Nem csúnya, sőt, egészen tetszetős, a Skoda Octavia Combi mégsem a szívre hat, hanem az észre. Kevés praktikusabb autó létezik a hétköznapokra, nem hiába választja ennyi család és vállalkozás Európa-szerte. Kétliteres, takarékos dízelmotorral teszteltük a Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt autót.
Ami a Volkswagen számára a Golf, az az Octavia a Škodának: a márka legnépszerűbb modellje. És amikor jól teljesít, a márka is jól teljesít. Az Octavia adja a cseh autógyártó nyereségének csaknem felét. Ebben kulcsszerepet játszik a kombi változat: az Octavia eladások közel kétharmadát ez a karosszériaváltozat teszi ki, a Combi a legkelendőbb puttonyos Európában.
Hogy néz ki?
Az Octavia negyedik generációjának ráncfelvarrott változata 4689 milliméteres hosszával 22 milliméterrel nyúlik túl a harmadik generációs elődjénél, míg szélessége 15 milliméterrel 1829 milliméterre nőtt, a tengelytáv 2686 milliméter, magassága 1468 milliméter. Légellenállási együtthatója (cw) 0,26. A kombi csomagterének térfogata 640 liter, ez változatlanul a kategória legnagyobbja. A hátsó ülés támlája távolról is dönthető, a kallantyúk meghúzásával elénk tárul az 1700 literes űr – azon kevés autók egyike, amelybe mindkét szenvedélyem eszköztára maradéktalanul befér egyszerre: a hokicucc és a bringa. Ha túl sok az apró csomag, rögzítősínekkel és hálókkal teremthetünk rendet a káoszban. Bár csak USB-C csatlakozó van a kocsiban (abból öt, 45 wattal tölthetjük a telefonunkat, de van indukciós töltő is), szerencsére hagyományos módon, 230 volttal tölthetjük az eszközeinket.
A frissítés leginkább az első – alapáron LED-es – fényszórón érhető tetten, az opciós második generációs LED mátrix fényszóró 36 szegmenses. Kiválóan teljesít. Több egyedileg szabályozható szegmensből állítja elő fénykévéjét, a vezető így a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül folyamatosan távolsági fénnyel autózhat. Az intelligens műszaki megoldás az első szélvédőn elhelyezett kamera segítségével érzékeli a szemből érkező és az elöl haladó járműveket, illetve a fényvisszaverő öltözetű személyeket és fényvisszaverő objektumokat. Az irányjelző dinamikus (hátul is), azaz jelzi a kanyarodási szándék irányát.
Teljesen megújult az utas- és vezetőtér berendezése, a belső dizájn Kiss Ildikó munkáját dicséri, aki évek óta a cseh márka alkalmazásában alkot. A kárpitok egy része újrahasznosított anyagokból (tengerből kihalászott szemét, valamint a folyókat eltömítő PET-palackok felhasználásával) készül.
Fedélzeti számítógépe, menürendszere bonyolult. Továbbra sincs hagyományos klímavezérlés, csak az érintőképernyőn keresztül állíthatjuk a hőmérsékletet. A kormány mögött 12,3 hüvelykes, a középkonzolon 13 hüvelyk képátlójó monitoron követhetjük az infókat, figyelhetjük a Wazen a karácsonyi dugók alakulását, de teljesen egyéni képernyőkombinációkat is kialakíthatunk.
Kényelmes autó az Octavia, a hátat kímélő ergonomikus ülések fűtés mellett kívánságra masszázsfunkciót és hűsítő szellőztetést is kínálnak. Hasznos a szélvédőre vetített kijelző, amely a fontos információkat – mint például a sebesség és a navigációs útmutatások – a vezető közvetlen látóterében jeleníti meg, akár kiterjesztett valóságelemekkel (AR).
A DSG-váltó továbbra is elektronikus vezérlésű, azaz elektronikus úton továbbítja a vezető menetfokozat-választási utasításait a váltóműnek. A kis kapcsolóról a hátrameneti, az üres és a előremenet/sport menetfokozat, illetve egy külön gombbal a parkoló állás választható.
Rengeteg vezetői segédrendszert kínál az Octavia Combi: ilyen a kikerülés-asszisztens, a kiszállás-figyelmeztetés, a kézérzékelés technikája. Szükséghelyzetben aktivizálódik a vészhelyzet-asszisztens, amely megállásig lefékezheti a gépkocsit. Jól, bár kissé agresszív módon jelzi a vezetőnek, hogy érdemes levenni a lábat a gázpedálról, mert kereszteződéshez, sebességkorlátozást jelző táblához vagy éppen körforgalomhoz közelítünk. Nekem kicsit sok az aggódás, főleg, ha veszélyezteti a testi épségemet. Előzés közben befékezni a leginkább nem szeretem kategória, az Octavia párszor eljátszotta velem. Harmadszorra megtanultam kikapcsolni a vészfékező funkciót. Lehet, hogy egyesek szerint ez veszélyes, de amikor 90-120-as tempóval épp kiugranál a szélárnyékból, fenekeden egy Subaru Impreza WRX-szel, és besatuz a rendszer, akkor nem érzed túlságosan biztonságba magad és anyukád sem, akit a subarus sokszor emleget.
Hogy megy?
Dízelből kettő kétliteres van, a gyengébb 115 lóerős, az izmosabb 150 lovas járt nálam. Dízel-részecskeszűrője mellett a motorban SCR kipufogógáz-utánkezelési rendszer alkalmaztak, amely két egymás mögött elrendezett SCR-katalizátor elé fecskendezi be az AdBlue adalékanyagot. A csehek szerint így mintegy 80 százalékkal mérséklik a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását az elődgenerációhoz viszonyítva. A motor nagyon csendes, se kifelé, se befelé nem hallatszik zaj. Már 1500-as percenkénti fordulaton vígan húz, miközben a fogyasztása még téli üzemben sem éri el a 6 litert 100 kilométerenként (egész pontosan 5,8 literes átlagot mértem). Pedig mentem vele elég sokat (több mint 800 kilométert), országúton és autópályán egyaránt.
Ereje bőséges, a 150 lovas motor legnagyobb nyomatéka 360 Nm, az Octavia kombi végsebessége ezzel a motorral és váltóval 225 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/óra tempóra 8,6 másodperc alatt gyorsul fel.
Milyen vezetni?
Bár a 10 milliméterrel ültetett adaptív futómű volt alattam, nem csak a jó minőségű utakon csillapított kiválóan. Az elöl MacPherson, hátul pedig a csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés sokkal jobban bírta a pesti ramaty utakat, mint az elődje négy évvel ezelőtt. A kormány visszajelzései gyengék, ebben az egyszerű hátsó futómű is ludas. Sport módban a kormányzás valamivel élénkebb, komfortban pedig a futómű lesz lágyabb, ami a tempós kanyarokban kellemetlen balettozásba torkollik.
A DSG-váltóra nem lehet panaszunk, teszi a dolgát, nem túl gyors, de nem is lassú. A fékrásegítés elektromos.
Mennyibe kerül?
Ez a mérlegen üresen 15 mázsát nyomó Octavia már nem cégautós belépőmmodell. Míg egy évtizeddel ezelőtt inkább a melósok kocsija volt, most már a vezetők járnak Octavia Combival. Ebben az ár is ludas, nem olcsó autó. A tesztelt változat ára közel 20 millió forint… Hagyok … időt … levegőt … venni. Ezzel a motorral, belépő Essence felszereltséggel 13,125 millió forintot kell érte fizetni. A tesztautót rendesen felstaférungozták, ezért a jóval magasabb ár. Indulóára amúgy négyhengeres, 1,5 literes, 115 lóerős benzinmotorral és árkedvezménnyel 10,77 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor