Csak a festék tartja össze a metrókocsikat

Az orosz Metrovagonmas szerint a 3-as metró felújításra küldött szerelvényeiben kevés az újrahasznosítható anyag, az elemek 70 százalékát cserélni kell. A gyártó korábban a budapesti pályaállapotok miatt aggódott, most már csak az ingadozó áramellátásban lát problémát.

A 3-as, korábban a 2-es metró vonalán használt Ev3-as, valamint a 81-717-es jelzésű metrók gyártója, az orosz Metrovagonmas magyar újságíróknak szervezett bejáráson mutatta be a Budapesten közlekedő szerelvények felújítását.     Daria Marku, a cég külföldi kapcsolatokért felelős vezetője egy kerekasztal-beszélgetésen azt mondta, más méretűek a metróajtók, megváltozott a tető is, ezért csak a kasztni kisebb részét tudják használni a felújítás során. Elsőként a legrégebbi kocsikat hozták vissza, mert azokat, megfogalmazása szerint, “csak egy kis festék tartja össze”, ezért a kocsiszekrények legnagyobb részét cserélni kellett.

A beszélgetésen elhangzott, hogy a cég gyártási kapacitása évente négyszáz kocsi; a magyar megrendelés 222 kocsira szól, ám a szerződés szerint Budapestre csak 2018-ban szállítják le az utolsó darabokat, mivel a BKV kikötötte, a budapesti flottából ötnél több szerelvény nem hiányozhat.

A Metrovagonmas becslése szerint a prototípus-szerelvény január második felében szerezheti meg a magyar hatóságoktól a típusengedélyt, és az első szerelvény január végén forgalomba állhat. Ezt követően havonta legalább kettő érkezik majd Budapestre.

A forgalomba helyezést követő három évig teljes körű garanciát vállalnak a szerelvényekre. Arról egyelőre zajlanak a tárgyalások, hogy ezeket a feladatokat magyar vagy orosz szakemberek végezzék-e, de a Metrovagonmas szakemberei Budapesten lesznek.

Az egyik kocsiszín bejárásakor Alekszandr Nyikityenko, a cég egyik vezérigazgató-helyettese arra a kérdésre, tudják-e, hogy Budapesten 40 éves szerelvények is közlekednek, azt mondta, Moszkvában 51 évesek is vannak, igaz, nagyon fontos ezek karbantartása.

Vlagyimir Dzjuban projektvezető elmondta: korábban attól tartottak, a régi pálya árthat a kocsiknak. A cég azonban elvégezte Budapesten a saját méréseit és bebizonyosodott, hogy a 3-as metró vágányai nem okozhatnak kárt a szerelvényben, legfeljebb a komfortfokozata nem olyan magas, mintha új pályán közlekedne. A fő problémát a projektvezető szerint az ingadozó állomási feszültség okozza, ezzel Moszkvában is küzdenek.

A Mityiscsiben lévő üzemben kiállítottak egy, a moszkvai metróvonalra szánt prototípus-szerelvényt, amely energia-visszatápláló hajtással, LED-es fényszórókkal rendelkezik, teljes hosszában átjárható, wifivel is felszerelték és formaterve is az új korszakot idézi, szemben a moszkvai metróban most is futó, jelenleg gyártott típusokéval.     Daria Marku az árkülönbséget firtató kérdésekre válaszolva azt mondta, legújabb szerelvényük ára az új CAF és Alstom metrók árával van egy szinten. Ha Budapest új szerelvényeket kért volna a felújítás helyett, az 15-30 százalékkal drágább lett volna – tette hozzá.

A BKV és a Metrovagonmas tavaly augusztusban írta alá a budapesti 3-as metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújításáról, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállításáról szóló szerződést. Az orosz cég 219,1 millió euróért (mintegy 68 milliárd forint) végzi el a 37 – egyenként hat kocsiból álló – szerelvény felújítását 33 hónap alatt.