A Mazda 6 Sportkombi egykor az egyik legszebb és legigényesebb japán autó volt. A 20 éves évfordulóra kicsinosított modell bizonyítja, hogy a szépség nem múlandó. Nagy motorral és automatikus váltóval is lehet takarékos, vezetősegédei védőangyalként kísérik el a sofőrt üzleti útjain.
Hogy néz ki?
Mindig is tetszett a Mazda kombija, most sincs ez másképp. Bár az elmúlt két évtizedben többször is vezettem, nem tudtam nemet mondani a most nyáron adódó lehetőségre. Jó megpihenni a sok hibrid, villanyos és szabadidő-autó között egy hagyományos, mondhatni múlt századi, akár múlt ezredbéli autó kényelmében. Hallani a diszkrét hangját, élvezni, ahogy a löketből erő lesz – igaz, túlzásba nem esik. Ráadásul együtt öregedtünk meg, lassan 20 éve űzöm ezt az ipart – a Mazdán nem látszik a 20 év, rajtam erősen.
A Mazda 6 olyan, mint a gyémánt, minél többet foglalkoznak vele, annál szebben csillog. Néhányszor átszabták az orrát, legutóbb 2019-ben, akkor megkapta a friss, még mai is tetszetős Mazda arcot. Minden csupa króm, csupa flört, elegánsak a lökhárítók és a felnik, valamint a kipufogóvégek is csillognak. A teljesen LED-es lámpák (oldalanként húsz diódát kapott) hatékonyan világítanak, nem vakítják a szemből érkezőket.
Láttam már pár szép autóbelsőt (sőt falon pókot is…), de amikor kinyitottam az ajtaját, tátva maradt a szám. Nagyon finom, nagyon szép az utastér. Egy ausztrál barátom, akit megautóztattam benne, azt mondta olyan, mint egy luxusjet belseje. Nem tudom, még nem ültem olyanban, szerintem ő sem. Mindenesetre tetszett az a minőség, ami körbevett, szépen és lélekkel rakták össze, az már hétszentség. Az ergonómia elfogadható, a klíma továbbra is tekerőgombos. A kényelmes, vastagon párnázott, barna, lyugatott hasított műbőr- és nappabőr ülések immár hűthetők is. Okos megoldás, hogy a szélvédő alján fűtőelemek gondoskodnak arról, hogy az ablaktörlő lapátok ne fagyjanak oda télvíz idején. A műszerfalra és az ajtókárpitokra is jutott puha borítás, azok ott mind nubuk bőrt kaptak. A 20 év zoom-zoomra a fejtámlákon egyedi logók emlékeztetnek.
Jól tájékoztat a szélvédőre vetített színes kijelző, amely a navigáció mellett, az aktuális sebességet, a tempomat beállítását, a sebességkorlátozásokat, tiltótáblákat, vezetősegédek utasításait mutatja. A holttérfigyelő jelzései is itt kaptak helyet, a kijelző bal, illetve jobb szélén megjelenő grafikus figyelmeztetés (wifi jelre hasonlító) óv attól, hogy sávváltáskor ütközzünk, vagy veszélyeztessünk. A középkonzol kijelzőjén két analóg műszeregység között digitális figyel, a vezetősegédek gombjait túlságosan szétszórták, kiesnek a látómezőnkből. Az érintőképernyő csak álló helyzetben aktív. Ez menet közben nagyon zavaró, a tekerőgomb kezelése elvonja a figyelmet a vezetéstől. Nem pont ez volt a cél? Mármint, hogy figyeljünk a vezetésre? A Bose hangrendszer a fülünket kényezteti, a kilátás jó. Az Apple CarPlay ugyan működik vezeték nélkül is, de még a Mazda sem képes elkerülni a kor egyik nyavalyáját: a kifeketedő, lefagyó képernyőpestist, amikor se kép, se hang. Szerencsére hét nap alatt csak egyszer tapasztaltam meg a csendes autózás áldását.
A kocsi hossza 4805 milliméter, szélessége 1840 milliméter, magassága 1480 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2750 milliméter, fordulókörének átmérője 11,8 méter, benzintankja 62 literes. Az öblös, 522 (VDA szerint 506 liter) literes csomagtartó (ledöntött ülésekkel 1664 liter) csak kézzel nyitható, a csomagrögzítésben egyáltalán nem jeleskedtek a mazdások, készüljünk arra, hogy szanaszét szóródnak a bevásárlólista elemei. Az elődben még 103-mal több liternyi hely állt a rendelkezésünkre. Csak ez róható fel hátrányként a versenytársakhoz viszonyítva, a szépség, a kupészerű test nem kedvez a puttonynak, ami nem elég magas. A hátsó ülésen kényelmesen elfértem, de 1,8 méternél magasabb fickók bajban lehetnek a fejtér szűkössége miatt. A kalaptartó az ötödik ajtóval egy hálós roló segítségével együtt nyílik.
Hogy megy?
Kiváló a 2,5 literes közvetlen befecskendezésű négyhengeres benzinmotor, turbó nélkül 194 lóerő teljesítményt nyújt (percenként 6000-es fordulaton), maximális nyomatéka 258 Nm (percenként 4000-es fordulatszámon). A motor 8,1 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/óra sebességre, az üresen 16 mázsás Mazda 6 kombi végsebessége eléri a 223 kilométer/órát. Az erőforrást kivételesen nagy, 13:1 sűrítési viszony jellemzi. A kopogást azzal védték ki, hogy egy hosszú csövekből álló, 4-2-1 rendszerű leömlőt terveztek, amely hosszúsága okán megakadályozza, hogy a hengert elhagyó kipufogógáz visszajusson egy másik hengerbe, és így növelje a nyomást és a hőmérsékletet. Emellett az égés időtartamát is csökkentették a különleges, púpos dugattyútetők alkalmazásával, ami a gyertyánál koncentrálja a dúsabb keveréket. Többlyukú befecskendezőket terveztek és a furatot csökkentették 4 milliméterrel. A légbeszívás mértékét nem a pillangószelep, hanem az elektromos vezérlésű szívószelepek szabályozzák.
A Mazda Skyactiv-G motorjai olyan tiszta üzeműek, hogy sok más gyártótól eltérően nem kellett Otto-részecskeszűrőt szerelni rájuk. A hétköznapi vezethetőséget segíti, hogy alacsonyabb fordulatszám mellett nőtt a nyomaték, de a csúcsnyomaték változatlan maradt.
Fogyasztásával elégedett voltam, ekkora kocsitól és ilyen erős motortól szép eredmény a 7,3 literes átlagfogyasztás száz kilométerenként. Több mint 1100 kilométert tettünk meg együtt, használtam autópályán, városban és országúton egyaránt. Amíg csak országúton és elővárosban közlekedtem, 6-6,5 literrel beérte 100 kilométerenként. Amint tempót váltottam, autóúton és autópályán közlekedtem (mintegy 600 kilométert), a fogyasztás emelkedni kezdett, de szerencsére időben megtorpant. A teszt során a klíma végig 22 fokra volt állítva (AC eco üzemmódban).
Lassan, kényelmesen közlekedve az autó igazi habitusát követjük, de ha kitör rajtunk valami menedzserbetegség, akkor űzhetjük a problémákat vele, van benne kraft, csak legyen türelmünk kicsalogatni. Előzésekhez a sport mód bekapcsolását ajánlom, jobb a békesség…
Milyen vezetni?
Acélrugós futóműve (elöl MacPherson, hátul multilink) feszes és kényelmes, a rossz magyarok utakon sem adja fel, úgy csillapít, ahogy azt elvárjuk. Sőt, kifejezetten tetszett a futóműve, rossz úton is tartottam a tempót, míg a forgalom többi résztvevője a 442-es úton ide-oda húzódott, hogy kerülje a komolyabb úthibákat. A Mazdával nem kellett kóvályogni, sőt megelőztem mindenkit, hogy a saját tempómat tudjam autózni a puzzle-szerűen széttöredezett és foltozott békési „utakon”. Siralmas, hogy milyen állapotban vannak az útjaink, épp pár napja autóztam Belgiumban, érdemes megtapasztalni a kontrasztot.
A Mazda 6 felfüggesztését az elődhöz képest jócskán átdolgozták, módosítottak a bekötési pontokon, a kormánycsuklón, a stabilizátorok csatlakozásán és természetesen a lengéscsillapítókat is lágyabbra állították. Úgy komfortos, hogy a gyors kanyarokat sem veti meg, a hirtelen irányváltásokat azonban sután veszi tudomásul és a tudtunkra adja, hogy bár sportkombi, nem sportkocsi. Szépen mutatnak a 19 hüvelykes felnik, ezúttal nem mennek a kényelem rovására. A kormányzás közvetlen, pontos, tömegközéppontja alacsonyan van. A vezetés kényelmét rontja a túlságosan hátra tolt könyöklő, könyökünk így egy kemény felülettel érintkezik.
A fékek átlagosak, az első tárcsák átmérője 320 milliméter, a fékezéskor visszatermelt energiát kondenzátor tárolja, ami segít a takarékoskodásban.
Mennyibe kerül?
Vezetősegédekkel nem fukarkodott a Mazda, tesztautónkban teljes sebességtartományban működő radaros tempomat teljesített szolgálatot (alapáras), a sávot biztosan tartja a sávsegéd (néha küzdeni is kell vele, hogy engedje át a vezetést), a kiparkolásnál keresztirányú forgalomfigyelő segít, van vészfékasszisztens, táblafelismerő, holttérfigyelő, négy kamera ad 360 fokos felülnézeti képet parkoláskor.
Az árlista 13,779 millió forinttól indul (145 lovas, kétliteres motorral) és 16,686 millió forintnál ér véget, a 20th Anniversary felszereltségű tesztautónk ára pedig ez utóbbi összegtől indul. Sok extra ugyan már nem fér bele, de egy jó szín kiválasztásával már majdnem 17 millió forintba kerül. Öröm az ürömben, hogy a kombi változatnak nincs felára, tehát jobban megéri ezt választani. A garancia hat évre vagy 150 ezer kilométerre szól.
Kép és szöveg: Biró Csongor