Gyorsan növekszik a Bosch mobilitási megoldások üzleti szektor. „Tovább fokozzuk növekedésünk ütemét, ezért a járművek villamosítása, automatizálása és hálózatba kapcsolása terén fejlesztett megoldásaink mellett innovatív szolgáltatásokat fejlesztünk a holnap mobilitása számára” – mondta Rolf Bulander, a Bosch mobilitási megoldások üzleti szektor elnöke az IAA Haszonjárművek 2016 szakkiállításon Hannoverben.
Az idei évben a Bosch mobilitási területe – árfolyamhatásokkal együtt – közel öt százalékkal növekszik. Ezzel a vállalat messze megelőzi a nemzetközi járműgyártást, amely az előrejelzések szerint két százalék alatti növekedést mutat 2016-ban. A Bosch növekedésének nagy része a haszonjárművek számára kínált műszaki megoldásoknak köszönhető, az üzleti terület már most az értékesítéseinek negyedét a könnyű- és nehéz haszonjárművek számára kínált rendszerekből realizálja. A Bosch a tervek szerint új „Haszongépjármű és munkagép” üzleti egységével még inkább fokozza erőfeszítéseit a haszongépjárművek és munkagépek számára kínált megoldások kidolgozása terén. E szegmens értékesítései a következő tíz évben várhatóan megduplázódnak, egyre nagyobb figyelmet kapnak majd a szolgáltatások és megoldások, amelyeken keresztül a Bosch a logisztikai ökoszisztéma hatékonyságát és biztonságát kívánja növelni.
Új károsanyag-kibocsátási szabványok lendítik előre a Bosch üzletmenetét
E fejlesztési munkák középpontjában a haszonjárművek hajtáslánca áll. Az új károsanyag-kibocsátási előírások növelték a modern Bosch dízelrendszerek iránti igényt. Ennek eredményeképpen a ma az utakon közlekedő tehergépkocsik szinte minden más járműnél kíméletesebbek a környezethez – például az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabványokat valós közlekedési körülmények között is teljesítik. A tervek között szerepel, hogy hasonló károsanyag-kibocsátási szabványokat vezessenek be a kínai és indiai fejlődő régiókban. A közös nyomócsöves rendszerek aránya 2020-ra az új gyártású haszonjárművekben világszerte 70 százalékról 90 százalékra emelkedik majd. Ezenkívül a kipufogógáz-utánkezelés jelent egy másik növekedési területet a Bosch számára. Az előrejelzések szerint az olyan rendszerek, mint a Denoxtronic, az évtized végéig közel megduplázzák a vállalat értékesítéseit. A Bosch a hajtáslánc hatékonyságát is fokozza. Számos műszaki megoldással – például az olajszivattyú és egyéb segédberendezések villamosítása – akár 10 százalékkal csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. A hőt hasznosító rendszerek mellett a Bosch már dolgozik a hibridrendszereken és a gázüzemű hajtásláncokon, a jövő alternatív hajtási koncepcióin.
Az automatizált vezetéshez szükséges szoftveres szakértelem és rendszerismeret
A jövő haszonjárművei teljes mértékben automatizáltak lesznek, ám ehhez fokozatos lépésekkel jutunk majd el. A vezetéstámogató rendszerekkel kezdődött a folyamat, amelyek egyre több segítséget nyújtanak a járművezető számára. Ezek közül némelyek, például az automatikus vészfékezés és a sávelhagyásra figyelmezetés már most kötelezők. A jövőben a tehergépkocsik vezetőit a rendszerek a sávváltás során, kanyarodáskor és manőverezés közben is segítik. A Bosch balesetkutatói szerint ezek a rendszerek együttesen meggátolhatják a tehergépkocsik által okozott, személyi sérülést eredményező balesetek 90 százalékát. A kormányzás az automatizált vezetés egyik kulcstechnikája. A Bosch nemzetközi piacvezető a haszonjárművek kormányrendszerei terén, a vállalat szerint 2025-re Európában, Japánban és az Amerikai Egyesült Államokban a tehergépkocsik fele elektromos rásegítésű kormányrendszerrel rendelkezik majd. A cégcsoport széleskörű és átfogó szoftveres szakértelmére és rendszerismeretére is épít az automatizált vezetés felé tartó út létrehozásakor. A Bosch szerint a konvojozás – amikor a tehergépkocsik az autópályán rendkívül kis távolságban, az elöl haladó szélárnyékában követik egymást – sorozatéretté válik 2025-re. A Bosch a lehetséges megoldást az IAA Haszongépjármű 2016 szakvásáron a „Vision X” koncepciótanulmánnyal szemlélteti.
Szenzorok, szoftver és szolgáltatások jelentik a hatékonyabb szállítás kulcsát
Az automatizált vezetés hálózatba kapcsolt vezetés. Európában és Észak-Amerikában már 2017-ben minden új teherautó képessé válik telematikai szolgáltatásokra. A Bosch is fontos szerepet játszik a haszonjárművek hálózatba kapcsolásában szabályzóegységével. E hardveres modul tekintetében a vállalat 2017-ben több mint duplájára növeli értékesítéseit. Például a Bosch szállítja majd az új Daimler tehergépkocsik haszonjárműves adatközpontját. A hardveres kínálat mellett a Bosch saját IoT-felhővel is rendelkezik, amelyet a vállalat olyan intelligens szolgáltatások megvalósítására használ, mint például a Secure Truck Parking. Ezzel a szolgáltatással a logisztikai vállalatok és a járművezetők biztonságos parkolóhelyet kereshetnek és foglalhatnak az autópályák mentén a jövő év elejétől. Szintén a következő évben indítja útjára a Bosch a TraQ tárolókat, amelyek az árukat beépített mikromechanikai érzékelőkkel felügyelik, így nagyobb átláthatóságot biztosítnak a logisztikai láncban.