A PSA-csoport üzemeiben hatékonyabb termelés folyik, mint az Opel/Vauxhall gyáraiban – mondta Carlos Tavares, az Opelt nemrég bekebelező PSA-csoport vezérigazgatója.
Tavares nemrég látogatta meg az Opel üzemeit Zaragozában és Rüsselheimben, és nem volt elragadtatva a tapasztaltaktól.
“Hatalmas különbségeket látok a két lánc üzemeinek hatékonyságában”- mondta a Frankfurti Autószalonon a múlt héten. Szerinte a PSA gyáraiban sokkal jobban megy a termelés, mint az Opelnél. “Persze biztosan találunk majd olyan területet, ahol az Opel teljesít jobban, a PSA dolgozói pedig tanulhatnak majd tőlük.” Erre mondta néhány napja egy sajtótájékoztatón Dános András, az Opel Magyarország PR-vezetője, hogy remélhetőleg a szentgotthárdi motorgyár szolgál majd a pozitív példával.
Az Opel/Vauxhallnak hat összeszerelő üzeme van Európában, Rüsselheim és Zaragoza mellett van kettő Angliában, Ellesmere Portban és Lutonban, még egy Németországban, Eisenachban és egy pedig Lengyelországban, Gliwicében. Motor- és váltógyártó létesítményei pedig Ausztriában, Németországban és Magyarországon találhatók.
A cég sok üzemének jövője tisztázatlan, Tavares ugyanis átszervezné a hatékonyság érdekében a csoport gyárait.
Az előző tulaj, a General Motors alatt az Opel üzemek a zaragozai kivételével alacsonyabb kihasználtsággal működtek, mint a PSA gyárai. Zaragoza 78%, Eisenach 65%, Rüsselsheim pedig 51%-on teljesített.
A legnagyobb PSA létesítmények a spanyolországi Vigóban és a franciaországi Sochaux-ban viszont 78%, illetve 83%-os teljesítményt produkáltak. A poissy-i és a mulhouse-i üzemek pedig 100%-ban kihasználták a kapacitásukat.
Az első „új Opel” a Crossland X, amit Zaragozában gyártanak, ott készül a Citroen C3 Aircross is. A második a Grandland X crossover lesz, amit Sochaux-ban gyártanak majd a Peugeot 3008-assal együtt. Az értékesítés ősszel kezdődik majd. Ezt követi majd az Opel Combo kisteherautó, ami 2018-ban érkezik, A negyedik PSA-s Opel pedig az új Corsa lesz, erre viszont 2019-ig kell várnunk. Tavares szerint ez a négy autó adja majd 2019-ben az Opel eladásainak felét.
Az Opel elég rosszul zárta a 2017-es évet, az első negyedévben 210 millió, a másodikban már 250 millió dolláros veszteséget produkált, tehát minden munkanapon 4 millió dollárt bukott a cég. A General Motors alatt évente körülbelül 1 milliárd dolláros veszteséggel termelt az Opel.
Frankfurtban Tavares nem mondott semmit létszámleépítésről, vagy gyárbezárásról. Állítása szerint az Opel leépítések 2009-ben lezárultak, ekkor ugyanis a General Motors majdnem el is adta a céget a kanadai Magna Internationalnak, végül az amerikaiak az utolsó pillanatban meggondolták magukat.
Az Opelnek jelenleg 3000 mérnöke van, ezeknek nagy része olyan projektekben kezdte meg a munkát, amit még a GM alatt indítottak. De Tavares szerint ez nem jelenti azt, hogy ezek az embereknek nem kellenének a cégnek. „Az Opel megvásárlásával a termelői kapacitásunk 50%-al nőtt, amit ki akarunk használni.”
Novemberben prezentálja majd terveit a veszteségből való kilábalásra az Opel vezérigazgatója, Michael Lohscheller. Tavares erről azt mondta, a terv célja nem az eladások növelése, hanem a gyártó hatékonyabbá tétele lesz. Tavares a távlati célokról is beszélt, 2020-tól már 2%-os, 2026-tól 6%-os bevételarányos nyereséget szeretne elérni az Opelnél, a szinergiákkal 1,7 milliárdos megtakarítást terveznek.
Biró Milán