Volkswagen Golf eHybrid: simán elmegy 130 kilométert villannyal

VW Golf eHybrid
Márciusban újult meg a Volkswagen Golf, a ráncfelvarrás fontos hozadéka, hogy Európa egyik legnépszerűbb autója is megkapta a megnövelt hatótávolságú plug-in hibrid technológiát.

Hogy néz ki?

Az idén ötvenéves Volkswagen Golf – 37 millió eladott példány után – márciusban újult meg, de ez a facelift kívül alig látható. Újra rajzolt fényszórók és megvilágított logó jelzi a változást, új segédrendszerek (a mátrixos LED lámpák fénye 500 méterre világít előre) és új hajtások is érkeztek, valamint megújult a szórakoztató- és tájékoztató rendszer. A kijelző hatalmas, képátlója 32,2 centiméter, a menürendszer intuitívan kezelhető.

golfehybrid3

Hossza 4,3 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,5 méter, tengelyek közötti távolsága 2,6 méter. Fordulókörének átmérője 10,9 méter, üres tömege 17 mázsa.

golfehybrid_csomagtarto

Az ötajtós Golf csomagtartója szerény, az ADAC német autóklub mérése szerint csupán 305 literes, amely a hátsó ülések ledöntésével 1160 literesre növelhető. A konnektoros hibrid még ennél is kisebb csomagteret ad, 272-1129 liter állhat a rendelkezésünkre.

golfehybrid5

Az utastér elégséges négy felnőtt számára, a vezetőülés kényelmes, az ergonómiát ülésmasszázs teszi teljessé. Az Apple CarPlay vezeték nélkül csatlakozik, az autó csendes benzines üzemben is, a két hajtás közti váltás hang- és rezzenéstelen. Menetmódból kettő van: hibrid és elektromos. Szépen szólt a Harman Kardon hangrendszer, az opciós hifi 480 wattos. A Volkswagen büszke arra, hogy a Chat GPT csetbotot hangvezérléssel lehet faggatni – a zenét kipróbáltam, a mesterséges intelligenciára nem voltam kíváncsi, bocsánat.

Hogy megy?

A plug-in hibridben az a fantasztikus, hogy akár 120-130 kilométernyi elektromos hatótávot is felkínál, sőt egy töltést követően 157 kilométeres elektromosan megtehető távot is kiírt. Ez persze nem életszerű, de a 120-130 kilométer fűtés/klíma/hegyek nélkül simán tartható. De ne legyünk sparmeisterek, ha csak 100 kilométer összejön ideális hőmérsékleti és domborzati viszonyok között, már az is igen komoly előrelépést jelent. És miért ne jönne össze? Benzinmotorja 1,5 literes, turbós, 150 lovas, maximális forgatónyomatéka 250 Nm. Ehhez jön még a 116 lovas (85 kW) villanymotor (ennek 30 percen át leadott legnagyobb teljesítménye 75 lóerő), 150 newtonméteres csúcsnyomatékkal. A Golf eHybrid legnagyobb teljesítménye 204 lóerő, az összeadott nyomaték 360 Nm.

golfehybrid_belso

Milyen vezetni?

Az elöl MacPherson, hátul négylengőkaros futóművel felszerelt VW Golf eHybridnek az alacsony tömegközéppont miatt kiváló az úttartása, jól kanyarog és elég dinamikus, illetve rugalmas nagy tempónál.

Plug-in hibridből kettő van, a 272 lovas GTE változatot néhány hete a német autópályán is meghajtottam, a hazai teszten a gyengébb 204 lóerő összteljesítményű változatot vezettem. Mindkettőben nettó 19,7 kilowattórás akku (lítium-nikkel-mangán-kobalt a kémiája) tárolja az energiát.

golfehybrid_vezetes

A Golf 8 eHybrid tulajdonképpen félig elektromos autó – ha a gyakorlatban is sikerül elérni azt a korábban alig elképzelhető hatótávolságot, akkor a főváros környékről ingázóknak csak ritkán kell majd benzint tankolniuk. Az is nagyszerű, hogy az akkumulátor most már gyorsan (is) tölthető, CCS töltőpontok is használhatók (DC töltése legfeljebb 40 kilowattal lehetséges, AC-n legfeljebb 11 kilowattal tölthetjük). Fogyasztása 0-6 liter között bármennyi lehet benzinből, az áramfogyasztás jellemzően 14-20 kilowattóra/100 kilométer, de volt, hogy ennél kevesebb és volt, hogy ennél több lett egy-egy szakaszon. A nyolcszáz kilométeres teszt során (ennek harmadát autópályán tettem meg) 1,4 liter benzint és 13,7 kWh elektromos áramot fogyasztott 100 kilométerenként az autó a fedélzeti számítógép adatai szerint. Ez a töltési veszteséget is beszámolva alig 5 literes átlagot jelent. Zöld áramot használva akár ingyen is járhatunk ezzel a Golffal.

fogyazstas_aram fogyasztas_menetkozben fogyasztas_benzinnel fogyasztas_atlag hatotav_max hatotav

Persze, ára azért borsos és a zöld rendszámmal hamarosan nem lehet ingyen parkolni, de akkor is megéri, ha takarékos, izmos, korszerű és környezetet kevésbé szennyező kompakt autót keresünk. Hogy mennyi az annyi? Listaára pont a duplája egy belépő alap Golf modell árának: 16,277 millió forint, de az aktuális (2024. október) importőri kedvezménnyel 14,87 millió forintért már otthon tölthetjük.

Még valami jellemzi az eHybridet: nagyon szórakoztató! Úgy húz, mint egy kis GTI: 204 LE rendszerteljesítménnyel 7,2 másodperc alatt sprintel 100 kilométer/órára Ez azt jelenti, hogy a sportos vezetők is jól járnak a félig elektromos Golffal. Legnagyobb sebessége 220 kilométer/óra lehet, autópályán magabiztos, szuverén.

 Kép és szöveg: Biró Csongor

golfehybrid1