Magyar alkatrészekkel: Opel Grandland X teszt

Az Opel Grandland X motorpalettája a PSA-modellekből ismert 177 lóerős kétliteres dízelmotorral bővült. Valljuk be, kellett az erősítés, az 1,2 és 1,6 literes motorok is elviszik a kompakt szabadidő-autót, de ezzel a nagyobb motorral és a nyolcfokozatú automatikus váltóval azért mégis más a történet.

Opel Grandland X

Újdonság

A Peugeot 3008 alapjaira épített kocsi kívülről és belülről teljesen Opel, a lemezek alatt azonban francia. Persze, azért magyar alkatrészeket is találunk benne, szembetűnők az tata-környei AGC oldalablakai és dízelváltozatok motorterében megbújó Bosch motorvezérlő-elektronika. Motorterében azonban hiába keressük a megszokott szentgotthárdi motort, csakis PSA-erőforrásokkal szerelik, ez a kétliteres is francia. Az Opel Grandland X csak ötszemélyes változatban érhető el, a csomagtartó 514-től 1652 literig terjedő térfogattal várja a poggyászt és a sportfelszerelést.

Opel Grandland X

Az Opel Grandland X vezetője és utasai, az Opeltől megszokottan, a legújabb generációjú Android Auto- és Apple CarPlay-kompatibilis IntelliLink-rendszerek, illetve a személyes Opel OnStar online- és szolgáltatási asszisztens, s a hozzá tartozó WLAN-Hotspot segítségére számíthatnak, például, ha szállodai szobát kell foglalni vagy parkolóhelyet keresni. Arra alkalmas okostelefonjuk kábel nélkül, induktívan töltődik fel.

Opel Grandland X

Technológia

Az Opel Grandland X hossza 4477 milliméter, szélessége 1906 milliméter, magassága 1609 milliméter, tengelytávja 2675 milliméter.

Opel Grandland X

Az erősebb motor mellett új, nyolcfokozatú Aisin váltót is kapott a Grandland X. A váltó először a ráncfelvarrott 308-asban mutatkozott be, de ugyanez az egység dolgozik a BMW keresztmotoros modelljeiben, az X1-X2 szabadidő-autókban, illetve a 2-es Active Tourer modellváltozataiban is és természetesen a testvér Peugeot 3008-ban. Pontosan és megbízhatóan teszi a dolgát, ilyen jó automata Opelben még nem dolgozott előttem. A nyugodt autózást kedveli, de nem rosál be akkor sem, ha sportosra vesszük a figurát. Nem lehet zavarba hozni, stabil, feszes és kiegyensúlyozott a futómű.

Opel Grandland X

Biztonság

A Grandland X-ben Edition szinttől széria az Opel OnStar is. A tesztelt Utimate kivitel minden igényt kielégít, szériában adja az összes létező vezetősegédet.

Opel Grandland X

Szubjektív

Kiegyensúlyozott autó, de erőtöbbletét nem fitogtatja, jóformán nem is érezzük, milyen erős, de amikor kell, jól megy. A dízelmotor belül csendes, kint hangos, átlagfogyasztása 6,5 liter száz kilométerenként.

Nem lóg ki a sorból, besimul az emberek hétköznapjába. Pont olyan, mint ahogy az ember egy ilyen látszat SUV-ot elképzel, kicsit lágy, kicsit nőies, de mindent tud, amit elvárunk tőle. Tereptulajdonságokat ne várjunk, persze. Egyszer majdnem engedtem a csábításnak és közel voltam ahhoz, hogy kipróbálja terepen, de a szutykos sár láttán megrémültem én is és az autó is. Szégyen a visszavonulás, de hasznos.

Opel Grandland X

A Grandland X SUV-t jó vezetni, magasan ülünk, jól rálátunk a forgalomra, érezni vezetés közben, hogy nem túlsúlyos, élénken reagál a gázadásra. kanyarokban jól tapad, futóműve kényelmes, ugyanakkor masszív.

Opel Grandland X

Költségek

A tesztautónkat az Innovation felszereltségnél gazdagabban felextrázott Ultimate felszereltségben kaptuk, járt hozzá kéttónusú 19 hüvelykes könnyűfém keréktárcsa, LED fényszóró, hátsó LED-es lámpa, a csomagtérajtó láblendítéssel is nyitható, a parkolássegítő két kamerával is elvégzi a munkát, a hifi prémium, van holttérfigyelőnk, érintőképernyős navigációnk és az AGR tanúsítványos vezetőülés ebben a modellben is igen kényelmes. Ennek megfelelően az ára is az eget súrolja.

Opel Grandland X

A legolcsóbb változat 6,5 millió forinttól indul (1,2 literes benzines 130 lóerővel), a tesztelt erősebb gázolajosért 10,6 millió forintot kérnek el alaphangon.

Opel Grandland X

Beszállítók

Íme, az Opel Grandland X főbb beszállító, köztük számos hazánkban és a környező országokban is tevékeny vállalattal.

DAYCO – láncfeszítő

DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)(Tier 2)

FAURECIA – emissziófelügyeleti rendszer (Jászárokszállás), hátsó lökhárító

BROSE – elektromos csomagtérajtó-emelő (Kecskemét)

AGC AUTOMOTIVE: sötétített hátsó ablak (Tatabánya-Környe)

DELPHI – motorvezérlő egység (Tatabánya)

DIEHL – szinkrongyűrű

DANA – motorolajhűtés (Győr)

FEDERAL-MOGUL – főtengely tömítés (Kunsziget)

GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)

WEBASTO: állófűtés, panorámatető (Tier 2)

TI AUTOMOTIVE – üzemanyagbetöltő (Győr)

LYDALL GERHARDI – padló alatti hőpajzs

WR CONTROLS – ajtókábelek (csomagtérajtó)

SKF – kúpos csapágy

KONGSBERG AUTOMOTIVE – ülésfűtés (Tier 2) (Siófók)

VOESTALPINE – lézerhegesztett hosszanti sín ülésekhez (Dunaharaszti)

JTEKT: kormányszervó

AUTOMOTIVE LIGHTING – fényszóróvezérlés

COOPER STANDARD AUTOMOTIVE – lengéscsillapító ütköző

RHEINMETALL AUTOMOTIVE – mechanikus vízpumpa

MAGNA – belső tükör

CARBODY – vízelvezető, levegőszabályozó tolattyú

CONTITECH – bordásszíj (Vác)

HELLA – LED-es hátsó lámpa

VALEO – szivargyújtó (Veszprém), hátsó ablaktörlő, töltőlevegő-hűtő

AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tatabánya-Környe)

NORMA – vákuumcső

AISIN: automatikus váltó

MANN + HUMMEL – turbó beömlőcsatorna

MAGNETI MARELLI – telematikai doboz

RÖCHLING AUTOMOTIVE: alsó motorburkolat (Pitesti)

REEL PRECISION – bemenőtengely (kuplung)

PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők

SCHAEFFLER – kettős tömegű lendkerék

KSPG – vízpumpa

MAHLE – olajköd leválasztó

PLASTIC OMNIUM – első lökhárító

MEGATECH INDUSTRIES – légvezeték

Képek és szöveg: Biró Csongor

10 8 7