Villanypróba: Opel Corsa-e

Az Év Magyar Autója zsűri tagjaként az elsők között vezethettem az Opel első villanyhajtású Corsáját. A Rüsselsheim környéki próba alatt alaposan próbára tettük autópályán és országúton az újdonságot, de hatótávot akkor nem tudtam ellenőrizni. A villany Corsa 100 kW (136 LE) teljesítménnyel és 337 kilométeres (WLTP) hatótávval kecsegtet. Utóbbit itthoni tesztünkön ellenőriztük és mindenkit megnyugtatok: jóval többet is bír. 

Hogy néz ki?

Az Év Zöldautója 2020 díjra jelölt elektromos Opel Corsa-e 4060 milliméter hosszú, szélessége 1960 milliméter, magassága, 1435 milliméter, tengelytávja 2538 milliméter, nyomtávja elöl és hátul egyaránt 12 milliméterrel nőtt, a hátsó tengelyt pedig 7 milliméterrel tolták hátrébb. Más változás nem nagyon van, a B oszlopon és a farán e betű jelzi, hogy villanyos, valamint a váltó B fokozata, az aerodinamikus felnik és a kipufogó hiánya is beszédes.

corsae6

50 kilowattórás, folyadékkal temperált, 345 kilogrammos házi, azaz PSA-összeszerelésű (de kínai, CATL) lítiumionos akkumulátorát (216 cellából áll, amelyet 18 modulba rendszereztek) akár 30 perc alatt gyorstöltéssel (100 kilowattossal) 80 százalékra lehet feltölteni (11 kW-os fali töltőről ez 5 óra 15 perc). Az akkumulátorra a gyártó 8 év vagy 160 000 km garanciát vállal. Az akkumulátorokat az első és a hátsó ülések alatt keresztben helyezték el, de pár modul hosszában is bekerült a kardánalagútba.

corsae1

A Corsa-e számos felső kategóriában természetes extrát tesz elérhetővé, ilyen az adaptív, vakításmentes LED-mátrix világítás, amelyet először kínál kisautóhoz az Opel. Összesen nyolc fénydiódát vezérel nagyfelbontású, legújabb generációs frontkamerája; a fénykéve automatikusan és folyamatosan alkalmazkodik a mindenkori közlekedési helyzethez, illetve környezethez. Jelentős biztonsági plusz a többféle modern asszisztens is. A jelzőtábla-asszisztens új, csúcstechnikájú kamerája több információt gyűjt be, például dinamikus LED-falakról. A navigációs készülék a monitoron mutatja a tárolt sebességlimiteket. Újdonság továbbá a holttér-figyelő, a távközradar és a szenzorvezérlésű oldalvédelem. Ezekhez olyan rendszerek járulnak, mint a holttér-figyelő és a beparkolást segítő többféle rendszer.

corsae3

Hogy megy?

Hajtóművének teljesítménye 100 kW (136 LE), nyomatéka már álló helyzettől 260 newtonméter. Nulláról 50 kilométer/órára 2,8 másodperc alatt sprintel, a 100-as tempó eléréséhez 8,1 másodpercre van szüksége. Végsebessége 150 kilométer/óra. Tömege 15 mázsa, csomagtartója alaphelyzetben 267 liter, ledöntött ülésekkel ez 1042 literesre bővíthető. Sík padlót nem kapunk, de annyi baj legyen. A 337 kilométeres hatótávot biztosító akkumulátor az utastérből egyáltalán nem rabol helyet, a csomagtérnél pedig a padlószint feletti rész befogadóképessége nem csökkent. Hogy a hatótáv légkondicionáló használatával se csökkenjen jelentős mértékben, szerény energiaigényű, hőszivattyús fűtést és hűtést alkalmaznak.

corsae4

Milyen vezetni?

Pont olyan, mint egy sportos Corsa. Motorja dinamikus, de az örömautózáshoz ez kevés. Ám a kocsi megkapta a GS Line felszereltséghez járó első toronymerevítőt, az akkumulátor miatt 57 milliméterrel került alacsonyabbra a tömegközéppontja és 30 százalékkal lett merevebb a karosszériája. A Corsa-e kormányzását, a rugókat és a gátlókat is a nagyobb tömeghez igazították. Ez már elég ahhoz, hogy élmény legyen az autózás. Igaz, elöl MacPherson rugóstagú, hátul csatolt hosszlengőkaros futóműve keményebb az átlagos Corsáknál, így a nagyobb kátyúkat atomtámadásként élik meg a bent ülők.

corsae7

Mennyit fogyaszt?

A 337 kilométeres hatótáv nem rossz egy városi kisautónak, de vajon elég lesz-e nekem, aki megcélozza a 400 kilométert? A tesztautó átvételekor az 1922 kilométeres életciklusa alatt 16 kWh/100 kilométer fogyasztást írt ki a számítógép. Hát, ezzel nem lesz 400 kilométer – gondoltam otthonról hozott pesszimizmusommal.

corsae2_eredeti_fogyasztas

Jól indult a próba, az első 48 kilométer megtétele után 12,5 kWh/100 kilométeren állt az átlagfogyasztás, a hatótáv-előrejelző pedig még további 350 kilométer megtételét feltételezte. Az öröm csak fokozódott, amikor 57-nél is még 350 kilométert írt ki, 109-nél 290 kilométert, 123-nál, 270-et, 169-nél 250-et, 230-nál 180-at.

corsae_57_350km corsae_109_290 corsae_123_270km corsae_169_250km corsae200_200km corsae272_120km corsae_304_100km

Nem mentem gyorsan és kerültem az autópályákat, az 51-es, 52-es, 53-as és 54-es főutakon többnyire 60-70-es tempóban hajtottam, igyekezve elengedni a gyorsabb autókat. Nem mindig jártam sikerrel, egy solt környéki Passat CC kopasz agyú tahó sofőrje megpróbálta derékba törni a kísérletemet úgy, hogy közben megöl egy motorost is (a tök üres, nyílegyenes, szaggatott felezővonallal felfestett útszakaszon előzés helyett villogni kezdett, majd játszani kezdtük a befékezek, leordítalak, leszorítalak című magyar népi táncot, csak közben hátulról érkezett egy motoros), de végül mindenki megúszta a kalandot. A fogyasztás nem, de az agyvizem hőmérséklete az égbe szökött, ez csak természetes egy székelynél. Kiskőrösön a töltő mellett parkoltam le, a kijelzőn 304 megtett kilométer és további 100 kilométeres hatótáv állt. Tervben volt még egy összesen 16 kilométeres kiruccanás a Vadkerti-tóhoz, elvileg bele kellene férjen, a hazaút 80 kilométer. Ám, mivel még nem ismertem ki a Corsa-e lelkét, számolva a közveszélyes sofőrök erőszakosságával is, inkább a hazautat választottam. A fizetős oszlop annyira vonzott, mint impotens molylepkét a feromonos csapda és nem is akartam elrontani töltéssel a próbát. A hazaút eseménytelen volt, igaz, hatvan helyett inkább 70-90-nel hajtottam (70-es tempónál 10-11 kWh/100 kilométer, 90-nél 11-12 kWh/100 kilométer a pillanatnyi átlag). Hazáig a fogyasztás 11,5 kWh/100 kilométerre mérséklődött, az egy töltéssel megtett 360 kilométer után még 34 kilométer megtételére adott lehetőséget a Corsa-e. Bár a 400 kilométert nem tettem meg egyben, bizonyítottam, hogy 20 fok feletti hőmérsékleten, óvatos és szabálykövető, defenzív vezetéssel, klíma, fűtés, emelkedők és csomagok nélkül két személlyel gond nélkül teljesíthető 330-350 kilométer a villany Corsával. A több mint 600 kilométeres teszt során az átlagfogyasztás igen kedvezően alakult, a 11,2 kWh/100 kilométeres adat emlékeim szerint a legalacsonyabb villanyfogyasztás a röpke 15 éves tesztelési gyakorlatom alatt.

corsae_360_34km corsae_atlag70 corsae_atlag90

A töltéssel kapcsolatban már nem vagyok ennyire optimista, az bizony elég lassú művelet egy Corsával. Bár egyenáramon akár 100 kilowattos töltési teljesítménnyel is tölthető (azzal állítólag 30 perc alatt 80 százalékosra tölthető az akku), az alap 7,4 kW-os töltővel elég hosszadalmas a váltakozó áramú (AC) töltés. Jobban járunk, ha megvesszük 200 ezer forint felárért a 11 kW-os fedélzeti töltőt, azzal nulláról 80 százalékra 5 és fél óra alatt feltölthetjük az akkumulátorokat. Én otthoni, 1,8 kilowattos konnektorból tápláltam, amivel még 50 százaléknál is azt írta ki, hogy a hátralévő töltési idő több mint 12 óra. A töltési veszteségről nincs információm.

corsae_toltes_otthoni corsae_toltes_gyors

Mennyibe kerül?

A Corsa-e a benzines és dízel verziókkal együtt az Opel spanyolországi, zaragozai flexibilis gyárából érkezik, egy soron készülnek a hagyományos és az elektromos modellek. Ára az új állami támogatás bejelentésével jelentősen mérséklődött, az alapmodell a 2,5 millió forintos állami hozzájárulással 7,999 millió forintért vásárolható meg, a villanyautó támogatás nélküli bevezető ára 10,499 millió forint.

corsae_atlag_570km

Kép és szöveg: Biró Csongor