Javier González Pareja: Magyarország az automatizált vezetés fellegvára

A Bosch magyarországi tevékenységének minden területén két számjegyű árbevétel-növekedést ért el 2015-ben. A vállalat köszöntötte az 1500. fejlesztő mérnököt.

Beleszámítva a nem konszolidált vállalatok árbevételét és a saját vállalatai között folytatott kereskedelmi tevékenységeket is, 2014-hez képest 16 százalékkal, 959 milliárd forintra növelte teljes magyarországi árbevételét. Ugyanebben az időszakban a magyar piacon elért forgalom 23 százalékkal nőtt, összesen 246 milliárd forintra.

– Az árbevétel további növekedésére számítunk idén is. 2016 első negyedévében a Bosch Magyarországon kétszámjegyű árbevétel-növekedést ért el – nyilatkozta Javier González Pareja, a magyarországi Bosch csoport vezetője a vállalat éves budapesti sajtótájékoztatóján.

Torma Krisztina gazdasági igazgató lapunknak elmondta, hogy a Bosch 2015-ben összesen 64 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre. Ismertette, hogy a hatvani gépjármű-elektronikai gyárban új termelési technológiákkal, valamint elektromos vezérlőegység és szenzor gyártósorokkal bővült a termelés, mely termékek több más előnye mellett fokozzák a közlekedés biztonságát és a vezetés kényelmét. A hatvani gyár megerősíti pozícióját a jövőben, melyben feladatát az erőátviteli rendszerek villamosítása és az önvezető járművek jelentik. A vállalat miskolci autóipari gyára is hozzájárult a mobilitási megoldások üzleti szektor magyarországi növekedéséhez. A gyár számos magas hozzáadott értékű és költséghatékony gyártósorral egészítette ki a jelenlegi gyártási tevékenységét, amelyeken többek között eBike hajtómotorokat és vezetéstámogató rendszereket gyártanak.

torma_bosch

Javier González Pareja a 2015-ös év sikerei és fontos mérföldkövei között kiemelte, hogy tavaly 87 milliomodik gépjármű-elektronikai termék, a 8,7 millió kéziszerszám készült el, átadtákj a megrendelőknek a 75 milliomodik kéziszerszámot, a 20 milliomodik ablaktörlőmotort. Emlékeztetett, hogy tavaly volt tízéves a budapesti fejlesztési központ és 25 éves a Bosch Rexroth Kft. Hangsúlyozta, hogy a Bosch ismét egyike volt azon vállalatoknak, amelyek a legnagyobb létszámbővítést hajtották végre Magyarországon. Az előző éves létszámadattal összehasonlítva a vállalat 1700 új munkahelyet hozott létre az országban, így a cégcsoport munkavállalóinak száma (2016. január 1-jei adatok alapján) mintegy 12 200 fő. A 2015-ös létszámbővülésben a diplomához kötött munkahelyek aránya meghaladja a 40 százalékot, az összlétszám tekintetében megközelíti a 30 százalékot. A kutatás-fejlesztés területén közel 1750 magyarországi munkavállaló dolgozik. A létszámnövekedés 2016-ban is folytatódik: a Bosch további több száz szakember felvételét tervezi – erősítette meg a csoport hazai első embere.

Magyarország fontos részét képezi a Bosch globális K+F hálózatának. 2015-ben a vállalat 37 milliárd forintot, vagyis az előző évinél 23 százalékkal többet fordított az országban kutatás-fejlesztésre. A két miskolci fejlesztési egység mellett Magyarországon működik a Bosch-csoport második legnagyobb európai mobilitási megoldások fejlesztési komplexuma, a Budapesti Fejlesztési Központ. A tízéves évfordulóját ünneplő budapesti létesítmény új, központi épületét tavaly adták át. Az ott dolgozó 1500 mérnök fontos szerepet játszik a szakmai tudástranszfer alakításában és az ipari megatrendek formálásában is.

A Bosch-csoport a kutatás és fejlesztés mellett folyamatosan nagy hangsúlyt fektet a hazai szakember- és mérnökképzés támogatására is. A hatvani autóelektronikai gyár területén tavaly megnyitott, évente 56 diákot fogadó tréningközpont az autóelektronikai képzés egyik központjává emeli a gyárat. 2015 szeptembere óta a vállalat már felsőfokú duális képzést is kínál a hatvani gyárban: ebben a programban a gödöllői Szent István Egyetem hét gépészmérnök hallgatója és a Budapesti Gazdasági Egyetem hat logisztikai menedzser hallgatója vesz részt. Ugyancsak Hatvanban és a Bosch támogatásával indult el Magyarországon elsőként a Közösségi Felsőoktatási Képzési Központ, melyben a Budapesti Gazdasági Egyetemmel együttműködve nemzetközi gazdálkodás felsőoktatási szakképzés, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel pedig villamosmérnöki egyetemi alapképzés indul azzal a céllal, hogy a cég támogassa a továbbtanulni kívánó dolgozóit és nem utolsó sorban elejét vegye a munkaerőpiacon tapasztalható mérnökhiánynak.

A 2014-ben a Miskolci Egyetem és a magyarországi Lean Enterprise Institute együttműködésének részeként, a Bosch miskolci mobilitási megoldások gyárának irányítása mellett elindult felsőfokú lean menedzsment képzés keretében tavaly ősszel már a második évfolyam kezdte meg tanulmányait.

Az Automotive Steering teljes felvásárlását és a BSH Hausgerate teljes felvásárlását sorolta a 2015-ös év legfontosabb stratégiai döntései közé Pareja. A Bosch-csoport a 2015-ös rekordévet követően idén is növekedéssel számol. A technológiák és szolgáltatások szállítója világszerte 3-5 százalékos árfolyamhatások nélküli árbevétel-emelkedésre számít 2016-ban, Magyarországon az éves várható növekedés ennél jóval nagyobb, 5-10 százalékos.

A hálózatba kapcsolhatóság terén a vállalat fókuszában a 3s áll: szenzorok, szoftverek és szolgáltatások. A vállalat egyre több hálózatba kapcsolt szolgáltatást használ, hogy hardver üzletágában is erős alapokra építhessen. Ennek során a Bosch nemcsak technológiai sokféleségéből, hanem széles körű iparági és felhasználói tapasztalataiból is előnyhöz jut. Az újonnan létrehozott Bosch Global Service Solutions részleg, a nemrégiben megalapított Bosch IoT Cloud, valamint a 2016 elején útnak indított Bosch Smart Home System mind-mind hozzájárul ehhez a stratégiához. A Bosch-csoport bevételeinek 59 százalékát adja az autóipari üzletág (41,7 milliárd eurós bevétel, 12 százalékkal több).

A több mint 1700 K+F mérnök közül, aki Magyarországon dolgozik, több mint 1600-an tevékenykednek a mobilitási megoldások üzletágban – mondta a magyarországi Bosch vezetője.  Kitért arra, hogy Hatvanban Magyarországon elsőként közösségi képzést indítottak, amellyel a továbbtanulni kívánó dolgozókat támogatják, és elejét kívánják venni a mérnökhiánynak is.

A sajtóeseményen köszöntötték az 1500. fejlesztő mérnök kollégát (BFK), Pallang Ottó mechanikai részprojektvezetőt.

B. Cs.