Magyar alkatrészekkel – BMW 520d teszt

A BMW 5-ös sorozat hetedik generációjának (G30) négyhengeres, turbós dízelmotorral szerelt kivitele vezetői cégautóként minden igényt kielégít, de családos apukák és anyukák is jól érzik magukat benne. Amit ma az autóipar adni tud, belezsúfolták ebbe a limuzinba. Örömteli, hogy sok alkatrésze Magyarországon készül.

BMW 5

Újdonságok

Az új BMW 520d 4,935 méter, 0,36 méterrel hosszabb, 0,08-cal szélesebb és 0,15 méterrel magasabb elődjénél, amelytől leginkább elnyújtott motorfedele és rövid fara különbözteti meg, no meg a hetest majmoló arculata, a vesékbe harapó első lámpákkal, amelyekben az angyalszemek már nem alkotnak teljes kört és szögletesek. Tengelytávja 7 millimétert nőtt, immár 2975 milliméter. A csomagtartó 530 literes, jól pakolható, okos kulccsal és láblendítésre is nyílik.

BMW 5

Új fejlesztésű, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul öt lengőkaros a felfüggesztés, amelynél jobbat elképelni sem tudok, olyan mintha légpárnás lenne, pedig nem légrugós.

A G30 kódjelű új ötös a könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek szigorú alkalmazásával, valamint az alumíniumból és nagyszilárdságú acélból készült elemek módszeres integrálásával mintegy 100 kilogrammal könnyebb a megegyező motorváltozatú, hajtásláncú és felszereltségű elődmodelljéhez képest. A vadonatúj fejlesztésű alváz, az alacsony súlypont, a BMW modelljeire jellemző 50:50 százalékos tömegelosztás és a torziós merevséget garantáló könnyűszerkezetes járműstruktúra egysége agilis és dinamikus vezetési élménnyel társul.

BMW 5

Innováció

A tesztelt ötösben az iDrive operációs rendszer legújabb generációját találjuk. A navigációs rendszer, a telefonfunkciók és a szórakoztató alkalmazások mellett már a jármű aktuális beállításai és jellemzői is megjelennek a 10,25 hüvelyk átmérőjű, nagyfelbontású központi kijelzőn. A csempe-ikonokat a saját ízlésünk szerint szabhatjuk át és rendezhetjük el a képernyőn, az operációs rendszer az egyes ikonok mögött futó alkalmazások állapotát pedig a fő képernyőn is folyamatosan frissíti. A színes szélvédőre vetített kijelző legújabb generációja immáron 70 százalékkal nagyobb kivetítő-felületen dolgozik és a forgalmi jelzéseken, az operációs rendszerrel összekapcsolt okostelefon kontaktlistáján, a rádióállomásokon és a zeneszámokon kívül a navigációs rendszer utasításait, valamint a vezetést támogató rendszerek figyelmeztetéseit is képes a vezető elé vetíteni.

BMW 5

Az utazási komfortot a kibővített tárolási lehetőségek, a hátsó üléssor előtt kialakított nagyobb lábtér, az ionizátorral és kellemes illatosítóval kiegészített négyzónás légkondicionáló, valamint az ülések érintés-érzékeny állítógombjai emelik minden korábbinál magasabb szintre. Az utastérbe beszűrődő rezgéseket és zajokat a hangszigetelő réteggel ellátott szélvédő, a vastagabb tetőkárpit és a motorban alkalmazott innovatív technológia hivatott még tovább csökkenteni. Ez utóbbi a motor leállítását követően akár 36 órán keresztül képes megtartani az erőforrás optimális működéséhez szükséges hő nagy százalékát, az újabb hidegindítás így sokkal kevesebb zajjal és rezgéssel jár, a motor hamarabb bemelegszik, a légkondicionáló pedig ezáltal sokkal hamarabb képes felmelegíteni az utasteret is. A LED-technológiás első fényszórókat szériában kapjuk, tesztautónkban extraként akár 500 méteres fényszóró-tartományt kínáló, adaptív kanyarfénnyel és elvakítás-mentes távolságifényszóró-asszisztenssel kiegészített adaptív LED fényerő-elosztással csomagolták.

BMW 5

Az ötöst a bajor gyártó már az alapból sztereó kamerával szereli fel, amelyek az opcionálisan elérhető radar- és ultrahang-szenzorokkal együttműködve teljes mértékben képesek feltérképezni az autó 360 fokos környezetét. Szerencsére nem kellett bemutatkozniuk, de a sok segéd között megbújt a lemezek mögött a kikerülési asszisztens, a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, a minden korábbinál pontosabb sávváltást segítő egység, valamint az aktív oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens is. Ez utóbbi utazás közben folyamatosan figyeli az útburkolat sáv-felfestéseit és az autó körüli aktuális forgalmat, egy esetleges ütközés kockázatát érzékelve pedig korrigáló kormánymozdulatokkal segít a vezetőnek elkerülni a balesetet. Tesztautónkban volt aktív tempomat, illetve az opcionális kormányzási és sávtartó asszisztens kibővített robotpilóta. Az intelligens sebességfigyelő például utazás közben folyamatosan kommunikál a tempomattal (a vezető 15 kilométer/órás lépésekben állíthatja be annak aktuális határértékét). 0 és 210 kilométer/óra között a tesztelt 520d a vezető helyett képes gyorsítani, fékezni és kormányozni is, vagyis akár álló helyzetből elindulni és újra megállni a forgalom tempójában.

BMW 5

A kapcsolódási szolgáltatások teljes skáláját vonultatja fel a bajor gyártó, van vezeték nélküli telefontöltő (csak látnék egy telefont, amelyet fel is tölt…), fedélzeti hotspot akár tíz eszköz számára, GPS-adatok alapján frissülő időjárás-jelentés, állandó emailözön, figyelmeztet, ha ideje indulni egy a naptárban bejegyzett találkozóra. Az Apple Carplay alkalmazásán keresztül a 360 fokos kamerarendszer képe bárhonnan elérhető, így azt is láthatjuk, ki matatja a kocsinkat. A leglátványosabb polgárpukkasztás persze még mindig a távirányításos parkolás. Jó móka.

BMW 5

Technológia

A BMW 520d-ben dolgozó négyhengeres dízelmotor 140 kW/190 lóerő maximális teljesítményt és 400 Nm csúcsnyomatékot képes a hátsó tengelyre küldeni. A BMW 520d limuzin automatikus váltóval 7,5 másodperc alatt futja meg a 0-100 kilométer/órás sprintet, végsebessége pedig 235 kilométer/óra.

BMW 5

Szubjektív

Az 520d egyszerűen tökéletes. 10-ből 10 pontot érdemel, ennél többet csak a menetpróbán meghajtott 530d kaphat, vagy az 540i, netán az M550i. Utóbbiak nem is értelmezhetők a tízes számrendszerben. Az 520d bárhonnan nézve szép, bent otthonos, kényelmes, igazi álomautó. Az ergonómia tökéletes, az iDrive könnyedén használható, a 10,25 hüvelykes központi kijelző menürendszerében eligazodunk. A funkciókat érintéssel sőt gesztusvezérléssel is irányíthatjuk, akárcsak a hetesben.

BMW 5

A gördülés hangját azonnal elnyomja a nálunk is termelő, immár Samsung tulajdonban lévő harman kardon 14 hangszórós, 600 wattos hifije. Dízelhang? Az nincs.

A nyolcfokozatú hagyományos automatikus váltó finoman kapcsol, észrevétlenül dolgozik, csak a virtuális fordulatszámmérő jelzi, hogy épp vált. Kormányozni már alig kell, autópályán robotpilóta is vezetheti a kocsit, nemcsak sávban tartja a kocsit, hanem önállóan kanyarodik, lassít, gyorsít követve az előtte haladót, illetve az út felfestéseit, akár 210 kilométer/órás tempóval is.

BMW 5

Költségek

520d limuzinunk 13,65 millió forintos áldozattal lehet, a tesztelt változat ennél jóval drágább volt, mintegy 22,65 millió forintot kértek el érte. Fogyasztása nem okoz gondot, 6-7 literrel simán eljárunk vele, a több mint 500 kilométeres teszt során 6,8 liter gázolajt kért 100 kilométerenként. Hatótávja több mint ezer kilométer.

BMW 5

Gyártás

A bajor gyártó több százmillió eurót fektetett be a dél-németországi dingolfingi létesítmény széleskörű fejlesztésébe, ahol az új BMW 5-ös sorozat tömeggyártása már tavaly év végén megkezdődött. A hetedik modellgeneráció gyártásának közeledtével a BMW-csoport az elmúlt fél évben jelentősen kibővítette dingolfingi létesítményét és teljes egészében az új BMW 5-ös sorozat innovációi szerint modernizálta az üzemben működő járműkészítő technológiákat. A vállalatcsoport ezen folyamatokba több százmillió eurót fektetett be, így többek között a gyár nyugati szekciójában új karosszériaelem-készítő üzem létesült, az összeszerelő üzemben pedig jelentősen átalakult a hajtáslánc-beépítés folyamata és technikája.

BMW 5

A BMW 7-es sorozat és a BMW 6-os sorozat teljes körű, kizárólagos gyártása mellett továbbra is a dingolfingi üzemben készülnek majd az új BMW 5-ös sorozat modellváltozatai és itt lesz az 5-ös BMW nemzetközi gyártási hálózatának központja is. Szerződéses gyártásmegbízás keretében most először ugyanis Ausztriában, a Magna Steyr AG grazi üzemében is készül az idei év elejétől BMW 5-ös limuzin. A BMW 5-ös limuzin a bajor gyártó második modellje, amely szerződéses gyártásmegbízással az osztrák üzemben is készül: az első a BMW X3 volt, amelyet a Magna Steyr 2003 és 2010 között gyártott. A Magna Steyr jelenleg Mini Countryman és Mini Paceman modelleket is készít a BMW-csoport számára.

Azáltal, hogy az új BMW 3-as sorozat és a BMW 4-es sorozat gyártása is Dingolfingba költözött, a BMW Group alsó-bajorországi létesítményének gyártási mennyisége jelentős mértékben megnőtt, így az üzemben immáron körülbelül 350 000 darab négykerekű gurul le a gyártósorokról évente.

BMW 5

Beszállítók

Íme, a BMW 5 főbb beszállítói, számos alkatrész Magyarországon készül:

ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács

GESTAMP: megerősített B oszlop (Mór)

PREH: iDrive érintőpados vezérlőegység

IAC: motorszigetelés

SRG GLOBAL: hűtőmaszk

MAHLE: fűtés, szellőzés, légkondi (Balassagyarmat)

TAKATA: vezetőoldali légzsák (Miskolc)

WABCO: levegőadagolás

REHAU: levegőcsatorna, lökhárító (Győr)

BADER: bőrülések

NOVEM: központi kijelző

ERINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)

KSPG AUTOMOTIVE: EGR-szelepek

GRUPO ANTOLIN: beltéri hangulatvilágítás (Helvécia)

STABILUS: csomagtérfedél előfeszített rugói, ajtóteleszkópok

ZF FRIEDRICHSHAFEN: nyolcfokozatú automatikus váltó

ZF LENLKSYSTEME: fogasléc (Eger)

INTEVA PRODUCTS: hátsó ülés konzol

BROSE: elektromos kormányszervó (Kecskemét)

TRW AUTOMOTIVE: kárpit rögzítő csavarok, kábelköteg rögzítők (Románia)

PLASTIC OMNIUM: üzemanyagtartály (Szlovákia)

LUK: váltó csapágyak (Szombathely)

JOHNSON CONTROLS: ülés összeszerelés (Mezőlak)

GKN DRIVELINE: első és hátsó féltengelyek

HUF HÜLSBECK & FÜRST: zárak

EBERSPÄCHER GROUP: kipufogórendszer hideg oldal (dízel)

KONGSBERG: pneumatikus deréktámasz (Siófok)

KIEKERT: automatikus ajtóbehúzó rendszer

HARMAN-KARDON: hifi (Székesfehérvár)

GRAMMER: aktív fejtámla (Aleksinac, Szerbia)

NIDEC: napfénytető mozgató motor (Bercel)

PILKINGTON: szélvédő

AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tata-Környe)

FREUDENBERG: tömítőgyűrűk (Lajosmizse)

MONTAPLAST: légszűrő

DENSO: indítómotor (Székesfehérvár)

THYSSENKRUPP: vezérműtengely, kormányzást vezérlő elektronika (Budapest)

HONEYWELL: turbófeltöltő

CONTINENTAL: motorvezérlő elektronika (Budapest)

LYDALL GERHARDI: motor hőpajzs

HENROB: önlyukasztó szegecsek

FLEXITECH: féktömlők (Ploiesti, Románia)

ITT MOTION TECHNOLIGIES: első fékbetétek

HIRSCHVOGEL: hajtófogaskerék

IXETIC: kormányszervo-szivattyú

DRAXLMAIER: középkonzol (Mór)

EMCON: kipufogó rendszer (Jászárokszállás)

ROSENBERGER: kábelcsatlakozók (Jászárokszállás)

OLHO: kilincsek

KÜSTER AUTOMOTIVE: elektromos ablakemelő kapcsolók

FÉMALK: váltó- és motortartó alkatrészek, csillapító elemek (Csepel, Dunavarsány)

CONTITECH: fűtő-, hűtőcsövek (Makó)

TEMIC: ülésmozgató elektronika (Budapest)

Kép és szöveg: Biró Csongor

28 26 25 19 3 5 6