A General Motors amerikai autógyártó összesen 2,2 milliárd euróért (mintegy 670 milliárd forint) eladja veszteséges európai autógyártó érdekeltségeit a PSA francia konszernnek – jelentette be a két vállalat március 6-án hivatalos közleményben. A PSA-hoz került az Opel hat összeszerelő és öt alkatrészgyártó üzeme, többek között a szentgotthárdi gyár is.
A megállapodás értelmében a Peugeot-t, a Citroent és a DS modellcsaládot gyártó PSA-csoport tulajdonába kerül az Opel és a brit testvérmárka, a Vauxhall, aminek eredményeként Európa második legnagyobb autógyártó birodalma jön létre a német Volkswagen-csoport mögött. Az új vállalat évente ötmillió autót gyárt majd, és a remények szerint 2020-ra nyereséges lesz az Opel és a Vauxhall gyártása.
A General Motors ugyancsak megválik európai pénzügyi érdekeltségétől, amelyet a PSA-csoport a BNP Paribas francia pénzintézettel közösen 900 millió euróért (278 milliárd forint) vásárol meg. A francia vállalat az Opel/Vauxhall autóipari érdekeltségeiért 1,3 milliárd eurót fizet (mintegy 493 milliárd forint), 650 millió eurót készpénzben, további 670 millió eurót pedig részvényre jogosító bizonylatokban (share warrants).
A pénzügyi tranzakció összesítve (a GM pénzügyi érdekeltségének felét is beleszámítva) a PSA-nak 1,8 milliárd eurójába kerül (556 milliárd forint).
A GM közleménye szerint a franciák megszerzik az Opel és a Vauxhall márkát, hat összeszerelő és öt alkatrészgyártó üzemet, a rüsselsheimi fejlesztési központot, azaz mintegy 40 ezer dolgozóval bővül a konszern foglalkoztatotti köre. A General Motors megtartja a torinói motorfejlesztő központot. A közlemény nem tér ki külön a szentgotthárdi gyárra, de az az átvett tizenegy Opel-üzem között van – erősítette meg kérdésünkre az Opel Magyarország kommunikációs vezetője, Dános András. Az Opel Szentgotthárd Kft. kommunikációs vezetője, Kaszás Zoltán megkeresésünkre elmondta, hogy a vállalat dolgozóit folyamatosan tájékoztatják az eseményekről, de egyelőre semmilyen változásra nem kell számítaniuk sem a motorgyár, sem az Allison váltóüzem dolgozóinak.
Az Opel autógyártó társaság valamennyi üzemére, így a szentgotthárdi motorgyárra is vonatkozik, hogy az új tulajdonos tiszteletben tartja az érvényes szerződéseket és megállapodásokat – mondta a társaság egyik szóvivője az MTI-nek a hétfőn bejelentett tulajdonosváltással kapcsolatban. Az Opel szentgotthárdi üzeme a társaság legnagyobb európai motorgyára, modern üzem, további sorsáról azonban túl korai lenne bármiféle kijelentést tenni azon kívül, hogy a PSA francia konszern tiszteletben tartja az amerikai General Motors (GM) idején kötött megállapodásokat és szerződéseket – mondta. Ez nemcsak Szentgotthárdra, hanem az összes többi üzemre is vonatkozik, mint ahogy az is, hogy egyelőre nem tudni, miként alakulhat a gyárak sorsa középtávon, három-öt éves távlatban, bár ezt akkor sem lehetne tudni, ha nem történne tulajdonosváltás a társaságnál – mondták az Opel rüsselsheimi központjának kommunikációs osztályán hétfőn az MTI-nek.
Carlos Tavares, a PSA elnöke a hétfőn kiadott közleményben meggyőződését fejezte ki, hogy az Opel/Vauxhall megvásárlásával jelentős gazdasági megtakarítást lehet elérni, a költségeket 2026-ra akár évi 1,7 milliárd euróval csökkenthetik a kutatás-fejlesztés, a gyártás és a beszerzés területén felszabaduló szinergiák. A cégvezető a március 6-ai sajtótájékoztatón megerősítette, hogy nem a gyárak bezárása a cél, minden üzemnek és minden dolgozónak megadja a lehetőséget, hogy jobb legyen, hogy harcoljon meg a versenyképes pozíciójáért.
A német kormány üdvözli, hogy a francia PSA konszern az Opel autógyártó társaság új tulajdonosaként tiszteletben tartja a munkahelyek és üzemek megőrzéséről, és a beruházások folytatásáról szóló szerződéseket és megállapodásokat, amelyek még az előző tulajdonos, az amerikai General Motors (GM) idején köttettek.
Steffen Seibert kormányszóvivő hétfői berlini tájékoztatóján a tulajdonosváltásról Párizsban hétfőn tett bejelentésről szólva hangsúlyozta: a német kormány az Opel és a társaság munkavállalóinak sikerében érdekelt és arra számít, hogy a PSA mindent megtesz a “sikeres jövőért”. Ezért bíztató, “jó jelzés”, hogy a francia társaság érvényesnek tekinti a hagyományos német autógyártó társaságnál az előző tulajdonossal kidolgozott megállapodásokat. A következő lépés egy “világos stratégia” kidolgozása a társaság jövőjéről – tette hozzá Beate Baron, a gazdasági minisztérium szóvivője, kiemelve: választ kell adni arra a kérdésre, hogy az Opel miként birkózhat meg az autógyártás egészét jellemző kihívásokkal, köztük a digitalizációval és az elektromos meghajtási technológia fejlődésével.
Brigitte Zypries gazdasági miniszter és a németországi Opel-üzemeknek otthont adó három tartomány – Rajna-vidék-Pfalz, Hessen és Türingia – miniszterelnöke közös nyilatkozatban rögzítette a szövetségi kormány és a tartományi kormányok álláspontját. Mint írták, az Opel és a brit testvérmárka, a Vauxhall egyesülése a Peugeot-t, a Citroent és a prémiumkategóriás DS modellcsaládot gyártó PSA-csoporttal elvezethet egy világszerte meghatározó európai autóipari vállalkozás, egy “európai global player” kifejlődéséhez. Azonban az Opel/Vauxhall értékesítéséről a PSA és a GM által hétfőn bejelentett megállapodás csak az első lépés. Jó jel, hogy a PSA megőrzi az Opel/Vauxhall márkát, és a csoport új tagját önálló menedzsment vezetésével akarja működtetni, valamint átvállalja az üzemekre, a munkatársakra és a fejlesztésekre vonatkozó megállapodásokat a GM-től, de az ügylet véglegesítésének folyamatában gondoskodni kell az átláthatóságról és a munkavállalók bevonásáról.
A tárgyalásokba nemcsak a németországi, hanem az összes európai munkavállaló képviseletét ellátó üzemi tanácsot is be kell vonni – hangsúlyozta a német gazdasági miniszter és a három miniszterelnök, Malu Dreyer (Rajna-vidék-Pfalz), Volker Bouffier (Hessen) és Bodo Ramelow (Türingia).