Sokan vélik úgy, hogy téli gumira csupán havas időben van szükség, így kitolják a gumiabroncsok cseréjét az első hóesésig. Fontos, hogy eloszlassuk ezt a téves megállapítást. A téli gumiabroncs nem csak a havas és jeges útfelületen nyújt biztos tapadást, hanem száraz, hideg időben is, amikor a hőmérséklet tartósan 7 fok alá csökken.
Télen, száraz útfelület mellet is több méterrel nőhet az autó féktávja, ha nyári vagy nem megfelelő gumiabronccsal van felszerelve gépjárművünk. A police.hu korábbi felmérése alapján csúszós úton 50 km/h-val haladó gépjármű esetén, akár négyszeresére is nőhet a féktáv megfelelő téli gumiabroncs hiánya miatt. Viszont nem csak a biztos tapadás miatt érdemes téli gumira váltanunk, hanem mert a gumiabroncsok sokkal ellenállóbbak a téli időjárásnak, ami a nyári gumiabroncsokat nagy mértékben károsítja, így hamarabb kopnak.
A rendőrség, a gumimérnökök és közlekedésbiztonsági szakemberek egyöntetű véleménye, hogy ha a hőmérséklet tartósan 7-8 fok alatti, akkor mindenképp téli gumiabronccsal közlekedjünk.
Mire ügyeljünk téli gumiabroncsunknál?
A téli gumik lágyabb keverékűek, hogy ellenállóbbak legyenek a téli hideg időnek, és eltérő mintázattal rendelkeznek, hogy csúszós, nedves vagy akár havas utakon is biztonságosan közlekedhessünk. Ajánlott az abroncsokat télen 0,1-0,2 barral magasabbra állítani, illetve a szakértők gyakorta tanácsolják az acél felnik felszerelését, mivel a sós latyak rongálhatja az alumínium felniket. A hatósági szabályozás szerint a gumiabroncsok profil mélységének alsóhatára 1,6 milliméter lehet. Ez azonban télen a gyakorlatban elég kevés. A szakértők tanácsa, hogy a téli gumik mélysége legalább 3,5-4 mm legyen, ezt több európai hatóság el is várja.
Mire figyeljünk téli gumi vásárlásnál?
Győződjünk meg róla, hogy megfelelő méretű abroncsokat választunk. Ellenőrizzük autónk szervizkönyvét vagy egyeztessünk szakemberrel.
Keressük a hópehely szimbólumot, ami azt jelképezi, hogy a gumiabroncs, téli, havas utakra lett fejlesztve. Ne keverjük össze az M+S (mud+snow) jelzéssel, ami azt jelenti, hogy az abroncs négyévszakos, azaz szára, saras és havas útra való.
Sokan nem cserélik le az összes gumiabroncsot télire, ami nem ajánlott, de ha mégis így tennénk, akkor ügyeljünk arra, hogy a téli gumiabroncsok a hajtott kerékre legyenek felszerelve.
Nem ajánlott használt gumiabroncs vásárlása sem. Hiszen nem ismerjük az abroncs előéletét és olyan rejtett, szemmel nem észre vehető sérülésekkel rendelkezhet, ami csak később, használat közben jön elő.
Összességében elmondható, hogy habár nem kötelező a téli gumiabroncsok használata Magyarországon, de erősen ajánlott. A nedves, havas úton a biztonságos közlekedés csak megfelelő téli gumiabroncsok használata mellett biztosított.
Egy szakujságírónak illene tudni, hogy a jobban támadó guminak MINDIG A HÁTSÓ keréken a helye!