Legjobban a dízelmotor illik a BMW X3-ashoz, azok közül is persze a sorhatos. De higgyék el, a négyhengeres, kétliteres erőforrással lesznek a legboldogabbak. Télen sem kér többet 6-7 liter gázolajnál 100 kilométerenként, a kényelem garantált és a csomagtartó szinte mindent elnyel.
Hogy néz ki?
Minden korábbinál sportosabb kiállásával, meghatározóbb stílusjegyeivel és átfogóbb sokoldalúságával csábít az új, Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt BMW X3. Az amerikai Spartanburgban, a dél-afrikai Rossilynben (csak ott készülnek a plug-in hibrid változatok) és hosszított változatban a kínai Senzenben gyártott szabadidő-autó legfőbb piaca az USA, ahol 41 százaléka fogy az X3-asnak.
Közvetlen elődmodelljéhez képest az új BMW X3 34 milliméterrel hosszabb (4755 milliméter) és 29 milliméterrel szélesebb (1920 milliméter), a 25 milliméterrel alacsonyabb (1660 milliméter) kialakítással és a szélesebb nyomtávokkal rendkívül erőteljes, sportos kiállást ad. Tengelyek közti távolsága 2865 milliméter, fordulókörének átmérője 12,2 méter. 216 milliméteres szabad hasmagassága kedvező, ha el akarjuk hagyni az aszfaltot, alaktényezője sem rossz, értéke 0,27.
Alapfelszereltségként 18 hüvelyk méretű (tesztautónkon 19 hüvelyk méretű Goodyear téli gumik feszültek a szép fekete felniken) könnyűfém keréktárcsákon gurul le a gyártósorokról, miközben az opcionális extrafelszereltségi tételek között 20 és 21 hüvelyk méretű felnik is megtalálhatók.
Az elődökhöz képest kihívóbb és extravagánsabb utastere a funkcionalitást jóféle helykínálattal és részletekbe menően személyre szabható prémium hangulattal egyesíti. A vezető felé forduló műszerfal modern újraértelmezését ívelt hatalmas kijelző, laposabb alsó karimás, vaskos sportkormány és az automatikus váltó újfajta előválasztó kapcsolója határozza meg. A középkonzol és az ajtókárpitok egybefüggő, kontrasztárnyalatú kontúrvilágítása ugyancsak típus-specifikus stíluselem, amely a vezető és az első utas előtt összpontosul, az ajtókárpitok kényelmesen kézre eső részénél gyűjtve csokorba az utastér-szellőztetés vezérlőelemeit, számos funkciógombot, a szellőzőrostélyokat. Utóbbi és a kilincs formája – bevallom – kissé furcsa ebben a háromszögletű műanyag egységben. Valahogy nem illik ehhez az autóhoz. Sajnos nincsenek külön klíma gombok, minden a figyelemzabáló (vezetés közben nem túl előnyös matatni) érintőképernyőn vezérelhető, de kellemes átmenetként iDrive forgókapcsoló van, ha valaki korábban is BMW-t vezetett, ne érezze otthontalannak magát.
Az anyaghasználat és az összeszerelés minősége nem tűr kompromisszumot ebben a BMW-ben sem, az ülések kényelmesek, a vaskos kormány fogása kiváló, az üléspozíció tökéletes. Hátul kényelmesnek tűnt, egészen addig, amíg az Év Magyar Autója zsűri tesztnapján nem szorultunk be oda hárman. Nem vagyunk túl nagyok, se túl szélesek, nem is mentünk messzire, mégis heringként éreztük magunkat, az övek becsatolására esélyünk sem volt. Igencsak meglepődött a társaság, hogy az X3-as ennyire szűk hátul, miközben elöl pazar és hibátlan a helykínálat.
A csomagtér alapesetben 570 literes térfogata akár 1700 literig is bővíthető, a dízel akár 2500 kilogramm tömeget vontathat, ebben az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, elrejthető vonóhorog segít.
A BMW X3 alapfelszereltségként elektromosan működtethető és fűthető sportülésekkel gurul le a gyártósorokról, a klíma és az ülésfűtés a hátsó sorban kapcsolható, egyedileg, oldalanként szabályozható .
Hogy megy?
Az X3 20d xDrive motorházteteje alatt dolgozó, 2 liter hengerűrtartalmú, soros négyhengeres dízelmotor maximális teljesítménye 145 kW / 197 lóerő, amellyel a kocsi 7,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége eléri a 215 kilométer/órát. Lágy hibrid ez is: a 48 voltos rendszer villamos gépe 8 kW-tal (11 lóerő) és 25 Nm nyomatékkak segít be az autó hajtásába, és nullázza le a turbólyukat, illetve simítja ki a váltások közötti megtorpanásokat. Palettáján 2025 nyarán egy soros hathengeres dízelmotor is bemutatkozik. Halkan jegyzem meg, hogy ez az X3 sorozat (a negyedik) lesz az utolsó, amelyben belsőégésű motor dolgozik, az elektromos iX3 jövőre érkezhet.
Alapfelszereltség az xDrive intelligens (farhangsúlyos) összkerékhajtás mellett a nyolcfokozatú hidrodinamikus nyomatékváltó, amely a kormány mögötti fülekkel is kapcsolható
Milyen vezetni?
A bajor prémiummárka tervezőmérnökei az új BMW X3 összes modellváltozatának agilitását, kanyarstabilitását és hosszú távú menetkomfortját továbbfejlesztették. A karosszériaváz könnyebb és merevebb lett, miközben a nyomtávok még szélesebbek, a csúcskategóriás futómű-technológiát és a hajtáslánc vezérlőrendszereit pedig kifejezetten az újdonság sajátosságaihoz hangolták. A kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó MacPherson rugóstaggal kialakított első- és ötkaros hátsó kerékfelfüggesztés kinematikai, illetve elasztokinematikai módosításai még precízebb kanyarív-megérkezéseket, az első kerekek 19 százalékkal megnövelt csapszegdőlései pedig érezhetően jobb iránystabilitást garantálnak. A futómű-technológia alapfelszereltségéhez a hajtásfüggő kipörgés-korlátozás és az integrált fékrendszer is hozzátartozik.
A BMW azon ügyfelei, akik még dinamikusabb kvalitásokra éheznek, az opcionális extrafelszereltség részeként sport kormányművel dolgozó BMW M sport futóművet és BMW M sport fékrendszert is rendelhetnek a BMW X3 alá. Az adaptív futómű – amely ugyancsak az opcionális extrafelszereltség része – nem csupán a kocsi agilitását, de menetkomfortját is új szintre emeli.
A kormányzás pontos, a karosszéria mozgása jól uralható, a futómű keménysége csak a fekvőrendőrökön érezhető, de ott nagyon, ijesztőket üt még csigamászásban is a hátsó futómű.
Az üresen közel 20 mázsás 20d változat jól megy, magabiztosan gyorsul, 400 Nm nyomatékát korán, már percenként 1500-as fordulaton adja, hangja férfiasan morgó, fogyasztása takarékos módban használva meglepően alacsony: téli üzemben is hat liter alatt tudtam volna tartani (100 kilométerenként), de a zsűri teszten jobban meghajtottuk, így alakult ki a közel hatszáz kilométeres próba végén a 6,7 literes átlagfogyasztás (100 kilométerre vetítve).
Mennyibe kerül?
A 208 lóerős 20 xDrive alapára 21,98 millió, a 197 lóerős 20d xDrive-ért 22,72 milliót kell fizetni.
Kép és szöveg: Biró Csongor