Opel Cascada teszt: indián nyár

Végre egy Opel, amelyet elsősorban kecses szépsége miatt szeretünk. Kategóriájának egyik legcsinosabb példányát erős magyar motorral teszteltük.

Hogy néz ki?

Klasszikus, nyúlánk, négyüléses nyitott autó, kiváló minőségű vászontetővel és csukott állapotban is gyönyörű sziluettel: ez az Opel Cascada. A korábban szépsége miatt agyondicsért GTC-nél is túltesz. Nem az Astra, sokkal inkább az Insignia kabriója, úgy, ahogy a Volkswagennél az Eos a Passathoz, semmint a Golfhoz áll lélekben és testben közelebb Az Opel-választék felső régiójába emelt Cascada nemcsak a méreteivel (hossza 4,697 méter, szélessége a tükrök nélkül 1,84 méter) középkategóriájú, hanem élvonalbeli technikájával és részleteivel is. Elektromosan teleszkóppal kézhez nyújtott biztonsági öv, bőrkárpit és szellőzött, ergonomikus ülés gondoskodik kényelemről, biztonságról.

p1140292

Négy egyéni, mélyített kialakítású, tágas és jó tartást biztosító ülés várja az utasokat. Az Easy Entry rendszer egyetlen érintésre hátracsúsztatja az első üléseket, majd ugyanolyan gyorsan és könnyedén vissza is csúsztatja őket a helyükre. A tűzővarrással díszített bőr még tovább növeli a luxus érzetét.

p1140298

Kabrióhoz képest nagy tárolókapacitás teszi alkalmassá az Opel Cascadát négy évszakon át tartó mindennapos használatra. Van rakodóhely az ajtókban, a műszerfalon és alatta, valamint a standard elektromos rögzítőfék jóvoltából az első ülések között is. A csomagtartó nyitott tetővel 280, felemelt vászontetővel 350 literes. Hosszabb tárgyak elhelyezésére a FlexFold rendszer ad lehetőséget, amely elektromosan lefekteti az 50:50 arányban osztott hátsó üléstámlát. A csomagtér így 750 literig bővíthető, illetve 1818 milliméteres hosszúságú poggyászdarabok is szállíthatóak.

p1140193

Csodák csodája ketten, két hokis táskával is elfértünk, igaz nem a csomagtartóba tettük a 120-150 literes zsákokat, hanem a hátsó ülésekre. A botokat pedig beépítettük az ajtók és az ülések közé és természetesen nyitott tetővel autóztunk, lassan, nyugodtan vitorlázva, időt hagyva a környezetnek, hogy megeméssze a szépség látványát, amelyet még két zömök férfi sem tudott elcsúfítani.

Rendkívül szilárd utascellájának túlélőterét jórészt nagy szilárdságú acélból készült karosszéria őrzi meg. Az ajtókban átlósan elhelyezett, ultra-nagy szilárdságú profil és övvonali erősítés van, a szélvédőkeret anyaga edzett acél. Boruláskor, illetve másféle légzsákos ütközéskor is, rugós bukócsövek ugranak fel a hátsó ülések mögül, felkészítve az autót a baleset további lefolyására. Elöl aktív fejtámlák és kettős övfeszítők szolgálják a biztonságot, de hátul is vannak előfeszítők.

Milyen vezetni?

Merev karosszériájával, HiPerStrut első futóművével és FlexRide adaptív csillapításával nagyszerűen vezethető kocsi a Cascada. Távkapcsolóról is vezérelhető vászonteteje 17 másodperc alatt nyílik ki, kabriók között meglepően gyorsan, akár 50 kilométer/órás sebességgel is haladhatunk átváltozás közben. A vászontetőt nagyszerű hő- és hangszigetelővé teszi a külső réteg és a bélés közötti speciális poliészter szövet. Elektrohidraulikus szerkezetét a két első ülés közötti kapcsoló hozza működésbe, a csukás 19 másodpercig tart.

p1140306

Nyitott autókon kulcstényező a karosszéria-merevség: ettől függ a kocsi viselkedése, kormányzásának pontossága, akusztikája, biztonsága és komfortja. Az Opel előző generációs kabriójával, az Astra TwinToppal összehasonlítva a Cascada csavarási szilárdsága 43, hajlítási merevsége 10 százalékkal nagyobb. Ez biztos alapot képez a futóműnek, illetve csökkenti a zajt és a rezgést. A Cascada persze jobban megveti a lábát a talajon, mint a 2006-os kompakt Astra Twin Top. Tengelytávja 71 milliméterrel, első nyomtávja 56-tal, a hátsó 70-nel nagyobb. A HiPerStrut (High Performance Strut) első futóművet eredetileg az Insignia OPC részére fejlesztették ki, lényege, hogy elválasztja a csillapítási és kormányzási funkciókat, ezáltal jó útfogást, precíz irányítást, illetve csekély hajtási kormánybefolyást biztosít. A fogasléces, sebességfüggő rásegítésű elektromos szervokormány motorja a kormányoszlop tövénél kapcsolódik a fogasléchez. Természetesen a FlexRide, az Opel integrált, alkalmazkodó futómű-szabályozó rendszere is kapható a Cascadához. Tesztautónk 19 hüvelykes kerekeken futott, de olyan finoman, hogy kéjesen élveztem minden megtett közös kilométert. Ha sietni kellett, akkor a lágyabb csillapítást feladva bekapcsoltam a műszerfalon a sport fokozatot, így kicsit feszesebben feküdte az utat a kocsi, a kormányzás is pontosabb lett és a gázadás pedig élénkebb. Alaphelyzetben kissé indirekt a kormányzás. Váltója pontos, a fékeivel azonban nem voltam maradéktalanul elégedett, túl nehéz (1,8 tonna) a kocsi ezekhez a fékekhez.

p1140288

A teszthét előtt pár nappal egy hosszabb, Szentgotthárdba vezető túrán is kipróbáltam a Cascadát, kiváló utazó autó, a grand turismók hagyományát követi, autópályán nyitott tetővel 130-140-es tempóban még elviselhető a szélzaj.

Hogy megy?

Természetesen magyar motorral vezettük a Cascadát. A szentgotthárdi új generációs 1.6 SIDI Turbo Ecotec benzinmotor nagyon simán működik, komoly nyomatékot fejt ki, és mellette jó étvággyal fogyaszt. Teljesítménye 125 kW/170 lóerő 4250 és 6000 fordulat/perc között, nyomatéka, a túltöltés jóvoltából, 280 Nm. Az új motor kifejlesztése során az Opel mérnökök új öntési technikákat alkalmaztak, amelyek akár 135 bar belső nyomást is lehetővé tesznek. Ez kiváló kompressziós értékeket eredményez.

p1140195

Kilencvennél 1800-at forog percenként a főtengely, 100-nál 2200-at, 110-nél 2400-at, 120-nál 2500-at, 130-nál 2700-at forog a főtengely. A fogyasztásával nem voltam elégedett, városban, elővárosban és autópályán is használva a kocsit 8,6 literes átlagot mértem. Ha csak városban közlekedünk, akkor 9 liter alatt nem ússzuk meg a kabriózást, pedig tanácsaival segíti a kocsi a megfelelő időben történő kapcsolást, figyelmeztet az energiazabáló fogyasztók bekapcsolt voltára és fogyasztási múltat is dokumentál.

Mennyibe kerül?

A Cascada nem mezei cégautó, hanem a cégvezető autója, így tesztautónkhoz hasonlóan pazarul felszerelhető. A próbakocsiból nem hiányzott a 11 automatikus funkciót tartalmazó adaptív AFL+ világítás, a kibővített funkciókörű (fejlett jelzőtábla-felismerés, sávelhagyási figyelmeztetés, követési távolság kijelzés és ütközésveszélyre figyelmeztetés), második generációs Opel Eye frontkamera, a tolatókamera, a parkolássegítő, az ultrahangos holttérfigyelő, a fűthető és hűthető ergonomikus első ülés és az emelkedőn elindulási asszisztens.

p1140285

A jelzőtábla-figyelő abban segít, hogy ne hagyjunk figyelmen kívül egyetlen veszélyre vagy sebességkorlátozásra vonatkozó figyelmeztetést sem. Az Opel Eye a közlekedési sávokat elválasztó vonalakat is figyeli a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDW) számára. Azonnal aktiválódik, ha az autó irányjelzés adása nélkül átlép egy vonalat, és azonnal hang- és optikai jelzéssel figyelmeztet. A követésitávolság-jelző (FDI) méri az autó és az előtte haladó jármű közötti távolságot, és a központi kijelzőn figyelmezteti a járművezetőt, ha a távolság kritikussá válik. A ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer (FCA) a ráfutásos ütközés veszélyére figyelmeztet látható és hallható jelzéssel. Különböző távolságokat állíthat be, ez nagy előny rossz fény- vagy időjárási viszonyok között.

Kifejezetten a többsávos autópályákon tesz nagyszerű szolgálatot az oldalsó holttérfigyelő (SBSA). A rendszer az autó oldalára szerelt szenzorokkal ellenőrzi, hogy van-e akadályt jelentő gépjármű a belső vagy a külső sávban, ha sávot akar váltani. Folyamatosan figyeli a holttereket mindkét oldalon, és felkapcsol egy LED-et a belső vagy a külső visszapillantó tükörben, ha gépjármű tartózkodik az adott területen. Ha a problémás zónában lévő jármű ellenére a vezető bekapcsolja az irányjelzőt, a LED villogni kezd. Az SBSA legfeljebb 140 kilométer/órás sebességig működik.

Cascadát 1,4-es turbómotorral már 7,36 millió forintért kapunk, tesztautónk Cosmo felszereltséggel és a 170 lovas gotthárdi motorral 8,22 millió forintba került, de még pár milliónyi extrát pakoltak rá.

Kép és szöveg: Biró Csongor