A felújított Scenic sokkal szabadidő-autósabb lett, mint az elődje, de megmaradt praktikus egyterűnek. Legjobb motorjával, a 130 lovas 1,6 literes dízellel tettük próbára.
Újdonságok
A Renault az új Scenic-kel megmutatta, hogy újra felfedezte az izgalmas dizájnt, a francia márka arculati nyelve egyedi, autói vonzóak. Formavilágát jól eltalálták, feltűnő jelenség. Hogy jobban üssön, a franciák alapfelszereltségként 20 hüvelykes felniket tettek a kocsi alá, a vészkerék – ha az ügyfél megrendeli, 17 hüvelykes lehet. A kerékméret egyedi: az 195/55 R20 gumik nem szélesebbek, mint egy átlagos, takarékos 16 hüvelykes (19,5 centiméter). A látvány mellett hasznos is a nagy kerék, az autó fékezési hatékonysága javult. A gyártó tesztjei szerint 100-ról és 130 kilométer/órás sebességről fékezve 3, illetve 5 százalékkal rövidül a fékút. Nedves úton az előző Scenichez képest 5 százalékkal rövidebb úton áll meg nyolcvan kilométer/óráról lefékezve a kocsi. A Renault takarékossági okokból döntött a nagy felnik mellett, áramvonala révén 2 grammal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás kilométerenként az elődhöz képest. Oldalfala magasabb, mint a legtöbb 17-18 hüvelykes felninek, 10,7 centiméter, így a nagy átmérő ellenére komfortos marad a rugózás. A negyedik generációs Scenic modell 2 centivel szélesebb elődjénél, hasmagassága 4 centivel nőtt, hosszabb a tengelytávja (3,2 illetve 3,4 centivel). Hátsó túlnyúlása 1,6 centivel rövidült. Fényezése felárért kéttónusú. Csomagtartója 506 literes.
Innováció
Könnyen értelmezhető információkat közöl a vezető orra előtt felnyíló műanyaglapra vetített kijelző, amely színes grafikával mutatja a sebességet, a tempomatot és a navigációs parancsokat. Kulcsa okos, így ha azzal a zsebben közelítjük meg, az első és a hátsó LED-ek, illetve a külső tükrök tánca üdvözöl. A zárással sem kell bajlódni, az autó bezárja magát, amikor elsétálunk.
Technológia
Az 1,6 literes dízelmotorja az egyik legjobb a mezőnyben: erős és takarékos. 130 kilométer/órás sebességnél percenként 2400-at forog a főtengely, 120-nál 2200-at, 110-nél 2000-et, 100-nál 1800-at, 90-nél 1600-1700-at. Végsebessége 194 kilométer/óra, nulláról 100 kilométer/órára 11,4 másodperc alatt gyorsul fel. Az 1,6 literes, 130 lóerős motor 320 newtonméteres nyomatékának nagy része érezhetően 1500-as fordulattól áll rendelkezésünkre (a maximumát 1750-es fordulaton adja le). A szép egyterű a több mint 300 kilométeres tesztelést 6 literes átlagfogyasztással zárta. Hatótávja mintegy 1000 literes.
Szubjektív
Jól éreztem magam ebben a kerekded kis gömböcben. Jók az ülések, jó a kilátás, kellemes a belső. Elöl a kényelem kifogástalan, de a hátsó üléseket szűkebbnek éreztem az előző generációkhoz képest. Mind vállban, könyökben és térdben. Kormányzása pontos, a kézi váltóra sem lehetett panasz, futóműve határozott, nem tolja az orrát erős terhelésváltásnál sem. A 20 hüvelykes felnik ellenére nem ráz, kényelmesnek mondható. A menetdinamikai kapcsoló érezhető üzemmódokat különít el, a sportban dinamikus az autó. Nagy kerekei miatt jelentős a fordulóköre.
Biztonság
Felszereltsége tovább korszerűsödött, gyalogosfelismerésre is képes aktív vészfékező rendszerrel (7-60 kilométer/óra sebességtartományban) vértezték fel. Van távtartós tempomat, sávelhagyásra a kormányt rezegtető jelzés figyelmeztet, az automatikus kormányzás 70 és 160 kilométer/óra közötti tartományban működik vész esetén, színes a vetített kijelző, parkoló inas kényeztet, az okostelefonos kapcsolhatóság, a Bose hangrendszer szinte már elvárás, az éberségjelző hasznos.
Költségek
A tesztelt Bose felszereltségű modell ezzel a motorral 8,549 millió forintba kerül, de néhány további extrával megspékelt tesztautónkért 9,279 millió forintot kérnek.
Gyártás
Francia gyártásból jön a Scenic, a Talisman és az Espace gyártósorán készül Douai-ben. Amikor 2015-ben elindult az Espace gyártása már figyelembe vették azokat a szakmai tanácsokat, amelyekkel a Daimler szakemberei segítették a termelést. A közös gyártósor lehetővé teszi, hogy az egyterűkbe azonos ülésrendszert építsenek be. A douai-i üzemben új megvilágító csarnokot létesítettek, hogy a Scenic merőben új fényezése hibátlanul hagyhassa el a gyártósort.
Beszállítók
Íme, a Renault Scenic főbb beszállító, köztük számos hazánkban, vagy a régióban is tevékeny vállalattal:
HOERBIGER – szinkronizáló szerkezet elemei
CTS AUTOMOTIVE PRODUCTS: gázpedál
BOS AUTOMOTIVE: csomagtér roló (Mosonszolnok)
TENNECO – hátsó lengéscsillapítók (Kecskeméten van gyára, de a lengéscsillapítók nem itt készülnek)
ELRINGKLINGER – a kipufogórendszer tömítései (Kecskemét)
MAHLE – üzemanyagszűrő (Balassagyarmat)
HIRSCHVOGEL: hajtótengely
DOW AUTOMOTIVE: karosszéria ragasztás
WEBASTO – napfénytető
CIE AUTOMOTIVE – forgattyús tengely (Szucsány, Szlovákia)
DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)
JOHNSON CONTROLS – ülések rögzítése (Mezőlak)
CIKAUTXO – fűtőcsövek (Érsekújvár)
BROSE – csavarorsós hajtás, ablakemelők (Kecskemét)
GKN DRIVELINE – első féltengelyek
PLASTIC OMNIUM – csomagtartó borítás (Szlovákia)
DANA – váltótömítés (Győr)
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC – futóműhidraulika perselyek
STANLEY ENGINEERED FASTENING – műanyag rögzítők
LUK – váltócsapágyak (Szombathely)
FREUDENBERG – szeleptömítés, tengelytömítés (Kecskemét)
GRUPO ANTOLIN – rendszámtábla-világítás, lábtérvilágítás (Helvécia)
EDSCHA – motorházfedél csuklópántjai
GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek, akusztikus tető (Mór)
EBERSPÄCHER – kipufogó alkatrészek
A RAYMOND – folyadékcsövek
CARBODY – lökhárítók
DIEHL – szinkrongyűrű
JOHNAN AMERICA – ablakemelő
KSPG AUTOMOTIVE – variálható olajpumpa
HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek, csatornák
FTE AUTOMOTIVE – munkahenger duplakuplungos váltóba
KIEKERT – oldalsó ajtók zárszerkezete
BEHR-HELLA THERMOCONTROL – elektronikus klímavezérlő
RÖCHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács
NSK: motorcsapágyak
MARQUARDT: multifunkciós kormány gombjai
STABILUS: előfeszített rugók, ajtóteleszkópok
INTEVA PRODUCTS: ablakemelő motor
AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tatabány-Környe)
CARCOUSTICS: A oszlop szigetelés
COOPER STANDARD: napfénytető szigetelés
CARBODY: ragasztóhab
NORMA: gyorskötözők
TI AUTOMOTIVE: fékcsövek (Győr)
U-SHIN: tanksapka (Kisbér)
METHODE ELECTRONICS: elektronikus rögzítőfék kapcsoló
VISSCHER-CARAVELLE: padlószőnyeg
IWIS: lánchajtás
FLEXITECH: első féktömlők (Ploiesti)