„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoalíció oktató- figyelemfelhívó közlekedésbiztonsági sorozatában ezúttal a csúszásveszéllyel foglalkozik.
Két fontos közlekedésbiztonsági témáról kell beszélni ősszel. Az egyik a láthatóság kérdése, a másik a megváltozott tapadási viszonyokhoz fűződik. Az előbbi egy műszaki kérdés, aminek szintén érdemes nagyobb figyelmet szentelni ebben az időszakban, a másik egy vezetéstechnikai felkészültséget igénylő veszélyforrás: a csúszás, megcsúszás.
„Nincs még hideg, nem is csúszik!”
A fenti kijelentés különböző változatai egy téveszme eredményei. Azé a tévedésé, hogy amíg nem látjuk magunk körül a fagy jeleit, addig az út és az abroncs tapadási körülményei sem változnak meg. Pedig nem kell ahhoz hó és jég körülöttünk, hogy a kerekek és az útfelület között értelmezett súrlódási tényező jelentősen lecsökkenjen.
Alacsony hőmérséklet mellett ugyanis a levegőben lévő páratartalom kicsapódik, mert a hideg levegő nem tud annyi nedvességet oldani. A kicsapódott víz az úttest felületén (is) megjelenik. Ez már önmagában megváltoztatja a tapadási viszonyokat, de jön a hajnali fagy.
Amikor a levegő kétméteres magasságban mért hőmérséklete még nem éri el a fagyáspontot, akkor az úgynevezett talajmenti fagy már simán előfordulhat. Autóink külső hőmérséklet szenzorai 30-60 centis magasságban találhatók, tehát nem méri a talajmenti (nagyjából 5 centiméteres magasságig jellemző) hőmérsékletet. Ez az oka annak, hogy autóink már 4 Celsius foknál hanggal és műszerfali jelzéssel hívják fel a veszélyre a figyelmet. Ez egyébként a fekete jégnek is nevezett jelenség, amikor még nem látható a fagyással járó jellegzetes fehér szín.
Még nagyobb a veszély azokon a helyeken az úttestet nem tartja melegen a föld, hanem az alulról is át tud hűlni. Egy hídon, vagy felüljárón sokkal hamarabb tapasztalhatók a fagyás jelei, mint egy normál, felszínen futó útburkolaton.
Nem csak a fagy veszélyes
Az őszi lombhullás is tartogat bőven veszélyeket. Az útfelületre hulló, nyirkos, nedves falevelek legalább annyira veszélyesek, mint a jég, de ezt legalább könnyen fel lehet ismerni. Avarral fedett útfelületeken fokozott óvatossággal és jelentősen csökkentett sebességgel kell közlekednünk, ellenkező esetben a megnövekedett fékút, vagy az ívről való kicsúszás balesethez vezethet.
Egyéb tennivalók a téli időszak előtt
Nemcsak a vezetéstechnikán kell változtatnunk a hideg, sötét időszak beköszöntével, hanem autónkat is fel kell készíteni a megváltozott körülményekre. Itt az ideje például a téli abroncsok felszerelésének, a jármű fűtőrendszer ellenőrzésének, aminek illik tartalmaznia a légkondicionáló berendezést is. Nem a hűtés miatt, hanem a klíma páramentesítő funkciójának működése érdekében.
Vezessünk kényelmes, meleg, de a mozgást nem akadályozó ruházatban, csökkentsük a sebességet és kerüljünk minden hirtelen manővert!

