Miközben a vezető nélküli személygépkocsik megjelenésének a lehetősége már széles médianyilvánosságot élvez, valójában a vezető nélküli kamionok lesznek azok, amelyek nagy valószínűséggel elsőként fognak viszonylag nagy számban megjelenni a közutakon.
A nagy teherautó márkák, a DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania és Volvo, valamint a japán Isuzu Motors és Hino Motors mind nagy erőkkel dolgoznak az önállóan navigáló járművek kifejlesztésén. Mellettük már megjelentek a kifejezetten haszongépjárművek számára vezető nélküli irányító technológiát fejlesztő vállalatok is, például a Peloton és az Otto.
Az Egyesült Államokban az áruszállítás 70 százalékát kamionok bonyolítják. Az évi 9,2 milliárd tonna teheráru szállítását közel hárommillió nehéz tehergépjármű és több, mint hárommillió sofőr végzi. Mindehhez 37 milliárd gallon dízel üzemanyag szükséges.
A sofőrök kiiktatása a kamionokból számos gazdasági előnyt kínál. A törvényben előírt pihenőidők kihagyásával megállás nélkül, optimális sebességfokozatban haladó, és a vezetőfülke nélkül áramvonalasabb kivitelű járművekkel időt és üzemanyagot lehet megtakarítani. Az üzemanyag-megtakarítás akár 10 százalék is lehet. Az önállóan navigáló járművek számos tanulmány szerint akár 90 százalékkal is csökkenthetik a balesetek számát.
A McKinsey & Co. számításai szerint a vezető nélküli szállítójárművek széleskörű alkalmazása 190 milliárd dolláros megtakarítást hozhatna az Egyesült Államok gazdaságának.
A vezető nélküli járművek elterjedésének pedig nem munkanélküliség-növelő hatása lenne a munkaerőpiacon, mint ahogy az első látásra tűnik – írja a nasdaq.com portálon megjelent cikk -, hanem éppen hogy enyhíteni tudná a szállítási ágazatot jelenleg is nyomasztó és az előrejelzések szerint a jövőben csak tovább súlyosbodó munkaerőhiányt.