Magyar alkatrészekkel: BMW X4 teszt

Gazdagon felszerelt tesztautónk mindennel megkínál, amit ma a BMW adni tud: sportos örömök, technikás izgalmak, a jólét élménye. Ráadásul nem is eszik sokat. Cserében igen drága. Bár az amerikai Spartanburgban gyártják, sok alkatrésze Magyarországon készül.

BMW X4

A kupé szabadidő-autók reneszánszukat élik, a sort a BMW kezdte az X6-ossal, de ma már a legtöbb prémium és nem prémium márka kínál, vagy kínálni fog ilyen karosszériát, főként Kínában tarol vele. A BMW X4 formája az X6-osra hasonlít, a technikai alapokat pedig az X3 adja, de annál hosszabb és alacsonyabb. Alapfelszereltség a lamellás kuplungos automatikus összkerékhajtás (xDrive), a motorok a hármas szériából ismerősek. Mini X6, X3 kupé, megemelt 3-as GT: mindhárom BMW-hez hasonlít valamiben az X4, ami valójában nem más, mint divatterepjáró a szó szoros értelmében. Sportos kupé, emelt hasmagassággal, öt ajtóval és tágas belső térrel, valamint egészen jól használható csomagtartóval. Ez 525 literes, csak huszonöttel marad el a praktikusabb X3-astól. Ledöntött ülésekkel már 170 literes a hátránya (1430 liter). A BMW X4 hossza 4752 milliméter, 1938 milliméter széles és 1621 milliméter magas, tengelytávja 2864 milliméter. Megújulása nem látványos, de észrevehető, főleg a hokibotszerűen elnyújtott hátsó LED-es lámpáiról ismerszik meg a frissített verzió.

BMW X4

Újdonságok

Amilyen jól néz ki kívülről, olyan kellemes belülről a kocsi, a bőrök és a puha műanyagok tapintása mennyei, az illatok barátságosak, a technika tanulható, tele van okosságokkal a kocsi. Látványos a színes vetített kijelző, amely a navigáció, a vészhelyzetek, a gyalogosfelismerő és a távtartós tempomat jelzéseit is a szemünk elé közvetíti. Nem maradunk le semmiről, nekünk csak az utat kell figyelnünk, a sebességhatárok is megjelennek a látómezőnkben. A digitális műszerfal továbbra is a vezetőre összpontosít, a vezetési élményről pedig újratervezett sportülések és vaskos térdvédő párnák gondoskodnak. Az X3-asnál 2 centivel lejjebb kerülő ülésből elfogadható a kilátás, elöl zavaró a púposodó orr, a hátsó szűk ablakon viszont nem sokat észlelünk a mögöttes világból. Minden másra ott a tolatókamera. A 3D-ben a környezetet kirajzoló parkolóasszisztens felára közel 350 ezer, de megéri, ha nem akarjuk lekoccolni a szép kocsit. Van parasztvakító gesztusvezérlés is, amellyel zeneszámokat tudunk váltani, a tolatókamera nézetét tudjuk változtatni és körkörös ujjmozdulatokkal növelhetjük és csökkenthetjük a hifi hangerejét.

BMW X4

Technika

Takarékos, eco pro üzemben képes vitorlázni is, amint levesszük a lábunkat a gázról, az autó motorfék nélkül suhan és alig lassul. Dízelmotorja belülről igen halk, kívülről meglehetősen morgós, kigyorsításkor nem tud uralkodni magán, akkor előjön kiforratlan hangja, amelyről rögtön kiderül, hogy csak négyhengeres. Elődjéhez képest okosodott a hajtásrendszere is, az üzemmódkapcsoló tekintetében újdonság az adaptív beállítás.

BMW X4

A négyhengeres dízelek közül ez a legerősebb a BMW-nél, 231 lóerős (percenként 4400-as fordulaton) a B47 kódnevű 1995 köbcentis erőforrás, amelyben piezo-injektorok és AdBlue rendszer dolgozik hatékonyan, legnagyobb forgatónyomatéka 500 Nm (percenként kétezres fordulaton). Turbója kettős és kétlépcsős feltöltésű, változó geometriájú, váltója pedig az Egerben is gyártott nyolcfokozatú ZF-automata. Szélzaj nincs, pillanatok alatt futja a százas sprintet, hogy konkrétak legyünk, ehhez 7 másodpercre van szüksége. A motorzaj visszafogott, a kormányzás érzéketlen, az adaptív futómű viszont megéri a pénzt (200 ezer forint a felára), szépen és finoman rugózza ki az úthibákat, terhelésváltásra sem billeg, jól tart. Az M Sport fékrendszer 220 ezer forintba kerül, elöl négy-, hátul egydugattyúsak a Brembo gyártmányú lassítók. Futóműve elöl McPherson rendszerű, hátul ötlengőkaros, a tömegelosztás ideális, 50:50 arányú, a légellenállási együttható 0,30 Cd.  A 18 mázsás BMW X4 xDrive25d jól megy és keveset fogyaszt, a több mint 500 kilométeres országúti teszten 7,3 literes átlagot mértem 100 kilométerenként. Végsebessége 230 kilométer/óra.

BMW X4

Szubjektív

Magasan ülünk, majdnem egy X6-os nyergében érezzük magunkat. Tetszett a vezetése, az xDrive mindig résen van, stabil, kizárt, hogy kibillentsük egyensúlyából. A vezetéstámogató rendszerek diszkrétek, nem avatkoznak bele a vezetésbe, csak halkan, távolról jelzik, ha véleményük van. A főnökök mi vagyunk. Terepre nem ajánlott, de 20 centis hasmagassága elboldogul a rosszabb földutakkal és erdőszéli mezők magas füvében is magabiztos, sőt még a szőlőtőkék között is autózhatunk vele. Minden azon múlik, mennyire sajnáljuk, téli kerekei 19 hüvelykesek. Nyolcfokozatú ZF automatikus váltója hozza a kötelezőt, hibátlan. Elöl 328 milliméteres, hátul 330 milliméteres átmérőjű belső hűtésű tárcsák lassítják.

BMW X4

Költségek

Alapáron sem olcsó az X4, 16,5 millió forinttól indul az ára. A jól felszerelt, de korántsem full extrás tesztautónk M csomaggal 26 millió forintba került. Biztonsági felszereltsége példás, van holttérfigyelő, sávtartó, dugósegéd, hátsó keresztforgalomra is figyelmeztető vészfékező rendszer, adaptív tempomat.

BMW X4

Beszállítók

Íme, a BMW X4 főbb beszállítói, számos alkatrész Magyarországon készül:

BREMBO: féknyergek

GESTAMP: első tengelycsonkgyám (Mór)

TAKATA: vezetőoldali légzsák (Miskolc)

ZF: nyolcfokozatú automatikus váltó (Eger)

DRÄXLMAIER – akkumulátortöltő kábel (Érd)

TI AUTOMOTIVE – szervofék vezetékek (Győr)

BROSE: ajtórendszerek (Kecskemét)

OERLIKON – szinkronizáló szerkezet (Székesfehérvár, Debrecen)

THYSSENKRUPP- bütyköstengely-összeszerelés (Jászfényszaru)

FEDERAL-MOGUL – hengerpersely (Kunsziget)

CONTITECH: fűtő-, hűtőcsövek (Makó)

GRUPO ANTOLIN: beltéri hangulatvilágítás, tetőkárpit (Helvécia)

HARMAN: hifi (Székesfehérvár)

ELRINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)

WEBASTO: állófűtés

BEHR-HELLA THERMOCONTROL – elektronikus klímavezérlő hátul

HUF HÜLSBECK & FÜRST: zárak

MD ELEKTRONIK – elektronikai modulok

MTA: áramelosztó

NEMAK: motorblokk

HONEYWELL: turbó

WITTE AUTOMOTIVE – hátsó ülés kallantyúi

HIRSCHVOGEL: hajtófogaskerék

RHEINMETALL AUTOMOTIVE – bütyköstengelycsapágy

PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők

LEOPOLD KOSTAL: középkonzol kapcsolói

MARQUARDT: vészvillogó kapcsoló

ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács

PREH: iDrive érintőpados vezérlőegység

CARCOUSTICS – hangszigetelő elemek (váltó, motortető)

MACLEAN-FOGG: szenzor rudazat

SIKA: szélvédőragasztó

MAGNETTI MARELLI: LED-lámpák

KIEKERT – oldalsó ajtók zárszerkezete

FILTRAN: váltóolaj-teknő

ODENWALD-CHEMIE – szélvédő zajszigetelése

18 17 16 14 5 6 13 02

Kép és szöveg: Biró Csongor

1 Comment on Magyar alkatrészekkel: BMW X4 teszt

Comments are closed.