Egy nevében terepjáró (Jeep), egy vérbeli sziklamászó (Bronco) és egy kívül-belül igényes szabadidő-autó (Mazda) adta a decemberi közös zsűri teszt derekát. És ott volt még két kiváló villanyautó: a kombi MG5 és az erőművész BMW i5.
Az Év Magyar Autója verseny zsűrije legutóbb Ibizán tesztelte a Toyota új sikermodelljét, a C-HR-t. Ezúttal, december első napján, szünet nélkül tartó esőben, fagypont közeli hőmérsékleten tettük próbára az öt nevezett autót, amelyből kettő, a Bronco és a CX-60 ráadásul közvetlen versenytársak a szabadidő-autó kategóriában.
Jeep Avenger
Bár 2024-től már belső égésű motorral is elérhető az Avenger, a hazai importőr az elektromos változatot jelölte az Év Magyar Autója 2024 versenyben. A Stellantis erősebb hajtásláncát kapta, 156 lóerős, akkumulátorának kapacitása 54 kWh, hatótávja a téli tesztünkön 200-250 kilométer körüli volt. 20 centiméter a szabad hasmagassága, jók a terepszögei is, de összkerékhajtást nem kapott a legkisebb Jeep. Csomagtere 380 literes.
Ford Bronco
2021-ben támasztották fel, hozzánk csak idén érkezett meg a két- és négyajtós Bronco (levehető ajtókkal), amely a Mustanghoz hasonlóan új almárka az amerikai gyártó istállójában. A Badlands változat igazi rosszfiú, acél lökhárítókkal, merev, Panhard-rudas hátsó tengellyel, független első kettőskereszt-lengőkaros kerékfelfüggesztéssel, sárga Bilstein lengéscsillapítókkal, spirálrugókkal és két zárható differenciállal kapható. Hatalmas a Bronco Badlands, a Mercedes-Benz G-osztálynál is nagyobb, hossza 4,8 méter, szélessége 1,93 méter, magassága 1,96 méter, tengelyek közötti távolsága 2,95 méter. Magyarországon csak egyféle motorral kapható, a 2,7 literes, dupla turbós, közvetlen befecskendezéses V6-os 335 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka impozáns: 563 Nm.
Mazda CX-60
Miután a Mazda a legnagyobb európai szabadidő-autójának konnektoros változatával nyert már Év Magyar Autója díjat, az importőr a 2024-es versenyben ugyanezt a dízelváltozattal is megpróbálja. A zsűri ezúttal egy Takumi felszereltségű, különleges, kifejezetten prémium belsős autót tesztelhetett. A CX-60 nem rossz konnektoros hibridként, ám dízelmotorral egyenesen kiváló. A 3283 köbcentis, turbós e-Skyactiv D erőforrás a Mazda 48 voltos lágy hibrid rendszerét hordozza. A nyolcfokozatú, bolygóműves, saját fejlesztésű automatikus sebességváltóval épített hathengeres kétféle változatban kapható, nálunk ezúttal az erősebb, 254 lovas, összkerekes változat járt. Legnagyobb forgatónyomatéka 550 Nm. A Mazda CX-60 4745 milliméter hosszú, 1890 milliméter széles és 1680 milliméter magas; tengelytávja 2870 milliméter, az alaphelyzetben 570 literes csomagtartó a hátsó üléseket ledöntve a tetőig pakolva pedig 1726 literre bővíthető.
MG5
A hazai piacon még 2023 utolsó hónapjában sem talált ellenfélre saját kategóriájában az MG elektromos kombija, amely az Év Magyar Autója 2024 versenyben az elektromos családi autók kategóriában küzd az elsőségért. Raktere a hátsó ülések ledöntésével közel 1,4 köbméterre növelhető (alaphelyzetben 479 literes a csomagtartó). Az MG5-ben 156 lóerős (280 Nm) villanymotor hajtja az első kerekeket, nikkel-mangán-kobalt kémiájú lítiumion-akkumulátorának nettó kapacitása 57,4 kWh, a WLTP-hatótávolsága 400 kilométer. A fedélzeti töltő 11 kW teljesítményű, egyenáramú DC gyorstöltőn akár 87 kilowattal is tölthető, nekünk ez a hidegben sajnos nem adatott meg, beértük a felével is.
BMW i5
A zsűri tesztre ezúttal az elektromos prémium szedán gyengébb, i5 eDrive40 változatát kértük el, az erősebb, 601 lovas i5 M60 xDrive csúcsváltozatot a zsűritagok többsége a modell nemzetközi bemutatóján vezette. A téli időben ezt sem volt izgalommentes vezetni, a 340 lóerős változat csakis hátul hajt. Elektromos motorjának maximális nyomatéka 430 Nm. A BMW i5 eDrive40 álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 6 másodperc alatt gyorsul fel, a villanyautó legnagyobb sebessége 193 kilométer/óra lehet. A padlólemezben helyezték el – így a parádés utaskomfortot nem befolyásolja – a 81,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort, amelyet hálózatról akár 22 kW-tal (felárért, alapáron 11 kW), egyenáramról (DC) pedig 205 kW-tal lehet tölteni. A bajor nagyautó elméleti elektromos hatótávja 477-582 kilométer (WLTP-szabvány szerint), téli üzemben az összes komfortfogyasztót használva autópályán ennek felével számolhatunk.
Kép és szöveg: Biró Csongor