Egyre több repülőjárat veszi célba a Szilícium-völgyet. Brazíliából és Európából is szállnak fel közvetlen járatok, a Lufthansa például nemrég indította el a San Jose – Frankfurt viszonylatát.
A térség infrastrukturálisan igen fejlett, így nem véletlen, hogy a repülőgépipar is minél közelebb akar kerülni ehhez a mézes bödönhöz.
Brad Power, a FCB Partners reklámcég egyik feje szerint „nincs már arra idő, hogy arra várjunk, hogy a fejlesztés bekopog az ajtónkon, nekünk kell ott lenni, ahol a fejlesztés folyik”. Csak hogy lássuk, milyen mértékben fókuszálnak a szegmens cégei a fejlesztésre, a brazil Embraer repülőgépgyártó vállalat márciusban nyitotta meg bostoni (ott található a Harvard egyetem) – és szilícium-völgyi innovációs központját. Emellett pedig a teljes bevételük 10 százalékát költik mostantól fejlesztésekre. Ez igaz az autó-, a gép- és a repülőgépiparra is, valamint azokra a kommunikációs cégekre, amelyek San Franciscótól délre húzták fel új központjukat. Az igazi meglepetés az, hogy még csak most eszmélt fel a repülőipar, hiszen autóipari cégek már 20-25 éve jelen vannak a völgyben.
A brazilok rájöttek, hogy ha közvetlen kapcsolatuk van a völgyben található startupokkal, fejlesztőcsoportokkal és a felsőoktatással az jócskán emeli a fejlesztések hatékonyságát és gyorsaságát. Olyan területekkel kezdtek el foglalkozni, mint navigációs rendszerek, vezetéknélküli- és kommunikációs technológiák.
Az Airbus is felnőtt a feladathoz, létrehozta A3 elnevezésű cégét, amely már repülőbelsők tervezésével, moduláris fülkerendszerek fejlesztésével, valamint a függőleges felszállású repülőgépek jövőjével foglalkozik. Innen már csak egy ugrás a repülő autók tervezése, amely akár hisszük, akár nem, közelebb van, mint gondolnánk.
Biró Milán