötték volna. Külön kiemelem a gyapjú tartalmú textil kárpitot, amely kanapéra húzva mágnesként marasztalná a vendégeket, akkor is, ha mi már aludnánk. Finom tapintású, egyszerű, elegáns, meleg, kellemes és otthonos. Én már csak ezért a huzatért megvenném a kocsit… Mondjuk nem olcsó, több mint egymillió forint a felára az újrahasznosított szövetnek. Cserébe ezzel együtt kapjuk az Orrefors kristály váltógombot, amely esti fényekben mutatja meg igazán rejtett és törékeny szépségét.
Csomagtartója tisztességes (419 literes, lehajtott ülésekkel 1,3 köbméteres), ajtaja motoros, bent pedig számos, a Volvókban már megismert praktikus részlet teszi vonzóvá. Ilyen például a padlóból kihajtható, függőlegesen rögzíthető fal, amely megakadályozza, hogy a bevásárlószatyor tartalma szétszóródjék a poggyásztérben. Csomagtartó elöl is van, a motorfedél alatt sporttáska méretű, 31 literes üreg várja a holmikat vagy éppen valamelyik töltőkábelt.
Az alapáron 12 hangszórós Harman/Kardon hifi jól szól, de a basszus egy kissé túlvezérelt, külön öröm, hogy magyarországi beszállító gyártotta.
Hogy megy?
A már nem gyártott változat villanymotorja 170 kilowattos, azaz 231 lóerős (a rendelhető hátul hajtó verzió 238 lovas, legnagyobb forgatónyomatéka 420 Nm), maximális nyomatéka 330 Nm. Jól hangolták a teljesítményt, nem pörögnek ki az első kerekek, kimérten és kíméletesen épül fel a nyomaték. Ha kell az erő, megvan benne a tartalék, hirtelen előzések, kikerülések, mindennapi menekülések simán, visszakézből teljesíthetők, egy percig sem éreztem magam alárendeltnek magam a közlekedésben. Csak amikor spóroltam a hatótávval, de akkor én döntöttem a cammogás kiváltsága és a madárcsicsergés hangulata mellett. A lassulás élménye is kellemes, a fékek határozottan és jól fognak, az egész autó pontosan olyan hangulatot kelt, mintha egy csendes és szerény benzines lenne.
A Volvo XC40 Recharge tesztelt változata álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,4 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 160 kilométer/óra (a hátsókerék-hajtású változat ennél többet tud, akár 180 kilométer/órával is száguldhat).
Akkumulátorának kapacitása nettó 67 kilowattóra. Elméleti hatótávja legfeljebb 420 kilométer, nálam ez kora tavaszi időjárási körülmények (5-15 fok külső hőmérséklet) között 350-380 kilométerben maximalizálható – fűtéstől függően. Autópályán tartósan nem közlekedtem, az M0-áson mintegy 100 kilométert tettem meg, így alakult a fogyasztás a közel 600 kilométer alatt 16,9 kwh/100 kilométerre.
Tölteni váltakozó áramról legfeljebb 11 kilowattal lehet, egyenáramról akár 150 kilowattot is felszed ideális körülmények között, de a kollégák tapasztalatai alapján be kell érnünk 120-130 kilowattal.
Milyen vezetni?
A kocsi a beülést követően mindig azonnal menetkész, a fékpedál lenyomása után már csak a menetirányt kell kiválasztani a kristálykarral.
Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű feszes, de a gödröket jól bírja – meglepően jól bánik az úthibákkal, le a kalappal a mérnöki munka előtt. A 20 hüvelykes felnik a váltott méretű Pirelli Scorpion négyévszakos gumikkal (elöl 235/45 R20, hátul 255/40 R20) jól mutatnak, ám kissé túlzottnak tűnnek. A kocsi hasmagassága 17,6 centi, terepen nem hajtottuk, csakis gödrös földutakra merészkedtünk vele.
Kanyarokban semleges, sőt inkább az izgalmasan vezethető kategóriába sorolható, nem unalmas és nem életidegen gyorsan sem hajtani. A zajszigetelés kiváló.
Mennyibe kerül?
A Volvo XC40 olyan biztonsági és vezetőtámogató funkciókat kínál, mint az önálló kormányzásra is képes sávtartó, a városi koccanásgátló, az útelhagyást gátló biztonsági rendszer, az automatikus fékvezérléssel kombinált, kitolatáskor a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (egy belógó rozmaringszál miatt is befékezett), vagy a 360 fokos kamera, ami segíti a manőverezést a szűk helyeken.
A felextrázott tesztautó ára 22,2 millió forint volt újkorában, egy hasonló, ám hátsókerék-hajtású elektromos XC40-esért most minimum 21,5 millió forintot kell leszurkolni a pénztárban.
Kép és szöveg: Biró Csongor