
A legnagyobb Audi nem csatahajó, hanem kényelmes, családi mindenes. Egy baj van csak vele: kevés család engedheti meg magának, hogy Audi Q7 álljon a garázsában. Takarékoskodni lehet vele, ha rendszeresen töltjük, Budapesten és vonzáskorzetében akár mindig villannyal járhatunk.
Hogy néz ki?
Az Audi Q7 második generációját 2015 januárjában mutatták be a Detroiti Autószalonon, majd 2020-ban megkapta a szokásos életközépi ráncfelvarrást, amelynek során a nagyobb/kisebb (attól függ, honnan nézzük, hisz a Q7 nagyobb) testvér, a Q8 arculatát és technikáját öltötte magára. 2024-ben azonban kapott egy újabb ráncfelvarrást, de ne tévesszen meg senkit, ez még mindig a Q7 második generációja. Ezúttal személyre szabható LED-es fényszórókat és hátsó lámpákat, egy kissé áttervezett hűtőrácsot és új színválasztékot kapott. Leszedték róla az idejétmúlt krómdíszítéseket és új felnikészletet is lehet választani hozzá. Mindez arra utal, hogy a Q7 még egy jó darabig a piacon marad. Szerencsére. Szeretem ezeket az idejétmúlt batárokat. Dinóként mozognak, de van egy határozott bájuk.
A Q7 utasterének minősége makulátlan, számtalan hasznos tároló és rekesz található benne. Rengeteg USB-csatlakozót is találunk. Valójában nagyjából minden megvan, amire egy nagy családi buszlimuzintől elvárunk, de a kocsi jóval szebb, mint egy átlagos egyterű. A vezetőülés kivételével minden ülés isofix rögzítési pontokkal rendelkezik – hasznos, ha rendszeresen szállítunk sok óvodást.
A haptikusan vezérelhető iker-érintőképernyőket más modellekben már megismertük. Egymás alatt helyezkedik el egy 10,1 hüvelykes és egy 8,6 hüvelykes képernyő, utóbbi kizárólag a klímavezérléshez kell. A műszerfali kijelző is hatalmas és testre szabható, plusz ott van előttünk a vetített kijelző is, szintén testre igazítható tartalommal.
A Bang & Olufsen hangrendszer (3D hangzással és 23 hangszóróval) zseniális, a kocsi felszereltsége pedig pazar és kényeztető: alapfelszerelés az elektromos ötödik ajtótól a kulcs nélküli indítás, a színváltós LED-es környezeti világítás.
Hogy megy?
A motorválaszték széles, dízelből kettő is van, de ezúttal a konnektoros Audi Q7 55 TFSI e járt nálam. Ez tulajdonképpen a manapság kapható legerősebb Q7-es (természetesen leszámítva az 500 lóerős V8-as motorral szerelt SQ7-et), a 3,0 literes V6-os benzinmotorhoz 177 lóerős villanymotor kapcsolódik (460 newtonméteres maximális forgatónyomatékkal), amelyek együttesen 394 lóerőt adnak le és 600 newtonméternyi nyomatékot mozgósítanak (van még erősebb phev is, a 60 TFSI e 490 lovas). A ráncfelvarrás a plug-in hibrid hajtásláncot is érintette, új, erősebb, 25,9 kWh-s lítium-ion akkumulátor érkezett (kapacitása nettó 22 kWh), amely akár 68-69 kilométer tisztán elektromos hatótávot is lehetővé tesz. Nekem a 60 kilométer városban simán összejött úgy, hogy közben fűtöttem az utasteret és az üléseket. Gyorstöltés nem érhető el ehhez a modellhez, a váltakozó áramú töltés teljesítménye is csak 7,4 kilowattos, így a teljesen lemerült akkut utcai töltőn 4 óra alatt tudjuk feltölteni, otthon pedig egy éjszaka alatt.
Villanymódban hangtalan a suhanás, nagyon jó a kocsi zajszigetelése. Emiatt alig halljuk, ha beindul a 340 lovas V6-os, pedig szépen, férfiasan duruzsol. A váltó nyolcsebességes, hagyományos automata.
Egyetlen hátránya van a konnektoros változatnak, hogy csak öt üléses változatban kapható. Az akkumulátor a csomagtér padlója alatt kapott helyet, ami azt jelenti, hogy nincs hely a harmadik sornak, így amit az autó környezetkímélő tulajdonságaival nyer, azt a praktikumban elveszíti. Bár kisebb a csomagtartója, mint a csak belsőégésű motorral szerelt változatoknak, a puttony 650 (németek szerint mérve 563 liter) literes, a biciklim könnyedén befért még a hokis táskám mellett is.
Milyen vezetni?
Ha kilinccsel előre szeret vezetni valaki, akkor ne ezt válassza a sok lóerő ellenére sem. Az Audi Q7 igazi, nagytestű szabadidő-autó (hossza öt méter, szélessége két méter, tengelyek közötti távolsága három méter), rendeltetésszerű használata személyek és tárgyak kényelmes szállítására terjed ki. Ha másra használjuk, akkor csalódni fogunk, ebben az autóban a komforton van a hangsúly és nem az erőfitogtatáson.
Alapfelszerelés az állítható és adaptív légrugós futómű (elöl és hátul is ötlengőkaros a felfüggesztés), amely gördülő szőnyeget varázsol alánk, kevés kényelmesebb autó van ma a piacon. Az ismert Audi drive select vezérlővel választhatunk az automatikus, komfortos, dinamikus, off-road, allroad és az általunk beállított egyéni menetmódok közül. A különböző üzemmódok néhány milliméterrel keményítik vagy lazítják, emelik vagy süllyesztik a felfüggesztést – offroad módban akár 6 centivel is. Bár a nagy tömeg nem jó terepen, a Q7 ott is elboldogul: önzáró középső differenciállal rendelkezik.
Vezetési élményt ne várjunk tőle, a kormányzás steril, a futómű sem ad visszajelzést, a fékek átlagosak (elöl 400, hátul 350 milliméter átmérőjű tárcsákkal).
A kilátás jó egy ilyen nagy autóhoz képest, bár a C-oszlop holttere bizonyos helyzetekben sokat kitakar, az opcionális négykerék-kormányzási rendszer csökkenti a nagy SUV fordulókörét. Alacsony sebességnél a hátsó kerekek akár öt fokot is elfordulnak az ellenkező irányba, ezzel minimalizálva a kanyarodási sugarat. Nagy sebességnél a hátsó kerekek ugyanabba az irányba fordulnak el, ami jobb útfogást eredményez. Hasznos extra a dőlésszabályozás, a stabilizátorok aktív vezérlésének köszönhetően kisebb karosszériamozgást enged meg. A rendszer minimalizálja az oldalirányú dőlést különösen kanyargós utakon. Ezt leginkább a hátsó utasok hálálják meg, nem lesznek rosszul szerpentinen sem.
A konnektoros változat nagyon nehéz, üresen is 25 mázsát nyom a mérlegen. A villanymotor és az akku plusz tömeget minden alkalommal érezni lehet, amikor a kormánykereket elfordítjuk. Ennek ellenére álló helyzetből 5,9 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/óra sebességre, végsebességét elektronika korlátozza le 240 kilométer/óránál. Villannyal hajtva 135 kilométer/óra a legnagyobb sebessége. Hogy mennyit fogyaszt? Attól függ. Ha csak benzinnel hajtjuk, akkor 10 liter körül járunk vele (100 kilométerre vetítve), ha csak villannyal, akkor 35-40 kilowattórát fogyaszt 100 kilométerre vetítve, ha pedig rendszeresen töltjük és mindkét üzemanyagot használjuk, akkor valahol félúton.
Mennyibe kerül?
Luxusautó az Év Magyar Autója 2025 versenyben is nevezett Audi Q7, ennek megfelelő az ára is. A legolcsóbb változata 31 millió forint, a konnektorosért minimum 35,8 millió forintot kell kifizetni, de ha sok extrát választunk a konfigurátorban, akkor ne lepődjünk meg az 50 milliós árcédulán sem.
Kép és szöveg: Biró Csongor