A BYD itthon is bemutatta az Év Zöldautója 2025 díjért jelölt Seal U DM-i szabadidő-autót, a márka első plug-in hibrid hajtású modelljét az európai piacon. A BYD DM (dual mode) technológiáját használó SUV praktikus és elérhető környezettudatos közlekedést kínál. Rövid próbaúton vezettem az újdonságot.
Csendes és takarékos
Technológiája mindig az elektromos hajtást helyezi előtérbe a belső égéssel szemben, így egyszerre környezettudatos üzemű, magas hatásfokú és ebből adódóan takarékos. Ha a hajtás akkumulátora teljesen van töltve, és a vezető elektromos üzemmódba (ev és hev között egy kapcsolóval lehet választani) kapcsol, az autó villanyautóként működik. A töltöttségi szint csökkenésével a hibrid működés kerül előtérbe: a hajtás az esetek túlnyomó részében ilyenkor is elektromos, a négyengeres benzinmotor miatt a vezetőnek nem kell aggódnia a hatótávolság miatt. A haladás mindig csendes, az utazás kényelmes, miközben a teljesítmény és a rugalmasság kimagasló. Tesztünk során a fedélzeti számítógép az utolsó 50 kilométer alapján 20 kilowattóra áram és 1,2 liter benzin fogyasztását vetítette 100 kilométerre. A valós adatokra hosszabb teszt alapján derül majd fény.
Egy modell, két változat
A BYD Seal U DM-i kétféle felszereltséggel készül: Design és Boost. A 4×4-es Design változatban két nagyteljesítményű elektromos motor (egy elöl 150 kW teljesítménnyel és egy hátul 120 kW-tal) dolgozik együtt a BYD 18,3 kWh kapacitású Blade akkumulátorával és a márka saját fejlesztésű, 1,5 literes, négyhengeres, 96 kW teljesítményű turbós benzinesével. A tejes hajtás kombinált rendszerteljesítménye 238 kW, a forgatónyomatéki csúcs 550 Nm. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 5,9 másodperc alatt gyorsul fel.
A Boost modellváltozat elsőkerék-hajtással készül, szívó 1,5 literes benzinmotorja 72 kW-os, villanymotorjának teljesítménye 145 kW. Az akkumulátor ugyanaz, a változat kombinált rendszerteljesítménye 160 kW, forgatónyomatéka 300 Nm.
A BYD többi, Európában forgalmazott modelljéhez hasonlóan a Seal U DM-i is a márka egyedi, és teljesen kobaltmentes szerkezetű Blade akkumulátorával készül. A speciális akkuszerkezet a BYD saját fejlesztésének eredménye. Az akkucsomag cellái laposak és hosszúkás kialakításúak, pengeszerűek, innen ered a penge elnevezés. A katód anyaga tartós és magas hőstabilitású lítium-vasfoszfát (LFP). A plug-in hibrid mindkét változata 11 kW-os háromfázisú váltakozó áramú, és 18 kW teljesítményű egyenáramú tölthetőséget kínál.
A Design WLTP ciklus szerinti tisztán elektromos hatótávja a BYD sajtóanyaga szerint 70 kilométer, miközben teljes hatótávolsága eléri a 870 kilométert. Az elsőkerék-hajtású Boost 80 kilométerre képes csak akkumulátorral, ugyanakkor a benzinmotort is bevetve az egyszerre megtehető távolság elérheti akár az 1080 kilométert is (WLTP).
Jó nagy autó
A BYD Seal U DM-i praktikus és kényelmes ötüléses, középkategóriás családi autó 4775 milliméteres hosszal, 1890 milliméteres szélességgel és 1670 milliméteres magassággal. A kocsi 2765 milliméteres tengelytávja és lapos utastéri padlója tágas lábteret kínál a hátul utazóknak. A hátsó üléssor 60:40 arányú osztással billenthető előre, így az alapesetben 425 literes csomagtartó gyorsan és egyszerűen 1440 literesre bővíthető. A beltéri pakolóhelyek kínálata teljes: két kényelmesen használható pohártartó a középkonzolon, négy USB csatlakozó és egyszerre két készüléket is tölteni képes vezeték nélküli telefontöltő. A Seal U DM-i V2L (vehicle-to-load) funkciója révén külső elektromos fogyasztók táplálására is képes és alkalmas az autó saját elektromos rendszeréről.
Kellemes vezetni
Utastere kellemes hangulatú, modern és elegáns. Finom tapintású felületek, magas minőségű kidolgozás jellemzi, de a digitális kijelzők tartalmát szokni, kezelését pedig tanulni kell. Sajátos logikával épül fel a menürendszer, az ajtókárpitok, a középkonzol és a műszerfal egyes részeinek huzata vegán bőr, kontrasztos kettős tűzéssel. A váltógomb anyaga kristályt utánoz, ami jól rímel az óceánok inspirálta formavilágra. A nagyméretű első ülések elektromosan állíthatók, fűthetők és szellőzésük is az alapfelszerelés része, a műszerfal két nagyméretű képernyője pedig a márka high-tech színvonalának és technológiáinak szimbóluma. A középső kijelző (kiviteltől függően 12,8 vagy 15,6 hüvelyk képátlóval) elforgatható, a márkától már ezt is megszokhattuk.
A fejlett vezetőtámogató rendszerek listája hosszú. A biztonsági rendszerek négy radar és egy kamera jelei alapján dolgoznak. Egyebek mellett a ráfutásos ütközésre figyelmeztető elektronika, az automatikus vészfék, az adaptív tempomat, a hátsó ütközésfigyelő, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, a sávváltást segítő rendszer, az intelligens táblafelismerő és a holttérfigyelő rendszer is az alapfelszerelés része. A Design szinten alapáras a head-up kijelző. A vezetősegédek agresszívan jeleznek, illetve avatkoznak be a vezetésbe (többségüket szerencsére ki lehet kapcsolni) – mint korábban megtudtuk, a kínai vásárlók elvárása ez.
A BYD hatéves (vagy 150 ezer kilométerig tartó) teljes körű gyártói garanciával kínálja a konnektorból is tölthető, azaz plug-in hibrid Seal U-t.
Kép és szöveg: B. Cs.