Milliárdokból fejlesztik a dunai hajózást

A dunai hajózás fejlesztésére Magyarország rendszeresen és sikerrel pályázik uniós forrásokra: a 2014-2020-as pénzügyi időszakban eddig támogatást nyert 12 projekt 31,6 milliárd forint összértékű beruházás megvalósítását teszi lehetővé – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

A közlemény kiemeli: a szakpolitikai kormányzat célja, hogy javítsa a belvízi hajózás versenyhelyzetét, megkönnyítse integrációját a logisztikai láncba. A 14 ország együttműködésében megvalósuló, Magyarországon miniszteri biztosi szinten koordinált Duna Régió Stratégia egyik fő célterülete az ágazat fejlesztése. A stratégiában kiemelt feladat a hajózhatóság akadályainak oldása, hatékony multimodális terminálok fejlesztése a kikötőknél, harmonizált folyami információs szolgáltatások biztosítása.     A 2020-ig tartó pénzügyi időszakban az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) valósulnak meg beruházások.

A CEF hozzájárulással a hajózható mellékágakat is érintő hajóút helyreállítási és fenntartási főterv végrehajtására dolgoznak ki harmonizált ütemterveket nemzetközi együttműködésben, 2020. június végéig. Jelenleg a hajóút fenntartási főterv projekt közbeszerzéseinek véglegesítése tart.     A gázlók miatt az év harmadában csak csökkentett merüléssel, részleges kihasználtsággal közlekedhetnek a hajók a magyarországi Duna szakaszon – írták. A probléma orvoslására a közlemény szerint környezeti hatásvizsgálatok és engedélyezési tervek készülnek.

A 2020. május végéig tartó Dunai hajóút kitűzési rendszer fejlesztése projekt részeként az évtizedek óta használt eszközök kiváltására korszerű kitűző hajókat, bójákat és parti hajózási jelzéseket szereznek be és helyeznek üzembe, a közbeszerzések véglegesítése van folyamatban.

Zajlik a CEF felhívás keretében a vízi úti információs rendszer kiépítése is. A vízi közlekedés biztonságát és az útvonal tervezhetőségét valós idejű adatok megosztásával segítő folyami információs szolgáltatások továbbfejlesztésével több projektben 2017 végéig egyebek mellett létrejön egy forgalommenedzsment központ, amelyhez a meglévő rendszerek mellett új parti radar- és kamerarendszer is szolgáltat majd információkat, elkészítik a Duna naprakész elektronikus hajózási térképét.     A csepeli Szabadkikötőben a régióban egyedülálló cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőhelyszínt létesítenek, amely közúti és vasúti járművek hajtóanyag ellátásának biztosítására is alkalmas lesz.

Az IKOP programban folytatódik Baja és Győr-Gönyű fejlesztése, Mohácson új országos közforgalmú kikötő, Csepelen mobil árvízvédelmi gát épül. A szolgáltatási kínálat bővítése, színvonalának emelése az ország iparfejlesztési politikájához igazodva új beruházók megjelenését segíti elő. A folyami hajózás térnyerése megkönnyíti a magyar termékek világpiacra jutását is – írták.

Az NFM közlése szerint a 2015. évi CEF-pályázati felhívásból támogatott belvízi hajózási projekteknél jelenleg folyamatban van az Európai Bizottsággal kötendő támogatási megállapodás (Grant Agreement) megkötése.