Bár zöld rendszámot már nem kap, kimegy a világból is

BYD Seal U phev bemutató

BYD Seal U DM-i
A BYD itthon is bemutatta az Év Zöldautója 2025 díjért jelölt Seal U DM-i szabadidő-autót, a márka első plug-in hibrid hajtású modelljét az európai piacon. A BYD DM (dual mode) technológiáját használó SUV praktikus és elérhető környezettudatos közlekedést kínál. Rövid próbaúton vezettem az újdonságot.

Csendes és takarékos
Technológiája mindig az elektromos hajtást helyezi előtérbe a belső égéssel szemben, így egyszerre környezettudatos üzemű, magas hatásfokú és ebből adódóan takarékos. Ha a hajtás akkumulátora teljesen van töltve, és a vezető elektromos üzemmódba (ev és hev között egy kapcsolóval lehet választani) kapcsol, az autó villanyautóként működik. A töltöttségi szint csökkenésével a hibrid működés kerül előtérbe: a hajtás az esetek túlnyomó részében ilyenkor is elektromos, a négyengeres benzinmotor miatt a vezetőnek nem kell aggódnia a hatótávolság miatt. A haladás mindig csendes, az utazás kényelmes, miközben a teljesítmény és a rugalmasság kimagasló. Tesztünk során a fedélzeti számítógép az utolsó 50 kilométer alapján 20 kilowattóra áram és 1,2 liter benzin fogyasztását vetítette 100 kilométerre. A valós adatokra hosszabb teszt alapján derül majd fény.

seal_u_fogyasztas

Egy modell, két változat
A BYD Seal U DM-i kétféle felszereltséggel készül: Design és Boost. A 4×4-es Design változatban két nagyteljesítményű elektromos motor (egy elöl 150 kW teljesítménnyel és egy hátul 120 kW-tal) dolgozik együtt a BYD 18,3 kWh kapacitású Blade akkumulátorával és a márka saját fejlesztésű, 1,5 literes, négyhengeres, 96 kW teljesítményű turbós benzinesével. A tejes hajtás kombinált rendszerteljesítménye 238 kW, a forgatónyomatéki csúcs 550 Nm. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 5,9 másodperc alatt gyorsul fel.

A Boost modellváltozat elsőkerék-hajtással készül, szívó 1,5 literes benzinmotorja 72 kW-os, villanymotorjának teljesítménye 145 kW. Az akkumulátor ugyanaz, a változat kombinált rendszerteljesítménye 160 kW, forgatónyomatéka 300 Nm.

IMG_4996

A BYD többi, Európában forgalmazott modelljéhez hasonlóan a Seal U DM-i is a márka egyedi, és teljesen kobaltmentes szerkezetű Blade akkumulátorával készül. A speciális akkuszerkezet a BYD saját fejlesztésének eredménye. Az akkucsomag cellái laposak és hosszúkás kialakításúak, pengeszerűek, innen ered a penge elnevezés. A katód anyaga tartós és magas hőstabilitású lítium-vasfoszfát (LFP). A plug-in hibrid mindkét változata 11 kW-os háromfázisú váltakozó áramú, és 18 kW teljesítményű egyenáramú tölthetőséget kínál.

A Design WLTP ciklus szerinti tisztán elektromos hatótávja a BYD sajtóanyaga szerint 70 kilométer, miközben teljes hatótávolsága eléri a 870 kilométert. Az elsőkerék-hajtású Boost 80 kilométerre képes csak akkumulátorral, ugyanakkor a benzinmotort is bevetve az egyszerre megtehető távolság elérheti akár az 1080 kilométert is (WLTP).

Jó nagy autó
A BYD Seal U DM-i praktikus és kényelmes ötüléses, középkategóriás családi autó 4775 milliméteres hosszal, 1890 milliméteres szélességgel és 1670 milliméteres magassággal. A kocsi 2765 milliméteres tengelytávja és lapos utastéri padlója tágas lábteret kínál a hátul utazóknak. A hátsó üléssor 60:40 arányú osztással billenthető előre, így az alapesetben 425 literes csomagtartó gyorsan és egyszerűen 1440 literesre bővíthető. A beltéri pakolóhelyek kínálata teljes: két kényelmesen használható pohártartó a középkonzolon, négy USB csatlakozó és egyszerre két készüléket is tölteni képes vezeték nélküli telefontöltő. A Seal U DM-i V2L (vehicle-to-load) funkciója révén külső elektromos fogyasztók táplálására is képes és alkalmas az autó saját elektromos rendszeréről.

seal_u_1

Kellemes vezetni
Utastere kellemes hangulatú, modern és elegáns. Finom tapintású felületek, magas minőségű kidolgozás jellemzi, de a digitális kijelzők tartalmát szokni, kezelését pedig tanulni kell. Sajátos logikával épül fel a menürendszer, az ajtókárpitok, a középkonzol és a műszerfal egyes részeinek huzata vegán bőr, kontrasztos kettős tűzéssel. A váltógomb anyaga kristályt utánoz, ami jól rímel az óceánok inspirálta formavilágra. A nagyméretű első ülések elektromosan állíthatók, fűthetők és szellőzésük is az alapfelszerelés része, a műszerfal két nagyméretű képernyője pedig a márka high-tech színvonalának és technológiáinak szimbóluma. A középső kijelző (kiviteltől függően 12,8 vagy 15,6 hüvelyk képátlóval) elforgatható, a márkától már ezt is megszokhattuk.

seal_u_2

A fejlett vezetőtámogató rendszerek listája hosszú. A biztonsági rendszerek négy radar és egy kamera jelei alapján dolgoznak. Egyebek mellett a ráfutásos ütközésre figyelmeztető elektronika, az automatikus vészfék, az adaptív tempomat, a hátsó ütközésfigyelő, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, a sávváltást segítő rendszer, az intelligens táblafelismerő és a holttérfigyelő rendszer is az alapfelszerelés része. A Design szinten alapáras a head-up kijelző. A vezetősegédek agresszívan jeleznek, illetve avatkoznak be a vezetésbe (többségüket szerencsére ki lehet kapcsolni) – mint korábban megtudtuk, a kínai vásárlók elvárása ez.

A BYD hatéves (vagy 150 ezer kilométerig tartó) teljes körű gyártói garanciával kínálja a konnektorból is tölthető, azaz plug-in hibrid Seal U-t.

Kép és szöveg: B. Cs.