A Renault Grand Scenicet az egyterű szcéna meghatározó modelljeként nagy várakozás előzte meg. Hétszemélyes változatban, 1,2 literes benzinmotorral teszteltük. Elég bele a kis motor?
Újdonságok
A Renault Grand Scenic szép autó formavilágát jól eltalálták, feltűnő jelenség. Hogy jobban üssön, a franciák alapfelszereltségként 20 hüvelykes felniket tettek a kocsik alá, a vészkerék – ha az ügyfél megrendeli, 17 hüvelykes lehet. A Renault a nagy gumigyártókkal (Continental, Goodyear, Michelin) olyan megállapodást kötött, amelynek révén a 20-as gumikat a normál 17-eseknek megfelelő áron kapják. A kerékméret egyedi: az 195/55 R20 gumik nem szélesebbek, mint egy átlagos, takarékos 16 hüvelykes (19,5 centiméter). A látvány mellett hasznos is a nagy kerék, az autó fékezési hatékonysága javult. A gyártó tesztjei szerint 100-ról és 130 kilométer/órás sebességről fékezve 3, illetve 5 százalékkal rövidül a fékút. Nedves úton az előző Scenichez képest 5 százalékkal rövidebb úton áll meg nyolcvan kilométer/óráról lefékezve a kocsi. A Renault takarékossági okokból döntött a nagy felnik mellett, áramvonalassága révén 2 grammal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás kilométerenként az elődhöz képest. Oldalfala magasabb, mint a legtöbb 17-18 hüvelykes felninek, 10,7 centiméter, így a nagy átmérő ellenére komfortos marad a rugózás.
A Grand Scenic 22,8 centivel hosszabb és 7 centivel nagyobb tengelytávolságot ad, mint a sima Scenic. A hosszú változat alapfelszerelése az alumínium tetősín. A tesztelt hétszemélyes Grand Scenic poggyásztartója öt üléssel 533 liter, ha megelégszünk az ötszemélyes változattal, 718 liter a hasznos raktér. Gombnyomásra hajthatjuk síkba a hátsó üléseket, akárcsak az Espace-ban, de az első az utasülés támláját csak kézzel mozgathatjuk. A műszerfalat ezúttal nem a hatalmas tablet, hanem az annál kisebb, de jobban is használható R-Link 2 fedélzeti rendszer uralja, a klíma gombjai érintésérzékenyek.
Szubjektív
Elöl a kényelem kifogástalan, kiválóan tartanak a bordázott szövetfotelek, de a hátsó üléseket szűkebbnek éreztem az előző generációkhoz képest. Mind vállban, mind könyökben és térdben. A második sor nem kínál három önálló ülést a hosszított Scenicben sem. A hatodik és hetedik ülést inkább csak gyerekeknek ajánljuk jó szívvel. Jó vezetni a nagy családi egyterűt, a kis benzinessel főleg városban és sík terepen vigéckedünk, autópályán jobb, ha visszahúzódunk a kamionok közé, és országúti emelkedőkön is kisfiúsan összetöpörödünk. Ereje és nyomatéka arra elég, hogy a mindennapok feladatait teljesítsük, de ha nincsenek túlzott igényeink, a bretagne-i nyaralást is bevállalhatjuk, akár öt-hat személlyel. Akinek fontos a dinamizmus és szereti, ha nem csutkáig nyomja a gázt, vigye a kocsit izmos dízelmotorral. Az Eco gomb megnyomásával – csak mazochista aszkétáknak ajánlom – a fogyasztás hét liter alatt tartható száz kilométerenként, igaz a kocsi a harmatnál is gyengébben viselkedik. Tesztünk hosszúra nyúlt, átszeltem vele Magyarországot, így alaposan megismertem. A több mint 800 kilométeres utazás során 7,1 literes átlagfogyasztást mértem 100 kilométerenként. Nagyon tetszett a levegőminőséget elemző funkciója, igaz bárhol jártam, mindenütt szennyezett, vagy nagyon rossz, azaz az egészségre ártalmas levegőre figyelmeztetett.
A bevezetőben feltett kérdésre az én válaszom az, hogy igen. Ha vennem kellene, azonban a 130 lovas dízel mellett döntenék. Hatalmas kerekei ellenére jól csillapít a futóműve. Még a nyírségi, botrányos és borzalmas állapotban lévő, közútnak nem is nevezhető néhai aszfaltcsíkokon sem esett szét alattam.
Technológia
Az 1,2 literes négyhengeres, 16 szelepes 130 lóerőt teljesít, ami pont elég a 16 és fél mázsás kocsi mozgatásához. A benzinmotor élénk, de pörgetni kell, autópályán és nagy terhelésnél kínlódik, az előzésekhez nagy levegőt kell vennünk. A váltó pontos, de igényli a gyakori használatot. Kormányzása precíz, futóműve határozott, nem tolja az orrát erős terhelésváltásnál sem. A menetdinamikai kapcsoló érezhető üzemmódokat különít el, a sportban dinamikus az autó. A motor 205 Nm nyomaték leadására képes, amely már 2000 fordulat/percnél kihasználható, a nyomaték 90 százaléka már 1500 fordulat/perctől rendelkezésre áll. A blokkra jellemző 100 lóerő/liter teljesítményarány kiváló értéknek számít egy 1,2 literes benzinmotor esetében. 90 kilométer/órás sebességnél 2000-et, 110-nél 2500-at, 120-nál 2750-et, 130 kilométer/órás sebességnél autópályán 2950-et forog percenként a főtengely, 140-nél 3200-at.
Költségek
Felszereltsége tovább korszerűsödött, gyalogosfelismerésre is képes aktív vészfékező rendszerrel (7-60 kilométer/óra sebességtartományban) vértezték fel. Alapáron 6,699 millió forinttól érhető el a tesztelt változat. A Zen felszereltséghez a cikkünk írásakor ingyen járt a kényelmi csomag (elektromosan állítható, behajtható és fűthető tükrök, első-hátsó parkolóradar, csúsztatható középkonzol, árnyékoló rolók a hátsó ajtókon, 12 voltos csatlakozó hátul). Tesztautónk listaára 7,7 millió forint volt, de a 130 lovas Zen modell már 6,59 millió forintért haza vihető.
Gyártás
Francia gyártásból jön a Scenic, a Talisman és az Espace gyártósorán készül Douai-ben. Amikor 2015-ben elindult az Espace gyártása már figyelembe vették azokat a szakmai tanácsokat, amelyekkel a Daimler szakemberei segítették a termelést. A közös gyártósor lehetővé teszi, hogy az egyterűkbe azonos ülésrendszert építsenek be. A douai-i üzemben új megvilágító csarnokot létesítettek, hogy a Scenic merőben új fényezése hibátlanul hagyhassa el a gyártósort.
Beszállítók
Íme, a Renault Grand Scenic főbb beszállító, köztük számos hazánkban, vagy a környékben tevékeny vállalat:
HOERBIGER – szinkronizáló szerkezet elemei
CTS AUTOMOTIVE PRODUCTS: gázpedál
BOS AUTOMOTIVE: csomagtér roló (Mosonszolnok)
TENNECO – hátsó lengéscsillapítók (Kecskeméten van gyára, de a lengéscsillapítók nem itt készülnek)
ELRINGKLINGER – a kipufogórendszer tömítései (Kecskemét)
MAHLE – üzemanyagszűrő (Balassagyarmat)
HIRSCHVOGEL: hajtótengely
DOW AUTOMOTIVE: karosszéria ragasztás
WEBASTO – napfénytető
CIE AUTOMOTIVE – forgattyús tengely (Szucsány, Szlovákia)
DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)
JOHNSON CONTROLS – ülések rögzítése (Mezőlak)
CIKAUTXO – fűtőcsövek (Érsekújvár)
BROSE – csavarorsós hajtás, ablakemelők (Kecskemét)
GKN DRIVELINE – első féltengelyek
PLASTIC OMNIUM – csomagtartó borítás (Szlovákia)
DANA – váltótömítés (Győr)
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC – futóműhidraulika perselyek
STANLEY ENGINEERED FASTENING – műanyag rögzítők
LUK – váltócsapágyak (Szombathely)
FREUDENBERG – szeleptömítés, tengelytömítés (Kecskemét)
GRUPO ANTOLIN – rendszámtábla-világítás, lábtérvilágítás (Helvécia)
EDSCHA – motorházfedél csuklópántjai
GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek, akusztikus tető (Mór)
EBERSPÄCHER – kipufogó alkatrészek
A RAYMOND – folyadékcsövek
CARBODY – lökhárítók
DIEHL – szinkrongyűrű
JOHNAN AMERICA – ablakemelő
KSPG AUTOMOTIVE – variálható olajpumpa
HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek, csatornák
FTE AUTOMOTIVE – munkahenger dupla kuplungos váltóba
KIEKERT – oldalsó ajtók zárszerkezete
BEHR-HELLA THERMOCONTROL – elektronikus klímavezérlő
RÖCHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács
NSK: motorcsapágyak
MARQUARDT: multifunkciós kormány gombjai
STABILUS: előfeszített rugók, ajtóteleszkópok
INTEVA PRODUCTS: ablakemelő motor
AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tatabány-Környe)
CARCOUSTICS: A oszlop szigetelés
COOPER STANDARD: napfénytető szigetelés
CARBODY: ragasztóhab
NORMA: gyorskötözők
TI AUTOMOTIVE: fékcsövek (Győr)
U-SHIN: tanksapka (Kisbér)
METHODE ELECTRONICS: elektronikus rögzítőfék kapcsoló
VISSCHER-CARAVELLE: padlószőnyeg
IWIS: lánchajtás
FLEXITECH: első féktömlők (Ploiesti)
HELLA: első lámpák (Ljubljana)
Kép és szöveg: Biró Csongor