Arany középutat kínál mind a céges, mind a családi autónak igen népszerű, csakis magyarországi motorokkal szerelt Opel Astra kombi. 1,4 literes turbómotorja és automatikus váltója garancia a nyugodt autózásra.
Hogy néz ki?
A megújult kombi Astra 4702 milliméter hosszú, 1871 milliméter széles és 1510 milliméter magas. A szépsége az ötajtós idézi, a vaskos, bőségesen krómozott C oszlop jelenti az újdonságot, amelyet formás hátsó követ.
Modellváltozattól függően 110-190 kilogrammot spóroltak meg a tervezők. Egyedül a nyers karosszérián 85 kilogrammot nyertek, majd további ötvenet az első és hátsó futóművön: nagy- és ultranagy-szilárdságú acélokat és kompaktabb segédvázat alkalmaztak. Lerövidítették az első és hátsó túlnyúlást, a kipufogórendszer 25 százalékkal könnyebb lett, a kisebb kerekek és gumiabroncsok egyenként 11,5 kilogrammal nyomnak kevesebbet. Mivel kisebb tömeget kell lassítani, 10 kilogrammot spóroltak meg a fékeken és még jobb is lett a fékhatás. Mindeközben nőtt a szilárdság, a karosszéria torziós merevsége 18,6-ról 19 kNm/fokra változott. A tömegcsökkentés mellett a kocsi légiesebb lett, ezt bizonyítja, hogy légellenállási együtthatója 0,272.
A világos utastér ízlésesen berendezett, a kapcsolók szétszórtságát szokni kell, a kormány jó fogású, a navigáció megjelenítése kissé elavult, de pontosan irányít.
Gazdagon felszerelt tesztautónkban olyan világraszóló technológiák kaptak helyet, mint a LED mátrix fényszórók, amely tökéletesítette a vakításmentes esti világítást, az aktív, enyhe kormányzással szükség esetén beavatkozó sávtartó, a kitűnő felbontású tolatókamera,és a gyakorlott vezetőknek fölöslegesnek tűnő parkolósegéd, vagy a láblendítéssel nyitható és zárható csomagtartó fedél.
Csomagtartója 540 literes, ami az ülések háttámlájának lehajtása után 1630 literesre bővíthető. A csomagok rögzítéséhez és rendezéséhez rögzítőpontok, háló és állítható korlát is rendelhető. Az ülések háttámláit a csomagtérből egyesével (40:20:40 arányban) is ledönthetjük, így sík padlót kapunk.
Hogy megy?
Rendben működik a hagyományos, kissé már koravén hatfokozatú automatikus váltó. Tanulékony, de a sportos vezetést istennek sem akarja elsajátítani, hiába a 150 lovas motor, gyorsan nem tudunk haladni vele. Ha finoman kezeljük a gázpedált, rántás nélkül kapcsolgat. A szentgotthárdi négyhengeres turbómotor már alacsony fordulaton jól húz, turbólyukat nem tapasztalunk. A 235 newtonméteres maximális nyomatékot kétezres fordulattól élvezhetjük. Előzéskor, nagy gázra kellemetlenül felemeli a hangját. Alapjáraton és egyenletes kigyorsításkor csendes.
Milyen vezetni?
Futóművét kiválóan hangolták, elöl MacPherson, hátul pedig Watt-rudas. Torziós híddal kevesebbet változik a kerékdőlés, kanyarokban is jól tartja az autót, nem kényelmetlen, rosszabb úton sem ráz. Tesztautónk alatt 17 hüvelykes felniken normál perem magasságú gumik sorakoztak, amelyek tovább javították a menetkomfortot.
Elöl a rugóstagok toronycsapágyánál különválasztották a rugózási és a csillapítási erőket. A rugózatlan tömeg csökkentése és a súlyelosztás javítása érdekében a kerékagy alumínium a stabilizátor pedig csöves kiképzésű. Az alsó, L-alakú lengőkart könnyített acéllemezből préselik, és két gumipersellyel fogatják a bölcsőhöz. A futómű geometriája és a perselyek méretezése keresztirányban merevvé, hosszirányban engedékennyé teszi a futóművet, ezáltal kiváló az autó vezethetősége és menetkényelme. A hátsó persely elasztomer-csillapítású, hogy az ütések ne jussanak át az útról a kormánykerékre. A szervokormány elektromos.
Mennyibe kerül?
A gazdagon felszerelt kombinkat 7,8 millió forintért kínálták (a félmilliós kedvezmény nélkül 8,3 milliót kértek volna érte). A kombi karosszéria felára egyébként kétszázezer forint az ötajtóshoz képest. Természetesen olcsóbban is hozzájuthatunk az Opel Astra Sports Tourerhez, az 1,4-es literes 100 lóerős benzines modell alapára 5,05 millió forint. Fogyasztása kis odafigyeléssel takarékon tartható, tesztünk során 7 liter benzint kért 100 kilométerenként.
Kép és szöveg: Biró Csongor