Norvégia drasztikus intézkedéssel járna élen az éghajlatváltozás elleni küzdelemben: 2025-től nem helyeznének üzembe több benzin- vagy dízelüzemű gépjárművet, csak elektromos vagy hibrid hajtásúakat.
Ez az elképzelés a Nemzeti Közlekedési Terv egyik lényeges pontja. A tervezetről – amelyet jövő év elején terjesztenek a parlament elé – jelenleg élénk társadalmi vita folyik Norvégiában. A skandináv országban a közlekedési szektor felelős a teljes szén-dioxid-kibocsátás harmadáért.
A tervezet szerint nemcsak az autókból, más közlekedési eszközökből is száműznék a belső égésű motorokat: 2030-tól már csak kipufogógáztól mentes hajókat lehet üzembe helyezni, és a légi közlekedésben is növelnék a bioüzemanyagok arányát.
Norvégia úttörő az e-mobilitás terén. A skandináv országban évek óta adókedvezményekkel és más könnyítésekkel bőkezűen támogatják az elektromos autók elterjedését. Ennek eredményeként az elektromos és plug-in hibrid autók aránya már elérte a harminc százalékot a forgalomba helyezett új kocsik között.
Az ország, amely többek között jelentős kőolaj- és földgázkészleteinek köszönheti gazdagságát, majdnem 100 százalékban környezetbarát forrásokból termel áramot, víz- és szélenergiából.
Ugyanakkor Norvégiában is gondot jelent, hogy még mindig nem elég sűrű az elektromos autókat kiszolgáló töltőállomások hálózata. Az elektromos autók közül a Norvégiában átszámítva 21 ezer 800 euróba (6,75 millió forint) kerülő Nissan Leaf nagyjából 200 kilométert, a négy és félszer ennyibe kerülő Tesla Model S nagyjából 500 kilométert tud megtenni egy töltéssel. Sokan ezért kizárólag városban használják az elektromos vagy plug in hibrid autójukat, hosszabb utakra dízel vagy benzines autóval mennek.
Nagyszerű! Több benzines és Diesel jut Kínának.