A legkisebb Lexus a Toyota Yaris alapjain bizonyítja, hogy mit is jelent a prémium a kompakt kategóriában. Elég csak becsukni az ajtót, hogy megértsük, mitől prémium ez a csöppnyi japán kocsi. A Lexus LBX üde, friss és feltűnő jelenség az utakon.
Hogy néz ki?
Az eddig készült legkisebb Lexus ugyanarra a GA-B elnevezésű alapra épül, mint a konszerntárs Toyota Yaris és Yaris Cross. Hossza 4,2 méter, szélessége 1,82 méter, magassága 1,54 méter, a tengelytávja 2,58 méter (ez 2 centivel hosszabb, mint a Crossban). A szűk, 5,2 méter sugarú fordulókör ideális a városi közlekedéshez. Ha az összes hátsó ülés a helyén van, az elsőkerék-hajtású LBX csomagtere 402 literes (a gyártó tájékoztatása szerint), és a kalaptartó alatt akár két 75 literes táska is elfér – az összkerékhajtású változatban 317 liter áll rendelkezésre. A helykínálatot a mélyedések és kiálló részek kiküszöbölésével maximalizálták, és a csomagtérpadló alatt tárolóhelyet alakítottak ki a szerszámok, a gumiabroncsjavító készlet és egyéb tárgyak számára. A könnyű, összecsukható kalaptartó laposan tárolható a csomagtér padlóján, ha nagyobb tárgyakat kell szállítani. A hátsó üléstámlák 1/3 – 2/3 arányban dönthetők, ilyenkor 1 köbméteres a raktér, a sík padlót felejtsük el, nagy a lépcső.
Bármilyen meglepő, de a hokistáskám simán befért, a bringát ezúttal nem erőltettem, tél van…
Már a statikus bemutatón beülve meglepett a luxus, amivel felszerelték, de valójában nem is vártam mást, hisz egy egy Lexus, még ha a legkisebb is. A kormánykerék tapintása különleges, a műszerfal legtöbb eleme puha. Az igazi cérnával szegett ülések kényelme megragadó, az utastér csendje pedig meglepő ebben a méretosztályban (az első ablakok dupla üvegezést kaptak) – a tompa ajtópuffanást már említettem. Az első ülések nyolc irányban elektromosan állíthatóak.
Az elektromos zárat és a különleges, nem mozgó kilincseket szokni kell, az RX-ben sem szoktam hozzá, az NX-ben és az LM-ben sem – itt sem, talán nem is való nekem modern Lexus… A technológia fejlett, ha az autó veszélyt érzékel (közeledő autót, biciklist, gyalogost), az elektromos zár nem engedi kinyitni az ajtót a megfelelő oldalon.
A prémium minőség és a részletekre való odafigyelés a kárpitok és díszítések használatában is megmutatkozik. A csúcsminőségű fél-anilin bőr mellett a lehetőségek között szerepel a vegán belső tér, amely szintetikus bőrt és anyagokat használ az üléshuzatokhoz, valamint a kormánykerékhez, a váltókarhoz és az ajtókárpitokhoz. Az LBX faszén betéteket is felvonultat, amelyek egy új, több rétegből álló technika segítségével készültek, és mélységérzetet keltő, erősen strukturált megjelenést biztosítanak.
A teljesen digitális műszeregység – modellváltozattól függően 7, vagy 12,3 hüvelykes. A műszerek és adatok elrendezése és kiemelése a kiválasztott vezetési módtól függően változik, és az egyéni igényeknek megfelelően testre szabható. Az egységen belüli multiinformációs kijelző tartalma is beállítható.
Opcionális szélvédőre vetített vezetési információs kijelző is rendelhető, amely háromféle üzemmódot vonultat fel, és ezeknek megfelelően különböző mennyiségű információt nyújt a jármű teljesítményéről és a vezetőtámogató rendszerek állapotáról. A kormányon lévő kapacitív gombok kezelése nem természetes, nem tudtam megbarátkozni velük. Szerencsére a klímavezérlés fizikai (billenő)kapcsolókat kapott.
A belső világítás kialakítása fokozza az ugynevezett omotenashi hatást, azaz, hogy az emberek úgy érezzék, az autóban szívesen látják őket és teljesen otthon érezhetik magukat. A közvetett világítás prémium hangulatot teremt, például az ajtók kilincsei, a lábtér, a vezeték nélküli töltő és az alsó konzol tárolódoboza körül. Öt témakörben, 14 csoportban 50 különböző szín áll rendelkezésre olyan hangulatok megteremtésére, mint a gyógyulás, a pihenés, az éberség, a koncentráció vagy az izgalom. Ezeket a vezető hangulatának, az utazásnak vagy a napszaknak megfelelően lehet kiválasztani.
Az LBX középkonzoli érintésvezérelt kijelzője 9,8 hüvelyk képátlójú, tükröződésmentes bevonattal rendelkezik, így bármilyen fényviszonyok között jól olvasható. Funkciói közé tartozik a felhőalapú navigáció, amely valós idejű információkkal optimalizálja az utazástervezést a forgalmi események és késések függvényében. További kényelmet nyújt a dinamikus hangfelismerés és a „Szia, Lexus!” hangvezérlés. Ez mind a vezető, mind az első ülésen ülő utas hangutasításaira reagál, felismerve az egyszerű köznyelvet. Az okostelefon-integráció az Apple CarPlay esetében vezeték nélküli vagy vezetékes, az Android Auto esetében pedig vezetékes kapcsolat segítségével lehetséges.
A Mark Levinson, a Lexus exkluzív audiopartnere opcionális prémium rendszert tervezett az autóhoz, amely 13 optimálisan elhelyezett hangszórót foglal magában. A rendszer 10 darab 9 centiméteres Unity hangszóróból áll – mindegyikben egy-egy integrált magas hangszóróval – valamint egy-egy 22,9 centiméteres mélynyomókból az első ajtókban és egy 22,4 centiméteres mélynyomóból a csomagtér padlója alatt. Az LBX alap audiorendszere hat hangszórót tartalmaz, négy 9 centiméteres középsugárzóval és egy-egy 18 centiméteres mélysugárzóval az első ajtókban.
Hogy megy?
Az üresen 13,5 mázsás (legalább 100 kilóval nehezebb, mint a Yaris Cross) Lexus LBX hajtáslánca hibrid, az 1,5 literes, 91 lovas háromhengeres szívó benzinmotor és a 94 lóerős villanymotor közös teljesítménye 136 lóerő, az összkerékhajtású változatban további villanymotor dolgozik hátul.
Az 1,5 literes, háromhengeres, Atkinson-ciklusú motor világklasszis termikus hatékonysággal rendelkezik, amelyet a nagysebességű égés támogat, amelyet a Forma-1-es műszaki megoldásokból kifejlesztett technológiákkal érnek el, többek között hosszabb lökettérfogattal, megnövelt szelepszöggel és lézerrel bevont szívószelepülésekkel. Az ultrakönnyű dugattyúkat magas fordulatszámon nyújtott teljesítményre tervezték, és gyantaszoknyás bevonattal rendelkeznek, amely csökkenti a hengerfallal való súrlódást. Még magasabb termikus hatékonyságot eredményez a változó hűtőrendszer, amely a motor üzemállapotának és a külső hőmérsékletnek megfelelően állítja be a hűtőfolyadék áramlási sebességét. Ez gyorsabb motormelegedést eredményez és csökkenti a súrlódási veszteségeket, hozzájárulva az üzemanyag-fogyasztáshoz és támogatva a légkondicionáló hatékony működését. Elektronikus, intelligens, változó szelepvezérlés a szívóoldalon: a VVTi-E támogatja az üzemanyag-fogyasztás és a teljesítményre adott válasz jó egyensúlyát, még alacsony fordulatszámon vagy alacsony olajhőmérséklet esetén is.
Az LBX az RX után a második Lexus modell, amely bipoláris nikkel-fémhidrid (NiMH) hibrid akkumulátorral rendelkezik (168 cellából áll, 280 volt a feszültsége, kapacitása 1 kilowattóra). Ez lehetővé teszi, hogy egy kompaktabb és könnyebb akkumulátoregységből nagyobb teljesítménysűrűséget lehessen elérni. A válaszkésleltetés a felére csökken, ami hozzájárul a dinamikus, élvezetes vezethetőséghez, és alacsony fordulatszámon is olyan nagy nyomaték leadását biztosítja, amely általában a tisztán elektromos járművekre jellemző. Az akkumulátor élettartamának és teljesítményének meghosszabbítása érdekében újratervezett hűtőrendszer is segíti az egység működését. A teljes akkumulátorcsomagot a hátsó ülések alatt helyezték el, elkerülve az utas- vagy a csomagtér feláldozását.
Milyen vezetni?
Dinamikus módon is kipróbáltam a legkisebb Lexust, azaz a télies időjárás ellenére rendesen meghajtottam, sőt az Év Magyar Autója közös zsűri tesztjén a kollégák is nagy kedvvel vezették. Az elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros futómű, az alacsony súlypont, a széles nyomtáv és a merev karosszéria, a kis tömeg és a feszesen hangolt felfüggesztés révén élvezetes vezetni. Kormányszervója elektronikus vezérlésű, érzete szintetikus, de nem zavaró. A vezető tengelyirányban 50, magasságában pedig 40 milliméteres skálán tudja állítani manuálisan a kormánykereket.
A hibrid rendszer csúcsnyomatéka 185 Nm, ami az elsőkerék-hajtású modell esetében 9,2, összkerékhajtással 9,6 másodperces 0-100 kilométer/órás gyorsulást ad. A fékek határozottak, a fékezés nagy tempóról is kiegyensúlyozott. Az LBX végsebessége 170 kilométer/óra.
Az e-CVT bolygóműves váltó az elmúlt három évtized alatt megszelídült és tökéletesedett, kellemes a motorhang gázadásra, nem sikít és a gyorsulás is egyenletes. A hangszigetelés Lexushoz méltó, bentről megállapítva ez a kocsi egyáltalén nem egy Toyota. Fogyasztása városban öt liter alatt tartható, a 400 kilométeres, váltott sofőrökkel elvégzett teszt során 4,8 liter benzint vett magához 100 kilométerenként télies üzemben. A kedvező tapasztalatok ellenére gyakran kell meglátogatni a benzinkutat, a tartály csak 36 literes.
Mennyibe kerül?
Az Audi Q2 és a Mini Countryman versenytársa 13 millió forintos alapáron kapható, a jól felszerelt tesztautó közel 16 millió forintot kóstál.
Kép és szöveg: Biró Csongor