A Mégane és az Espace után újabb sikermodelljét újította fel a Renault. A Scenicet az egyterű szcéna meghatározó modelljeként nagy várakozás előzte meg. Franciaországban vezettük öt- és hétszemélyes változatban.
Hogy néz ki?
Húsz évvel ezelőtt teremtette meg a francia gyártó az MPV kategóriát (multi purpose vehicle) Európában. A Scenic 1997-ben az év autója lett, a modellből eddig mintegy ötmilliót adtak el. Az új Scénic ugyanazon a változáson ment át, mint az Espace, a korábbi kimondottan tágas egyterűből egy sokkal inkább az érzelmekre, semmint a gyakorlati haszonra építő izgalmas ötajtós lett. A Renault újra felfedezte az izgalmas dizájnt, arculati nyelve egyedi, autói vonzóak. Mind a Scenic, mind a Grand Scenic formavilágát jól eltalálták, feltűnő jelenségek. Hogy jobban üssön, a franciák alapfelszereltségként 20 hüvelykes felniket tettek a kocsik alá, a vészkerék – ha az ügyfél megrendeli, 17 hüvelykes lehet.
Első hallásra ijesztően nagyok a 20-as kerekek. Amikor megkérdeztem a Renault Hungária Kft. igazgatóját, Wachtler Tamást, nem érzi-e túlzásnak a kerékméretet, illetve, azt hogy jelentősen megdrágul-e majd a gumicsere költsége, azt felelete, hogy a Renault gondolt erre és a nagy gumigyártókkal (Continental, Goodyear, Michelin) olyan megállapodást kötött, amelynek révén a 20-as egyedi gumikat a normál 17-eseknek megfelelő áron kapják. Élőben nem is tűnik annyira nagynak, sokkal inkább az arányossága tűnik fel. Jól mutat vele a kocsi. A kerékméret egyedi: az 195/55 R20 gumik nem szélesebbek, mint egy átlagos, takarékos 16 hüvelykes (19,5 centiméter). A látvány mellett hasznos is a nagy kerék, az autó fékezési hatékonysága javult. A gyártó tesztjei szerint 100-ról és 130 kilométer/órás sebességről fékezve 3, illetve 5 százalékkal rövidül a fékút. Nedves úton az előző Scenichez képest 5 százalékkal rövidebb úton áll meg nyolcvan kilométer/óráról lefékezve a kocsi. A Renault takarékossági okokból döntött a nagy felnik mellett, áramvonala révén 2 grammal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás kilométerenként az elődhöz képest. Oldalfala magasabb, mint a legtöbb 17-18 hüvelykes felninek, 10,7 centiméter, így a nagy átmérő ellenére komfortos marad a rugózás.
A negyedik generációs Scenic modell 2 centivel szélesebb elődjénél, hasmagassága 4 centivel nőtt, hosszabb a tengelytávja (3,2 illetve 3,4 centivel). Hátsó túlnyúlása 1,6 centivel rövidült. Fényezése felárért kéttónusú. A hosszú változat alapfelszerelése az alumínium tetősín.
Elöl a kényelem kifogástalan, de a hátsó üléseket szűkebbnek éreztem az előző generációkhoz képest. Mind vállban, könyökben és térdben. A Grand Scenic ebből a szempontból jobb, főleg lábtérben kiváló. A hátsó ülések (a második sor nem kínál három önálló ülést a hosszított Scenicben sem) egy gombnyomással eltűnnek a padlóban, ezt a technológiát korábban az Espace-ban alkalmazta a Renault.
Csomagtartója 506 literes, a hétszemélyes Grand Scenic poggyásztartója öt üléssel 533 liter, ötszemélyes változatban pedig 718 literes.
Hogy megy?
Motorpalettája nálunk négy dízelt és két benzinest sorol, a márkánál elsőként a Scenicben jelenik meg a hibrid rásegítés. A dízelmotorok (95 – csak a Scenic -, 110, 130, 160 lóerő) hatfokozatú kézi-, illetve hétfokozatú dupla tengelykapcsolós váltóegységgel állnak rendelkezésre. Benzinből két turbós egység teljesít szolgálatot, a kisebb 115, a nagyobb 130 lovas, a váltó csakis kézi lehet.
A hibrid rásegítést a 110 lovas dízel kapta meg (hatfokozatú kézi váltóval). A 10 kilowattos és 15 newtonméteres villanymotort 48 voltos akkumulátor hajtja, amely nem képes a kocsi önálló mozgatására, de besegít a takarékos üzem érdekében. Állítólag 8-10 százalékos fogyasztáscsökkentés lehet elérni, a sajtóanyag szerint 3,5 literes az átlagfogyasztás 100 kilométerenként. A rövid tesztúton ezt nem volt alkalmunk ellenőrizni, de a kipróbált egyik változat fogyasztásával sem voltunk elégedettek. A 160 lovas automata dízel Grand Scenic és az 1,2 literes, 130 lovas turbós benzines Scenic a 160, illetve 130 kilométeres teszten egyaránt 8 liter körül fogyasztott 100 kilométerenként.
Milyen vezetni?
A benzines élénksége jobban tetszett, viszont az erős dízel nyomatékát nem cserélném semmire. Az 1,2-es igényli a gyakori váltást, de könnyedén elbánik a 1425 kilós Scenic-kel, a 160 lovas dízelnek, kétkuplungos váltóval sem kottyan meg a Grand Scenic 1670 kilója. Mindkét modell kormányzása pontos, a kézi váltóra sem lehetett panasz, futóműve határozott, nem tolja az orrát erős terhelésváltásnál sem. A menetdinamikai kapcsoló érezhető üzemmódokat különít el, a sportban dinamikus az autó.
Mennyibe kerül?
Felszereltsége tovább korszerűsödött, gyalogosfelismerésre is képes aktív vészfékező rendszerrel (7-60 kilométer/óra sebességtartományban) vértezték fel. Van távtartós tempomat (a tesztelt előszériás példányok némelyikében még nem működött), sávelhagyásra a kormányt rezegtető jelzés figyelmeztet, az automatikus kormányzás 70 és 160 kilométer/óra közötti tartományban működik vész esetén, színes a vetített kijelző, parkoló inas kényeztet, az okostelefonos kapcsolhatóság, a Bose hangrendszer szinte már elvárás, az éberségjelző hasznos.
Francia gyártásból jön a Scenic és a Grand Scenic, a Talisman és az Espace gyártósorán készül Douai-ben. A rövid Scénic novemberben érkezik a magyar piacra, várható ára 5,3 millió forinttól indul. A nálunk csakis hétszemélyes változatban elérhető Grand Scenic decembertől vásárolható meg hat millió forintos alapáron, 115 lóerős 1,2 literes turbós benzinmotorral. Kismartoni Péter PR-igazgató elmondta, nálunk is bevezetik a hibrid rásegítéses változatot, de annak pontos dátuma még nem ismert.
Kép és szöveg: Biró Csongor