Hibridként is kiváló prémium autó az Audi Q7

Audi Q7
A legnagyobb Audi nem csatahajó, hanem kényelmes, családi mindenes. Egy baj van csak vele: kevés család engedheti meg magának, hogy Audi Q7 álljon a garázsában. Takarékoskodni lehet vele, ha rendszeresen töltjük, Budapesten és vonzáskorzetében akár mindig villannyal járhatunk.

Hogy néz ki?

Az Audi Q7 második generációját 2015 januárjában mutatták be a Detroiti Autószalonon, majd 2020-ban megkapta a szokásos életközépi ráncfelvarrást, amelynek során a nagyobb/kisebb (attól függ, honnan nézzük, hisz a Q7 nagyobb) testvér, a Q8 arculatát és technikáját öltötte magára. 2024-ben azonban kapott egy újabb ráncfelvarrást, de ne tévesszen meg senkit, ez még mindig a Q7 második generációja. Ezúttal személyre szabható LED-es fényszórókat és hátsó lámpákat, egy kissé áttervezett hűtőrácsot és új színválasztékot kapott. Leszedték róla az idejétmúlt krómdíszítéseket és új felnikészletet is lehet választani hozzá. Mindez arra utal, hogy a Q7 még egy jó darabig a piacon marad. Szerencsére. Szeretem ezeket az idejétmúlt batárokat. Dinóként mozognak, de van egy határozott bájuk.

q7_4

A Q7 utasterének minősége makulátlan, számtalan hasznos tároló és rekesz található benne. Rengeteg USB-csatlakozót is találunk. Valójában nagyjából minden megvan, amire egy nagy családi buszlimuzintől elvárunk, de a kocsi jóval szebb, mint egy átlagos egyterű. A vezetőülés kivételével minden ülés isofix rögzítési pontokkal rendelkezik – hasznos, ha rendszeresen szállítunk sok óvodást.

q7_2

A haptikusan vezérelhető iker-érintőképernyőket más modellekben már megismertük. Egymás alatt helyezkedik el egy 10,1 hüvelykes és egy 8,6 hüvelykes képernyő, utóbbi kizárólag a klímavezérléshez kell. A műszerfali kijelző is hatalmas és testre szabható, plusz ott van előttünk a vetített kijelző is, szintén testre igazítható tartalommal.

A Bang & Olufsen hangrendszer (3D hangzással és 23 hangszóróval) zseniális, a kocsi felszereltsége pedig pazar és kényeztető: alapfelszerelés az elektromos ötödik ajtótól a kulcs nélküli indítás, a színváltós LED-es környezeti világítás.

q7_kijelzok

Hogy megy?

A motorválaszték széles, dízelből kettő is van, de ezúttal a konnektoros Audi Q7 55 TFSI e járt nálam. Ez tulajdonképpen a manapság kapható legerősebb Q7-es (természetesen leszámítva az 500 lóerős V8-as motorral szerelt SQ7-et), a 3,0 literes V6-os benzinmotorhoz 177 lóerős villanymotor kapcsolódik (460 newtonméteres maximális forgatónyomatékkal), amelyek együttesen 394 lóerőt adnak le és 600 newtonméternyi nyomatékot mozgósítanak (van még erősebb phev is, a 60 TFSI e 490 lovas). A ráncfelvarrás a plug-in hibrid hajtásláncot is érintette, új, erősebb, 25,9 kWh-s lítium-ion akkumulátor érkezett (kapacitása nettó 22 kWh), amely akár 68-69 kilométer tisztán elektromos hatótávot is lehetővé tesz. Nekem a 60 kilométer városban simán összejött úgy, hogy közben fűtöttem az utasteret és az üléseket. Gyorstöltés nem érhető el ehhez a modellhez, a váltakozó áramú töltés teljesítménye is csak 7,4 kilowattos, így a teljesen lemerült akkut utcai töltőn 4 óra alatt tudjuk feltölteni, otthon pedig egy éjszaka alatt.

q7_toltes

Villanymódban hangtalan a suhanás, nagyon jó a kocsi zajszigetelése. Emiatt alig halljuk, ha beindul a 340 lovas V6-os, pedig szépen, férfiasan duruzsol. A váltó nyolcsebességes, hagyományos automata.

Egyetlen hátránya van a konnektoros változatnak, hogy csak öt üléses változatban kapható. Az akkumulátor a csomagtér padlója alatt kapott helyet, ami azt jelenti, hogy nincs hely a harmadik sornak, így amit az autó környezetkímélő tulajdonságaival nyer, azt a praktikumban elveszíti. Bár kisebb a csomagtartója, mint a csak belsőégésű motorral szerelt változatoknak, a puttony 650 (németek szerint mérve 563 liter) literes, a biciklim könnyedén befért még a hokis táskám mellett is.

q7_bringa

Milyen vezetni?

Ha kilinccsel előre szeret vezetni valaki, akkor ne ezt válassza a sok lóerő ellenére sem. Az Audi Q7 igazi, nagytestű szabadidő-autó (hossza öt méter, szélessége két méter, tengelyek közötti távolsága három méter), rendeltetésszerű használata személyek és tárgyak kényelmes szállítására terjed ki. Ha másra használjuk, akkor csalódni fogunk, ebben az autóban a komforton van a hangsúly és nem az erőfitogtatáson.

q7_vezetes

Alapfelszerelés az állítható és adaptív légrugós futómű (elöl és hátul is ötlengőkaros a felfüggesztés), amely gördülő szőnyeget varázsol alánk, kevés kényelmesebb autó van ma a piacon. Az ismert Audi drive select vezérlővel választhatunk az automatikus, komfortos, dinamikus, off-road, allroad és az általunk beállított egyéni menetmódok közül. A különböző üzemmódok néhány milliméterrel keményítik vagy lazítják, emelik vagy süllyesztik a felfüggesztést – offroad módban akár 6 centivel is. Bár a nagy tömeg nem jó terepen, a Q7 ott is elboldogul: önzáró középső differenciállal rendelkezik.

Vezetési élményt ne várjunk tőle, a kormányzás steril, a futómű sem ad visszajelzést, a fékek átlagosak (elöl 400, hátul 350 milliméter átmérőjű tárcsákkal).

q7_3

A kilátás jó egy ilyen nagy autóhoz képest, bár a C-oszlop holttere bizonyos helyzetekben sokat kitakar, az opcionális négykerék-kormányzási rendszer csökkenti a nagy SUV fordulókörét. Alacsony sebességnél a hátsó kerekek akár öt fokot is elfordulnak az ellenkező irányba, ezzel minimalizálva a kanyarodási sugarat. Nagy sebességnél a hátsó kerekek ugyanabba az irányba fordulnak el, ami jobb útfogást eredményez. Hasznos extra a dőlésszabályozás, a stabilizátorok aktív vezérlésének köszönhetően kisebb karosszériamozgást enged meg. A rendszer minimalizálja az oldalirányú dőlést különösen kanyargós utakon. Ezt leginkább a hátsó utasok hálálják meg, nem lesznek rosszul szerpentinen sem.

q7_fogyasztas_vegyes

A konnektoros változat nagyon nehéz, üresen is 25 mázsát nyom a mérlegen. A villanymotor és az akku plusz tömeget minden alkalommal érezni lehet, amikor a kormánykereket elfordítjuk. Ennek ellenére álló helyzetből 5,9 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/óra sebességre, végsebességét elektronika korlátozza le 240 kilométer/óránál. Villannyal hajtva 135 kilométer/óra a legnagyobb sebessége. Hogy mennyit fogyaszt? Attól függ. Ha csak benzinnel hajtjuk, akkor 10 liter körül járunk vele (100 kilométerre vetítve), ha csak villannyal, akkor 35-40 kilowattórát fogyaszt 100 kilométerre vetítve, ha pedig rendszeresen töltjük és mindkét üzemanyagot használjuk, akkor valahol félúton.

q7_fogyasztas

Mennyibe kerül?

Luxusautó az Év Magyar Autója 2025 versenyben is nevezett Audi Q7, ennek megfelelő az ára is. A legolcsóbb változata 31 millió forint, a konnektorosért minimum 35,8 millió forintot kell kifizetni, de ha sok extrát választunk a konfigurátorban, akkor ne lepődjünk meg az 50 milliós árcédulán sem.

Kép és szöveg: Biró Csongor

q7_kerekek