Vezettük: BMW 5

Könnyed, magabiztos és önbizalomtól duzzadó atlétát faragtak a mérnökök, ötös BMW sosem volt még ilyen tökéletes. Erős dízellel és erőteljes benzinmotorral tettük próbára.

BMW 5

Újdonságok

A G30 kódjelű új ötös a könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek szigorú alkalmazásával, valamint az alumíniumból és nagyszilárdságú acélból készült elemek módszeres integrálásával mintegy 100 kilogrammal könnyebb a megegyező motorváltozatú, hajtásláncú és felszereltségű elődmodelljéhez képest. A vadonatúj fejlesztésű alváz, az alacsony súlypont, a BMW modelljeire jellemző súlyelosztás és a torziós merevséget garantáló könnyűszerkezetes járműstruktúra egysége agilis és dinamikus vezetési élménnyel társul. A hetedik modellgeneráció bemutatkozásával az újdonságok sora az aktív hátsókerék-kormányzás opciójával bővül, amely a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is társítható. A 4935 milliméter hosszú BMW 5-ös limuzin légellenállási alaktényezője (Cd = 0,22 a leghatékonyabb modellváltozat esetében).

BMW 5

Az új BMW 5-ös sorozatot az iDrive operációs rendszer legújabb generációjával szereli fel a gyártó. A csúcsfelszereltségű modellváltozatok esetében a navigációs rendszer, a telefonfunkciók és a szórakoztató alkalmazások mellett már a jármű aktuális beállításai és jellemzői is megjelennek a 10,25 hüvelyk átmérőjű, nagyfelbontású központi kijelzőn. A rendszert a BMW ügyfele az érintés-érzékeny iDrive kontrollerrel, hangutasításokkal és a vadonatúj BMW 7-es sorozatban bemutatott gesztusvezérléssel is működtetheti, de ha úgy tartja kedve, közvetlenül az érintőképernyőn is aktiválhatja az egyes funkciókat. A felhasználó az átlátható, szellősen megtervezett csempe-ikonokat a saját ízlése szerint szabhatja át és rendezheti el a képernyőn, az operációs rendszer az egyes ikonok mögött futó alkalmazások állapotát pedig a fő képernyőn is folyamatosan frissíti. A színes szélvédőre vetített kijelző legújabb generációja immáron 70 százalékkal nagyobb kivetítő-felületen dolgozik és a forgalmi jelzéseken, az operációs rendszerrel összekapcsolt okostelefon kontaktlistáján, a rádióállomásokon és a zeneszámokon kívül a navigációs rendszer utasításait, valamint a vezetést támogató rendszerek figyelmeztetéseit is képes a vezető látómezejébe vetíteni.

BMW 5

Az utazási komfortot a kibővített tárolási lehetőségek, a hátsó üléssor előtt kialakított nagyobb lábtér, a masszázs funkcióval ellátott komfortülések, az ionizátorral és kellemes illatosítóval kiegészített négyzónás légkondicionáló, valamint az ülések érintés-érzékeny állítógombjai emelik minden korábbinál magasabb szintre. Az utastérbe beszűrődő rezgéseket és zajokat a hangszigetelő réteggel ellátott szélvédő, a vastagabb tetőkárpit és a motorban alkalmazott innovatív technológia hivatott még tovább csökkenteni. Ez utóbbi a motor leállítását követően akár 36 órán keresztül képes megtartani az erőforrás optimális működéséhez szükséges hő nagy százalékát, az újabb hidegindítás így sokkal kevesebb zajjal és rezgéssel jár, a motor hamarabb bemelegszik, a légkondicionáló pedig ezáltal sokkal hamarabb képes felmelegíteni az utasteret is. A bajor gyártó az új BMW 5-ös limuzint eközben már az alapfelszereltség részeként LED-technológiás első fényszórókkal szereli fel, amelyhez opcionális extrafelszereltségként akár 500 méteres fényszóró-tartományt kínáló, adaptív kanyarfénnyel és elvakítás-mentes távolságifényszóró-asszisztenssel kiegészített adaptív LED fényerő-elosztás is kérhető.

BMW 5

Innováció

Az új BMW 5-ös sorozat kormánya mögött megannyi vezetést támogató rendszer gondoskodik a sofőr kiszolgálásáról – nem csupán a kritikus helyzetekben, de az olyan, kevésbé összetett forgalmi szituációkban is, mint a közlekedési dugókban és a lassú tempójú forgalomban való araszolás, vagy a hosszú autópályás szakaszok monoton utazásai. Az új BMW 5-ös sorozatot a bajor gyártó éppen ezért már az alapfelszereltség részeként sztereó kamerával szereli fel, amelyek az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető radar- és ultrahang-szenzorokkal együttműködve teljes mértékben képesek feltérképezni az autó 360 fokos környezetét. Az 5-ös BMW hetedik modellgenerációjában mutatkozik be a kikerülési segédlet, a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, a minden korábbinál pontosabb sávváltást segítő asszisztens, valamint az aktív oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens is. Ez utóbbi utazás közben folyamatosan figyeli az útburkolat sáv-felfestéseit és az autó körüli aktuális forgalmat, egy esetleges ütközés kockázatát érzékelve pedig korrigáló kormánymozdulatokkal segít a vezetőnek elkerülni a balesetet.

BMW 5

Extraként elérhető aktív tempomat, illetve az opcionális kormányzási és sávtartó asszisztens kibővített funkcióival ugyancsak újabb lépést tesz meg az automatizált járművezetés felé. Ezek közé tartozik a vezetést támogató rendszerek sebességkorlátozáshoz igazodó működése is, az opcionális extrafelszereltségként elérhető intelligens sebességfigyelő például utazás közben folyamatosan kommunikál a tempomattal (és a vezető 15 kilométer/órás lépésekben állíthatja be annak aktuális határértékét). Eszerint 0 és 210 kilométer/óra között az új 5-ös BMW képes a vezető helyett gyorsítani, fékezni és kormányozni is, vagyis akár álló helyzetből elindulni és újra megállni a forgalom tempójában. Az erőforrás automatikus leállítását és újraindítását vezérlő stop-start funkció működés közben mindeközben már az útvonal, a vezetési szituáció és a jármű körüli forgalom sajátosságait is számításba veszi.

BMW 5

Technológia

A BMW 5-ös limuzin motorpalettáját alkotó erőforrások egytől egyig újak. A hetedik modellgeneráció motorházteteje alá kínált benzines és dízelüzemű erőforrásokat kivétel nélkül a BMW TwinPower Turbo technológia lélegezteti. Piaci bevezetésekor a modell motorpalettájára kétféle benzines és kétféle dízelüzemű erőforrás kerül fel, amelyek a hátsókerék-meghajtás mellett a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is felszerelhetők.

BMW 5

A BMW 530i meghajtásáról gondoskodó kétliteres, soros négyhengeres benzinmotor 185 kW / 252 lóerő maximális teljesítmény és 350 Nm csúcsnyomaték leadására képes. A BMW 530i limuzin 6,2 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 250 kilométer/óránál szabályozza az elektronika.

BMW 5

A BMW jelenleg elérhető csúcsmotorja a 250 kW / 340 lóerő maximális teljesítmény és 450 Nm csúcsnyomaték leadására képes, 3.0 liter hengerűrtartalmú soros hathengeres benzinmotor, amely a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással együttműködve mindössze 4,8 másodperc alatt gyorsítja fel 100 kilométer/órás sebességre a BMW 540i modellt.

BMW 5

A BMW 520d motorházteteje alatt dolgozó négyhengeres dízelmotor 140 kW / 190 lóerő maximális teljesítményt és 400 Nm csúcsnyomatékot képes a hátsó tengelyre küldeni. A BMW 520d limuzin 7,7 másodperc alatt (automatával 7,5 másodperc alatt) futja meg a 0-100 kilométer/órás sprintet, végsebessége pedig 238 kilométer/óra (automatával 235 kilométer/óra).

BMW 5

Az új BMW 530d ugyancsak kiválóan teljesít a menetdinamika és a hajtáslánc-hatékonyság terén. 195 kW / 265 lóerő maximális teljesítményre és 620 Nm csúcsnyomatékra képes soros hathengeres dízelmotorja minden tekintetben felülmúlja elődjét. 5,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika 250 kilométer/óránál szabályozza.

BMW 5

Szubjektív

Az ötös egy olyan BMW, amelyre mindig igent mondok. Harmonikus a felépítése, a kényelem és a sportosság tökéletes ötvözete. Már az előddel így voltam, a mostani pedig még rátett egy lapáttal. Mindent tud, amit a hetes. Csak annál sokkal jobban. Sűrűbb a textúrája és a kényelemnél hangsúlyosabb a sportossága. Míg a hetesben a vezetés élménye alárendelt a luxusnak, addig az ötösben megmarad a nyers izgalom. Az összkerekes hetest vezetve például elképzelhetetlen, hogy kimozdítsuk az egyensúlyából és enyhe driftre bírjuk. Az ötössel ez természetes. Az 530d xDrive 265 lóerőjét és 620 newtonméter nyomatékát az aszfaltra küldve, a kormányt egy kissé megrántva egyből eldobja a fenekét, ha nem is nagyon, de pont annyira, hogy csettintünk a nyelvünkkel. Az 530i és az 520d pedig hátsókerekes hajtása révén a rövid teszten még jobban aláhúzta, hogy a hátsókerekes hajtás a legizgalmasabb, de érteni kell hozzá. Nagyon tetszett a hathengeres dízelmotor telt férfiassága, mély morgó hangja és könyörtelensége. A kipróbált benzines 530i-t négyhengeres turbós motor viszi, ha a kettő közül kellene választanom, az 530d lenne a nyerő. A kis benzinesnek nem szép a hangja és nehezebben ugrik padlógázra. Az ötös felárért megkapja a menetdinamikai program adaptív, azaz alkalmazkodó módját, tehát az útviszonyok, a navigációs adatok és a sofőr habitusa szerint váltogat a sport, komfort vagy takarékos módok között. Ebben a módban keményen meghajtva 100 kilométeren 6,5 liter gázolajat kért az 530d xDrive, kizárólag sportmódban használva az 530i pedig 8,5 liter benzinnel beérte a visszaúton Tata és Budapest között.

BMW 5

Gyártás

A bajor gyártó több százmillió eurót fektetett be a dél-németországi dingolfingi létesítmény széleskörű fejlesztésébe, ahol az új BMW 5-ös sorozat tömeggyártása már tavaly év végén megkezdődött. A hetedik modellgeneráció gyártásának közeledtével a BMW-csoport az elmúlt fél évben jelentősen kibővítette dingolfingi létesítményét és teljes egészében az új BMW 5-ös sorozat innovációi szerint modernizálta az üzemben működő járműkészítő technológiákat. A vállalatcsoport ezen folyamatokba több százmillió eurót fektetett be, így többek között a gyár nyugati szekciójában új karosszériaelem-készítő üzem létesült, az összeszerelő üzemben pedig jelentősen átalakult a hajtáslánc-beépítés folyamata és technikája.

A BMW 7-es sorozat és a BMW 6-os sorozat teljes körű, kizárólagos gyártása mellett továbbra is a dingolfingi üzemben készülnek majd az új BMW 5-ös sorozat modellváltozatai és itt lesz az 5-ös BMW nemzetközi gyártási hálózatának központja is. Szerződéses gyártásmegbízás keretében most először ugyanis Ausztriában, a Magna Steyr AG grazi üzemében is készül az idei év elejétől BMW 5-ös limuzin. A BMW 5-ös limuzin a bajor gyártó második modellje, amely szerződéses gyártásmegbízással az osztrák üzemben is készül: az első a BMW X3 volt, amelyet a Magna Steyr 2003 és 2010 között gyártott. A Magna Steyr jelenleg Mini Countryman és Mini Paceman modelleket is készít a BMW-csoport számára.

bmw5factory

Azáltal, hogy az új BMW 3-as sorozat és a BMW 4-es sorozat gyártása is Dingolfingba költözött, a BMW Group alsó-bajorországi létesítményének gyártási mennyisége jelentős mértékben megnőtt, így az üzemben immáron körülbelül 350 000 darab négykerekű gurul le a gyártósorokról évente.

Kép és szöveg: Biró Csongor/BMW

25 24 22 36 38 3 5 8 9 13 17 15 19 21