A fém karosszériás M 108d és a kompozit vázas elektromos C 86e Modulo autóbuszok már bizonyítottak. Hamarosan eldől, hogy szükség van-e a hazai autóbuszgyártásra, és a szakma által is elismert konstrukció, a metrópótló Modulo M 168d csuklós autóbusz 150 példányára.
A hazai autóbuszgyártókból alakult Mabi-Bus Kft. újabb integrációt hajt végre az Ikarus Egyedi Kft.-vel. A magyar, a busz és az innováció szavakból összeálló nevet a termékportfólió sokfélesége is igazolja. A gyártás bő egy éves újraindítása után már több tucat jármű a bizonyítéka annak, hogy Magyarország új esélyt kapott egy Ikarushoz méltó nemzetközi hírnév eléréséhez. Ehhez most van szükség a legnagyobb összefogásra.
“A gyártók, beszállítók megtették az első lépést. Most az üzemeltetőkön, az önkormányzatokon, az államon van sor. Már innen is érkezett segítség, de továbbiakra is szükség van. És persze, az is fontos, hogy minden magyar polgár átérezze, a korszerű nemzeti buszgyártás lendíthet a gazdaságon és az önbecsülésen is. És talán az sem mellékes, hogy sok munkahelyet teremt, adóbevételt eredményez. Itt most olyan teljesítmény van születőben, amely figyelembe veszi a környezeti, energiatakarékossági, műszaki követelményeket, vagyis megfelel a XXI. századi kihívásnak. Tehát – elvileg – minden összejöhet ahhoz, hogy a Modulo legyen a mi buszunk. Akárcsak az Ikarus volt, sok évtizeden keresztül” – nyilatkozta Helmich József, az evopro marketingvezetője.
Május eleje óta utasforgalomban teljesítenek szolgálatot az elektromos hajtású Modulo C 68e buszok. A TÜV által hitelesített, az Uitp Sort 2 előíráson alapuló fogyasztási adatot, a városi üzemben mért 0,61 kWh/km értéket a BKV buszai is visszaigazolják. A PKD konstrukcióban 2015-ben leszállított fémkarosszériás Modulo M 108d szóló buszok már túl vannak a 30 ezer kilométeren. Erre az alapra épül az új, 18,75 méter hosszú csuklós busz, melyet június végéig próbálhatja ki az utazóközönség. Hamarosan kiderül, hogy a döntéshozók a 3-as metró 2017-2018-as felújítási időszakára a magyar gyártmányt választják-e, vagy egy teljesen másik közbeszerzésen 4 millió forinttal olcsóbb lengyel riválist, aminek azonban jóval magasabbak az alkatrészárai. A PKD konstrukcióban szállított csuklós buszok nemzetközi összehasonlításban is jóval kedvezőbb áron (kiszerelt állapotban 290 ezer euró) szerezhetőek be, mint a régió tenderein résztvevő egyéb gyártók buszai, melyek árai 310-380 ezer euró között mozognak.
A magyar buszok beszerzése nemzetgazdasági érdek is, hiszen a kedvezőbb alkatrészárak mellett a 150 darab csuklós busz gyártása közvetlenül 250-300 embernek, míg közvetetten több mint 1600 embernek adnak munkát. A teljes ráfordítás 70 százaléka áramlik vissza a gazdaságba, a hozzávetőlegesen 80 millió forintba kerülő buszból 26 millió forint jut vissza a magyar államhoz adók és járulékok formájában, ez 150 busznál 3,9 milliárd forintot jelent. Import esetén ez az összeg külföldre vándorolna. A típus hazai beszállítói aránya 53%, ezáltal a munkahelyteremtésen felül nő a K+F volumen és ösztönzi a további beruházásokat. Az utazóközönség pedig büszke lehet a korszerű, haza gyártmányú járművekre.