Nissan Qashqai e-Power bemutató: még jobb, még szebb

Nissan Qashqai
Minőségi ugrással újult meg Európa legnépszerűbb Nissanja, amelyből története során, 2006-os bemutatása óta, több millió példányt értékesítettek. A kompakt szabadidő-autók egyik úttörője új külsővel, hibrid hajtáslánccal, izgalmas formavilággal, Google alapú szolgáltatásokkal és várhatóan versenyképes árral érkezik meg nyár végén a magyar kereskedésekbe.

A Nissan Qashqai nemzetközi bemutatóján az e-Power hajtással szerelt változattal ismerkedtünk meg, a hagyományos, a hazai piacon nagyobb népszerűségnek örvendő, 140 és 158 lovas lágy hibrideket nem lehetett kipróbálni. Azaz nem mindenki volt olyan szemfüles és rámenős, mint az Év Magyar Autója zsűritag, Gulyás Péter, aki a kézi váltós alapmodellt is meghajthatta.

q4

Merész megjelenés

Az Qashqai eddig sem túl visszafogott hűtőrácsát alapoktól fogva újragondolták, hogy még markánsabb benyomást keltsen. Háromdimenziós, magasfényű fekete ék alakú elemek mozaikja alkotja, amely azt a látszatot kelti, hogy a motorháztető pereme és a rendszámtábla-tartó közötti térben lebegnek.

q_lampak

Az új fényszórók tekintélyes megjelenést és még határozottabb kiállást biztosítanak.  A főlencse alatt a nappali menetfény öt kis lencséből áll, melyek formája megegyezik a hűtőrácson szereplő ékekkel A nappali menetfény körbe öleli a fényszórókat. A felső nappali fény látja el az irányjelző feladatát is, ráadásul most először, bizonyos felszereltségi szintek esetén, szekvenciális kanyarvilágítással is rendelkezik.

A kocsi hátulján a piros világítóelemek mostantól négy különálló elemből állnak, amelyek az első hűtőrács ékjeinek formáját idézik. A felnik 18-20 hüvelykes méretekben gyémántcsiszolású dizájnnal is elérhetők.

q2

A kocsi méretei nem változtak, a harmadik generációs Qashqai hossza 4,4 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 2,9 méter, tömege 17 mázsa, csomagtartója 455-1379 literes.

 N-Design felszereltségi szint

A Qashqai választék új tagja az N-Design kivitel – ilyen volt a tesztelt és a képeken szereplő autó. Az N-Design kivitel esetében az ajtók és a kerékjárati ívek alatti rész a karosszéria színére fújtak. Egyediek a 20 hüvelykes könnyűfém felnik.

q1

A magasabb felszereltségi szinteknél Alcantara borítást kapott a műszerfal és az ajtók belseje, a kartámaszok, a térdpárnák – ezek együttesen magasabb szintre emelik a belső tér minőségi érzetét.

A Qashqai három legmagasabb felszereltségi szintje esetében új üléskárpitok találhatóak, a fokozott prémium élmény érdekében. Elegáns a fekete, részben steppelt prémium bőr. Az N-Connecta, az N-Design és az efölött lévő felszereltségi szint esetén a belső tér hangulatvilágát 64 különböző féle színben jeleníthetjük meg.

q_belso

Továbbfejlesztett technológia

A továbbfejlesztett 360 fokos kamerarendszer rendelkezik 3D-s funkcióval is, aminek segítségével a sofőr már nem csak felülről láthatja a járművet, hanem a nyolc külső kameranézetből választva a kocsit szemből, hátulról, oldalról vagy a sarkairól is láthatja, hogy felismerhesse a nem látható potenciális veszélyforrásokat. Ezeken túl a “láthatatlan motorháztető” néven ismert funkció lehetővé teszi a vezető számára, hogy úgy lássa az első kerekek helyzetét, mintha csak hátulról nézné azokat, ami lehetővé teszi a pontos manőverezést szűk helyeken, például többszintes parkolókban, ahol a beton szegélyek kárt tehetnének a kerekekben. A kamerakép felbontása lehetne jobb is.

q_kamera

A 360 fokos kamera segítségével a sofőrök biztonságosan tudnak ráhajtani a beláthatatlan utakra. A rendszer egy széles látószögű első kamerát használ, amely a motorháztető elejéről mutatja a kilátást a központi képernyőre vetítve. A „parkolóhely memória” funkcióhoz hasonlóan, a rosszul belátható helyeket is el lehet tárolni az AVM GPS memóriájában, így az automatikusan aktiválódik a csomópont közelében.

Beépített nagy testvér

A megújult Qashqai az első olyan jármű a Nissan európai kínálatában, amelybe a Nissan Connect infotainment rendszer részeként beépítették a Google built-in szolgáltatást, amely szinte zökkenőmentes kapcsolatot teremt az ügyfelek digitális élete és a járműve között.

q_hatul

Mostantól a Qashqai esetében alapfelszereltség része lesz a Google térkép. Miután a felhasználó belépett a személyes Google fiókjába, hozzáférhet a lementett és számára ajánlott helyekhez. A folyamatos „over the air” frissítések garantálják, hogy a térképinformációk mindig naprakészek legyenek.

A Google Assistant segítségével a vezető hangvezérlés segítségével kérhet segítséget vezetés közben. A járművezető a „Hey Google” kimondásával utasítást adhat a szellőzőrendszer, a fűtött ülések és szélvédő vezérléséhez, vagy a navigációnak a következő úticél beállításához. Emellett a vezető telefonálhat és hangalapú utasításokat hallgathat, anélkül, hogy levenné a szemét az útról A járművezetők hozzáférést kapnak a Google Playen letölthető alkalmazások ökoszisztémájához is. Kényelmesen hallgathatják kedvenc zenéiket, podcastjeiket, hangoskönyveiket és még sok mást közvetlenül a járművükből.

q5

e-Power

2022 szeptembere óta a Qashqaiból több mint 140 ezer e-Powerrel (valójában soros hibrid) felszerelt modellt értékesítettek Európában. A technológia lényege, hogy a kerekeket mindig csak közvetlenül az elektromos motor hajtja, nincs is sebességváltó. A továbbfejlesztett, változó sűrítési arányú, turbófeltöltős, háromhengeres, 156 lovas, másfél literes motor egyetlen szerepe, hogy villamos energiát termeljen, amelyet az inverteren keresztül vagy a 140 kW-os villanymotorhoz, vagy az 1,8 khW-os akkumulátorhoz (vagy mindkettőhöz, a vezetési forgatókönyvtől függően) továbbít. A motor a háttérben csendben dolgozik, hogy biztosítsa az akkumulátor és a motor szükséges töltését. Úgy programozták, hogy a jármű sebességéhez viszonyítva szolgáltassa az áramot, hogy elkerülje a háttérzaj és a jármű haladása közötti zavaró különbséget. Erős gázadásra persze felhangosodik, de ha elég zajos a Bose hangrendszeren játszott zene, nem vesszük észre…

q_epower

A benzinmotor csak 60 kilométer/óra tempó fölött, vagy erőteljes kigyorsításkor avatkozik be (értsd: áramot termel, de a hajtásba nem kapcsolódik be sosem), addig csakis villannyal megy az autó, ha van elég energia az akkumulátorban. Nincsenek idegesítő sebességváltások, nem üvölt a motor, nem rángat. Az e-Power egyenletesen és folyamatosan dolgozik, a belsőégésű motor bekapcsolása teljesen függetlenítve van a hajtástól, és viszonylag diszkrét marad. Egypedálos módban is használható és szorgalmasan visszatermel.

q3

A megújult Qashqai jelenleg a Nissan sunderlandi üzemében készül, ahol az eredeti modell 2007-es bemutatása óta több mint 4 millió darabot gyártottak belőle.

Milyen vezetni?

Kiváló utakon hajtottuk a Qashqait, olyan szerpentineken, amely hátsókerék-hajtású kupét kívánt. Tötymörögve kezdtem a tesztvezetést, aztán a hely szelleme, az autó színe és a hangulatom is arra vett rá, hogy kicsit vigéckedjünk. Bevallom, nagyot autóztunk, csak a csikorgó gumik és a megugró fogyasztás jelezték finoman, hogy a műfajjal ellenkező és nem összeegyeztethető mozgásformát gyakorlok. Ez az autó nem száguldásra teremtetett, de nem rossz élmény száguldani vele Algarve tartomány izomautókra méretezett hegyi útjain, ahol még a madár sem jár. De tényleg!

q_valtokar

Az elöl MacPherson, hátul multilink futómű viszonylag tűrte az erőszakos indulatokat, sikerült végig az saját sávban tartani az autót, ha előzni kellett a sport mód tartalékát hasznosítottuk, mégiscsak 190 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 330 Nm, álló helyzetből 100 kilométer/órára 7,9 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 170 kilométer/óra) ez az e-Power cucc. A sport mód azért is volt szinte kötelező, mert normál és takarékos módban nagyon laza a kormányzás, szinte semmi visszajelzést nem ad, olyan lágy a szervó. Sport módban sokkal jobb, igaz, a fogyasztás is magasabb. Első nap tempósan hajtva a több mint 140 kilométeres tesztút során 7,8 liter/100 kilométer átlagfogyasztást rögzített a fedélzeti számítógép, ami nem túl előnyös egy hibrid esetében. Másnap takarékos vezetéssel 4,5 literes átlagot értünk el, kevesebb hegyi szakasszal és alig autópályázva – ami már a hibrid hajtáshoz közelebb álló elvárt érték. Az igazság valahol a kettő között van, óvatosan (nagyjából) 6-7 literrel el lehet járni 100 kilométerenként.

Kép és szöveg: B. Cs./Nissan

q_fogyaszt2 q_fogyaszt1 q_csomag q_7