BMW 5: forradalmi újítás a gyártásban

A BMW üzleti modelljének aktuális palettája hamarosan egy új generációnak adja át a helyét, a sorozatgyártás beindítását pedig kivételesen magas pontosságú, teljes mértékben automatizált termeléstechnológiai világújdonság bevezetése előzi meg.
A BMW a világ első autógyártó vállalata, amely Münchenben működő központi üzemében a teljes mértékben automatizált optikai mérőpad egyedülálló termeléstechnológiai rendszerkoncepcióját vadonatúj modellsorozata tömegtermelésének beindítása előtt alkalmazza. Az optikai mérőpad a szabadon mozgó robotkarokon lévő szenzorok által rögzített adatok egyesítésével a jármű teljes háromdimenziós képét alkotja meg, a térbeli adatmodell pedig még a legapróbb részleteiben is kevesebb mint 100 mikrométer pontossággal digitalizálódik. Eme termeléstechnológiai innováció alkalmazásával a vadonatúj modellsorozat szinte észrevehetetlen eltérései is kiszűrhetők és javíthatók, még a tömegtermelés beindítása előtt.
P90228106_highRes_fully-automated-opti

Az optikai mérőpadra a fejlesztés és a sorozatgyártás köztes fázisában gurulnak majd fel a tömegtermelés küszöbén álló modellek, a világújdonság így a BMW gyártási folyamatokba integrált digitalizációs stratégiájának részeként minden korábbinál magasabb szintre emeli a prémium színvonalú járművek kimagasló minőségű sorozatgyártási szabványát. Az első modellsorozat, amelynek tömegtermelését az optikai mérőpad teljes körű alkalmazása előzi meg, az új BMW 5-ös sorozat lesz.

P90228105_highRes_fully-automated-opti

Többé nincs szükség hosszadalmas előtermelési mérésekre és komplex adatgyűjtésre, amely azon túl, hogy időt takarít meg, a sorozatgyártás beindítására készen álló termék minőségét is javítja – mondta Eduard Obst, a BMW-csoport sorozatgyártás előtt álló járműveinek geometriai elemzéséért és térkiterjesztéséért, valamint mérési technológiákért felelős vezetője.

P90228107_highRes_fully-automated-opti

Az optikai mérőpad két hosszanti oldalán egy-egy szabadon mozgó, sínre szerelt robotkar térképezi fel a mérőpadra gurított jármű teljes felületét. A két viszonylag kisméretű, ellenben rendkívül rugalmas mozgási tartományra képes robot a kompakt elrendezésnek köszönhetően az adott mérési tartományban párhuzamosan működik. A korábbi technológiához képest, amikor egyetlen robotkar előbb a jármű egyik, majd másik oldalát térképezte fel, a mérés most fele annyi időt vesz igénybe és néhány nap alatt teljesen elkészül.

A robotok két-két szenzorral dolgoznak, amelyek a jármű felületét körülbelül 80 x 80 centiméteres zónákra osztva térképezik fel. Az egyes zónák adatait felhasználva az optikai mérőpad végül egy teljes háromdimenziós adatmodellt alkot, amely az adott modell tökéletesen digitalizált lenyomata. Az adatok gyors és átlátható elemzésével a sorozatgyártás előtt álló modell szinte észrevehetetlen eltérései is kiszűrhetők, amely lehetővé teszi, hogy a gyártási részleg járműtechnológiai mérnökei még a tömegtermelés előtt elvégezzék a szükséges változtatásokat.

A háromdimenziós optikai mérőpad teljes mértékben automatizált és éjszakai működésre is képes, a technológia így előtermelési kompromisszumok nélkül hasznosítható. Az optikai mérőpad rögzített adatai folyamatosan nyomon követhetők és azonnal hozzáférhetők, így a frissítési ciklusok is lerövidülnek, vagy akár teljesen feleslegessé is válnak. A rögzített adatokat és elemzési eredményeket a mérőpad mindeközben folyamatosan továbbítja a gyártási hálózat egyes részlegeihez, még inkább elősegítve ezzel a sorozatgyártás gördülékeny előkészítését.

A BMW egyre átfogóbb termeléstechnológiai innovációként tekint a teljes mértékben automatizált optikai mérőpadra: a vállalatcsoport 2015 óta sikeresen alkalmazza a technológiát müncheni szerszámkészítő divíziójában, a fémlemezből készült egyes alkatrészek megformálásához és a különféle szerszámok ellenőrzéséhez egyaránt.