Takarékos és erős dízelmotorral, kézi sebességváltóval teszteltük a legkreatívabb Citroent, a C4 Cactust.
Hogy néz ki?
Nem újdonság a Cactus, mégis frissnek hat a hazai utakon. Megfordulnak utána, gyűjti az elismerő tekinteteket az autó. Pedig ha tudnák, hogy milyen jó benne autózni…Nekem legalábbis nagyon tetszik, el tudnám képzelni hosszabb távon is. Pár apróság zavarna, például nem tudnám megszokni, hogy nem lehet lehúzni a hátsó ablakokat, vagy az, hogy magasat kell emelni a csomagokon a poggyásztartóba pakoláskor. Az olcsó megoldások közé tartozik, hogy a jobb oldalon nincs tükör a napellenzőben, vagy kihagyták a kocsiból a központi zár belső reteszeit. Az utasoldali légzsák balesetkor a tetőből robban ki. Ez is olyan különleges megoldás, mint az oldalvédő Airbump betét az ajtókban. A 17 hüvelykes fekete könnyűfém felniken Kleber téli gumik feszültek.
Csomagtartója a kompakt kategória átlagát adja, 358 literes. Piros színre fújt tükrök dobják fel, a C oszlopon piros Cactus felirat domborít. Belső terét a belső kilincsek, a széles ülések, a retró hatású fedeles kesztyűtartó vagy az alatta levő nyitott kaccat tartó, a minimalista műszerezettség teszi egyedivé. Gomb, kapcsoló alig van a műszerfalon, a digitalizálás hátránya, hogy a fűtés és a klimatizálás kezelése menet közben elvonja a figyelmet a vezetésről.
Hogy megy?
1560 köbcentis, Euro 6-os dízelmotorja 100 lóerős (percenként 3750-es fordulatnál), maximális nyomatéka 254 Nm (percenként 1750-es fordulattól). Végsebessége 184 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 10,7 másodperc alatt gyorsul.
Milyen vezetni?
A kormány multifunkciós, a váltó pontosan kapcsol, ötsebességes. A menetzaj hangos, a szigetelés elégtelen, autópályán romlik a zajkomfort, a motor csendes.
Könnyű a Cactus, a stopstartos dízelváltozat tömege 1070 kilogramm. Nem csoda, ha ilyen takarékos: a közel 400 kilométeres tesztelés során 4,2 literes átlagot mértem 100 kilométerenként. Hatótávja könnyedén meghaladja az 1200 kilométert. A világból is ki lehet menni ezzel a motorral. Vezetési segédek nincsenek az autóban, csak a tolatókamerára számíthatunk.
Mennyibe kerül?
Legolcsóbban kedvezménnyel 3,8 millió forintért juthatunk a Cactushoz, ezt 82 lóerős háromhengeres hajtja. A 100 lovas dízel indulóára 5,17 millió forint, tesztautónk üvegtetővel, navigációval, ülésfűtéssel, fekete könnyűfém felnikkel, tolatóradarral 6,4 millió forintba kerül.
Kép és szöveg: Biró Csongor