A Mercedes-Benz E-osztály évtizedek óta a Mercedes-Benz legfontosabb modellje. A márkakereskedésekbe 2023 őszén egy új generáció gördül be. A legnagyobb meglepetések a digitális világban várhatók, a kocsi maradt ami volt: etalon a felső-középkategóriában.
Valószínűleg egyetlen klasszikus szedán sem fedi le jobban az üzleti autó fogalmát, mint a Mercedes-Benz E-osztály – és ezt már több generáció óta teszi. Technikailag az új E-osztály ismét mindent és mindenkit felülmúl.
Nagyot nőtt
Eddig sem volt könnyű különbséget tenni a csillagos limuzinok között, most az E még jobban rámozdult az S-re, ha nem nézzük meg alaposan, akár össze is keverhetjük az új szedánt a luxusautóval. Különösen a hátulja emlékeztet nagyobb testvérére. Az S-osztályhoz hasonlóan az E is automatikusan kiemelkedő és behúzódó kilincsekkel rendelkezik (opciós). Az elegáns limuzin hossza 4949 milliméter (plusz 14 milliméter az elődhöz képest), szélessége 1880 milliméter (+ 28 mm), magassága 1469 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2961 milliméter (+22 mm).
A hűtőrácsot és a fényszórókat fekete, panelszerű felület köti össze. Ez a magasfényű fekete színű betét vizuálisan a Mercedes-EQ modellekre emlékeztet. A háromdimenziós kialakítású hűtőrács a felszereltségi vonaltól függően progresszív vagy klasszikus. Az optikai szálakkal megvilágított, krómozott hűtőrács-keretezés opcionálisan minden felszereltségi vonalhoz (Avantgarde, Exclusive és AMG Line) rendelhető. Az új E-osztály szériafelszereltségként nagy teljesítményű LED-es fényszórókkal rendelkezik.
A hátsó rész kiemelkedő elemei közé tartoznak a kétrészes, új kontúrú és különleges kialakítású LED-lámpák: Az egyedi csillagmotívum összetéveszthetetlenné teszi a hátsó lámpák nappali és éjszakai kialakítását. Ha esetleg máris beleszeretett, az árak lehűtik a kedélyeket, az E-osztály legolcsóbban 25,08 millió forintért vihető haza (E200), a tesztelt dízel alapára 26,03 millió forint, a képeken felszerelt (mindentudó, ultra luxus, Burmester hifis) változat ára eléri 40 millió forintot.
Túl okos
Az ajtót kinyitva jön ismét a “magic”: a pilótafülke nemcsak luxust és eleganciát sugároz, hanem a csatlakoztathatóság és a digitalizáció terén is az egyik legmodernebb az iparágban. A központi elem továbbra is a műszerfal közepén található nagyméretű érintőképernyő – briliáns megjelenítésű és nagyon érzékeny a menüpontok előhívásakor. De nem kell félniük azoknak az ügyfeleknek sem, akiknek nem okostelefon volt a dadájuk. A fejlesztőknek sikerült a működést logikussá és szinte intuitívvá tenniük, persze az utasoldali feláras plusz képernyő már sok egy kicsit a jóból. Ha vezetés közben filmek futnak a képernyőn, és a vezető kíváncsian átnéz, a kijelző számára elsötétül. Vannak trükkök a kocsiban.
Például beállíthatjuk a környezeti világítást a zenéhez igazodóan, vagy az Apple Watch-on keresztül megjeleníthető a pulzus a képernyőn. Ha a rendszer szabálytalanságot észlel, vitalizáló programot javasol masszázzsal, zenével és különleges illatokkal. Egy másik alkalmazás lehetővé teszi, hogy útközben – de nem menet közben – is részt vegyen a sofőr videokonferencián. Az utastérben több kamera is figyel (ennek nem mindenki örül Európában, Kínában annál inkább), az egyik kamerával szelfiket is lehet készíteni és egy másik alkalmazással el lehet küldeni, persze Microsoft Teamsen is csatlakozhatunk. Szép új üzleti világ.
Akiknek a gombok, ikonok és kapcsolók kezelése túl nehézkes, azok a hangvezérlést választják. Az E-osztályban olyan szintű kommunikáció érhető el németül és angolul, amire kevés példa van. Még az és parancsok is lehetségesek: “Navigálj a Liszt Ferenc repülőtérre és kapcsold be az ülésfűtést”. Az aktiváláshoz még egy “Hé, Mercedes” sem szükséges többé. Elég egyszerűen megszólalni. A mesterséges intelligencia (MI) is beköltözött az autóba: a visszapillantótükör beállításához elég a megfelelő oldali tükörre nézni, és egyből azt állítjuk az ajtón található gombokkal anélkül, hogy előzetesen kiválasztottuk volna az oldalt. Ennél is bonyolultabb dolgot is tud a kocsi: ha például minden reggel ugyanazon a sorompón keresztül hajtunk be a gyár területére, az oldalablak pontosan ezen a ponton automatikusan lehúzódik, hogy a mágneskártyát az olvasóhoz tudjuk tartani. A Mercedes ezt rutinoknak nevezi, amelyeket a felhasználó létrehozhat. Ha azt szeretnénk, hogy hétfőn reggel mindig a Soviet Monday együttes Fekete Mercedes című számával indítsuk a hetet, délután 16 órakor pedig Drága Bolgár úr! szóljon, akkor ezt előre beállíthatjuk.
Ha tágasságról van szó, az E-osztály az egyik legjobb a szegmensében. A vezető öt milliméterrel nagyobb fejtérrel rendelkezik, mint az elődmodellben. A hátsó utasok különösen a két centiméterrel hosszabb tengelytávból profitálnak: a térd- és lábtér 10, illetve 17 milliméterrel nőtt. Hátul még nagyobb a könyöklőszélesség növekedése: ez most 1519 milliméter. Ez 25 milliméteres növekedést jelent, és majdnem S-osztály szintű. A csomagtérfogat 540 literre nőtt (a phev változatokban 370 literes).
Egyedül előz
Az új Mercedes-Benz E-osztály az autópályán a vezető beavatkozása nélkül is képes automatikusan előzni. Ezt a funkciót nem tudtuk itthon kipróbálni, de német kollégák beszámolója szerint működik. Ha a távolságtartó tempomat aktiválva van, az autó tartja a sebességet, magától fékez és gyorsít és a sávban is tart. De ahol más rendszerek egy lassabb jármű mögött csökkentenék a sebességet és beállnak mögé, ott az E-osztály szenzorai ellenőrzik a helyzetet és előzési manővert kezdeményeznek. Az autó sávot vált. Az előzési manőver után pedig ismét visszamegy egy sávval beljebb. Háromsávos úton kimegy a legszélsőbe. A vezetőnek továbbra is a kormánykeréken kell tartania az egyik kezét, bár tudná a hármas szintet, a kocsi még mindig a kettes szintű önvezetést műveli.
Jönnek majd a sorhatosok
Minden motorja villamosított, akár lágy hibridként (gyorsításkor rásegít a villanymotor), akár plug-in hibridként (konnektoron keresztül tölthető az akkumulátor). Ez utóbbiak már 100 kilométer feletti elektromos hatótávolságot tudnak elérni. A plug-in hibridek kezdetben csak kétliteres négyhengeres benzinmotorral kombinálva kaphatók. E300e és E400e néven futnak majd, és 230 kW/313 LE vagy 280 kW/380 LE teljesítménnyel. Mindkét esetben az elektromotor további 95 kW/129 lóerővel járul hozzá a teljesítményhez. Mindkét változattal 6,4 másodperc alatt lehet álló helyzetből 100 kilométer/órára gyorsulni, a végsebesség 236 kilométer/óra. Kinek kell majd a négyszázas, ha már a háromszázas is ilyen dinamikus? Hogy bonyolítsa a választást, a Mercedes 2024 elején az E-osztályt dízel plug-in hibridként is kínálja majd.
Egy új akkumulátornak köszönhetően a lágy hibridekben alkalmazott elektromotor teljesítménye 15 kW-ról 17 kW-ra, a gyorsítónyomaték pedig 205 Nm-re nőtt. A W214-es sorozat belépőmodellje (E200) 150 kW/204 lóerővel és az villanymotor által hozzátett további 17 kW/23 lóerővel bőségesen elegendő a hétköznapokban. Ugyanez vonatkozik az általam is kipróbált E220d-re is, az eddig egyetlen dízelre. Ez 145 kW/197 lóerős (villanymotor-rásegítéssel 220 lóerős). A Mercedes-Benz mindössze 4,8 liter/100 kilométeres fogyasztást ad meg (WLTP szabvány), a rövid teszten 7 liter körül fogyasztott az autó, de tapostuk rendesen autópályán és országúton egyaránt (legnagyobb nyomatéka 440 + 205 Nm). A konnektoros változatokban az akkumulátor kapacitása immár 25,4 kWh, amely váltakozó árammal 11 kilowattal, egyenárammal 55 kilowattal táplálható.
Nem marad sorhat nélkül a műértő közönség, bár az AMG változat négyhengeres lesz. A Mercedes 2024-ben egy benzines és egy dízelmotort vezet be, mindkettő háromliteres hathengeres lesz, és az E450 és E450d elnevezést viseli majd. Az E200 kivételével minden változat rendelhető állandó összkerékhajtással (4Matic, 45-55 százalékban osztott a nyomaték a tengelyek között). A kilencfokozatú automatikus váltó minden esetben alapfelszereltség.
Repülő szőnyeg
A vezetési kényelem fantasztikus, a márka védjegye. A légrugós tesztautó tényleg egy repülő szőnyeg. Ezzel majdnem olyan az E, mint egy S-osztály. A légrugózás szintszabályozással a technológiai csomag része, amelyhez tartozik a hátsótengely-kormányzás is (a hátsó tengelyen a kormányzás szöge 4,5 fok). A fordulókör ezáltal 90 centiméterrel csökken. A légrugózás másik jellemzője a szintszabályozás. A jármű terhelésétől függetlenül állandóan tartja a hasmagasságot, de szükség esetén változtatásokat is végez.
Az új E-osztály agilis kezelhetősége nagyrészt annak köszönhető, hogy az első kerekeket egyenként négy lengőkar pontosan irányítja. A hátsó tengelyen egy optimalizált, öt lengőkaros, független hátsó felfüggesztés gondoskodik a kiváló menetkényelemről. Mindkét tengelyen a rugók és a lengéscsillapítók egyetlen rugóstagban vannak egyesítve. Az első segédváz és a hátsó tengelytámasz tehermentesíti a felfüggesztést és a karosszériát a rezgésektől és a zajoktól. A lágy hibrid modellek szériafelszereltségként agility control acélrugós felfüggesztést kapnak szelektív csillapítással. Ez 15 milliméterrel alacsonyabb, mint a plug-in hibridek felfüggesztése.
Zéró kibocsátás a cél
A Mercedes-Benz 2022 óta világszerte minden saját üzemében semleges CO₂-egyenleggel termel. A külső forrásból származó villamos energia kizárólag megújuló energiákból származik, így CO₂-mentes. Emellett a vállalat célja, hogy telephelyein növelje a megújuló energia termelését. A teljes sindelfingeni telephelyen 2024 végéig további napelemes rendszereket építenek. A vízfogyasztás és a keletkező hulladék mennyiségének folyamatos csökkentésére is nagy hangsúlyt fektetnek.
B. Cs.