A holland székhelyű LeydenJar Technologies BV vállalat szilíciumanód-cellás lítium-ion akkumulátora a jelenleg használt, grafitanód-alapú technológia tízszeres kapacitásával kecsegtet, amely a hatékony energiatárolás területén, megegyező alkalmazási körülmények közepette több mint 50 százalékos abszolút teljesítménynövekedést eredményezhet. Az innovatív fejlesztés a BMW Group müncheni központjában is bemutatkozhat.
Idén 10 ország 62 innovatív technológia-fejlesztési kezdeményezése nevezett a feltörekvő kisvállalkozások úttörő megoldásainak felkarolására létrehozott BMW Startup Challenge nemzetközi felhívására, a szakmai zsűri által megjelölt tíz döntős projekt közül pedig szeptember 26-án Amszterdamban, az öreg kontinens legnagyobb startup-fesztiváljaként számon tartott StartupFest Europe 2017 keretében megrendezett BMW Group Startup Symposium gálaesten választották ki a három nyertest. A felhívásra a BMW olyan kisvállalkozások kezdeményezéseit várta, amelyek a mobilitás és a technológia területén iránymutató termékek, illetve szolgáltatások ötletével kecsegtetnek.
A BMW Startup Challenge fődíját, a Hollandiában gyártott BMW X1 vadonatúj, különleges kiadásának egyéves használati jogát a holland feltörekvő kezdeményezés, a LeydenJar Technologies BV úttörő lítium-ion akkumulátor-technológiai megoldása kapta, amely színtiszta szilíciumanód-cellák alkalmazásával jelentős mértékű elektromos hatótávolság-növekedést és költségcsökkenést ígér a hálózatról tölthető járművek esetében. A kimagaslóan hatékony technológia az előzetes számítások szerint a sorozatgyártásban jelenleg használt, grafitanód-alapú cellamegoldás mintegy tízszeres kapacitásával kecsegtet, amely megegyező alkalmazási körülmények között a hálózatról tölthető gépkocsik több mint 50 százalékos energiatárolási fejlődését eredményezheti. A hétköznapokban mindez nagyobb elektromos hatótávolságot és alacsonyabb kilométerenkénti költséget jelent. A LeydenJar Technologies BV fejlesztése szerint ráadásul az innovatív technológia bármelyik hálózatról tölthető hajtáslánchoz tökéletesen alkalmazható és napjaink legmodernebb akkumulátor-gyártási folyamataiba zökkenőmentesen integrálható.
A BMW Startup Challenge második helyezettjei az ugyancsak holland Wellsun és Skytree kisvállalkozások innovatív megoldásai lettek, holtversenyben. A Wellsun olyan átlátszó, villamosenergia-előállító és -kezelő paneltechnológiát dolgozott ki, amely optimalizálja az önfenntartó energiahálózattal felszerelt épületek által összegyűjtött napenergia felhasználását, míg a Skytree a gépkocsik utastéri levegőjéből kinyerhető szén-dioxid megkötésével és hasznosításával fokozza a belső levegő minőségét, miközben csökkenti a jármű energiafogyasztását és növeli a hálózatról tölthető hajtásláncok hatótávolságát.
A három nyertes projekt lehetőséget kap, hogy a BMW Group teljes körű vendégeként ellátogasson a vállalatcsoport müncheni központjában működő Startup Garage tehetséggondozó műhelybe, ahol a fejlesztők részletesen bemutathatják innovációjukat a BMW termék-és szolgáltatás-beruházásokért felelős szakembereinek.
A szakmai zsűri által kiválasztott tíz döntős projekt:
- Etho Inc (Egyesült Államok)
- EZY Mobility (Hollandia)
- Filigrade BV (Hollandia)
- LeydenJar Technologies BV (Hollandia)
- Motoshare (Hollandia)
- Radygo (Hollandia)
- Sense Glove (Hollandia)
- Skytree (Hollandia)
- Spatial (Egyesült Államok)
- Wellsun (Hollandia)
A tíz döntős projekt az akkumulátor-technológia (LeydenJar Technologies BV), a mesterséges intelligencia (Sense Glove), az energia-előállítás (Wellsun), a digitális térképtechnológia (Spatial), a székhely nélkül működő személyszállítás (Motoshare), az IP-biztonság (Filigrade BV), a vezeték nélküli járműtöltés (EZY Mobility), a kiterjesztett valóság (Etho Inc), a sugárzásvédelem (Radygo), valamint a széndioxid-megkötés- és hasznosítás (Skytree) területén kecsegtet iránymutató technológiai megoldásokkal.
A szakmai zsűriben Daan Roosegaarde, a Roosegaarde Stúdiót is alapító holland művész; Evert Jaap Lugt, a feltörekvő kezdeményezéseket csokorba gyűjtő YES!Delft ügyvezető igazgatója; Menno Kleingeld, a holland VDL Enabling Transport Solutions ügyvezető igazgatója; Pieter Waasdorp, a holland nemzetgazdasági minisztérium vállalkozásfejlesztési részlegének igazgatója; Anne-Wil Lucas, a tehetséggondozásra, ismeretanyagra és képességfejlesztésre koncentráló Startup Delta programigazgatója; valamint Jochem Cuppen, a „Get in the Ring” kezdeményezés igazgatója foglalt helyet.