A 208-as sorozat legszebb tagját bő izomzattal is felszerelték, mégsem mondjuk rá, hogy sportkocsi. Sokkal inkább egy izgalmas, elérhető árú, sportos kisautó, amely elkápráztat a mindennapokban.
Hogy néz ki?
A LED-es lámpatestek érdekes hűtőmaszkot fognak közre. A 208 GTi fényes fekete hűtőrácsának csillogó krómbetétei az autóversenyek pepita zászlóját idézik. A hátsó oszlopon büszkélkedik a GTi logó, vörössel kiemelt króm környezetben. Ez a vörös szín jelenik meg a féknyergeken, a hűtőmaszk alján, a csomagtér-ajtó és a hűtőmaszk Peugeot feliratán.
A magasan elhelyezett műszerfalat sajátos megvilágítás teszi egyedivé. A műszerek selymes krómkeretét fénydiódák világítják meg hátulról, a mutatók pepita versenymintás háttérben mozognak. A szellőzők, az érintőképernyő oldalbetétei, a piros műszerfal-betét, az embléma a kormány közepén, a biztonsági övek, az ajtóbetétek az első és a hátsó ajtókon belesimulnak az utastér inkább fényűző, mint sportos hangulatába. Az alumínium pedálsor és lábtámasz teszi teljessé az utastérben uralkodó, egyszerre modern és kifinomult hatást, az üvegtető belső oldalán végigfutó kék hangulatfény csak tetézi az autó egyediségét.
Ösztönösen ragadja meg a vezető a jó fogású, fekete, bőrrel bevont, piros öltésekkel díszített kisméretű kormányt az egyenest jelző piros bőrcsíkkal. Kezünk azonnal rátalál a váltókar vörös betétes alumíniumgombjára és a díszöltéses bőrrel bevont kézifékre. Kell is a hideg alumínium, ha felszökik a láz és odalépünk a kicsikének…
Milyen vezetni?
Ahogy bepréseljük magunkat a sportos bőrös ülésekbe, elfog a vágy, hogy halljuk, érezzük, átéljük egy legenda újjászületését. A motor beindítása azonban csalódáskeltő, nincs hangja, nincs fenyegető morajlása és a kipufogó is csendes, akár egy jóllakott csecsemő. Az aggodalmunk folytatódik, amikor meghajtjuk az autót. Ez csak nevében GTi, de nem egy legenda újjászületése. Ugyanakkor dinamikusan vezethető, izgalmasan veszi a kanyarokat és padlógázzal a turbó fütyülését is élvezhetjük. Arra jó, hogy kiugrasszuk a nyulat a bokorból, de arra kevés, hogy a vadászokat is elhessegessük a préda közeléből. Az első néhány óra után a csalódottságot nyugalom és elégedettség váltja fel, mégiscsak a legkülönlegesebb 208-asban ülünk, amely szépségével, technikájával és kényelmével varázsol el.
Egy sima 208-asnál sokkal jobb a vezetése, a rugók, a lengéscsillapítók hangolása, a stabilizátor, a megerősített első bölcső és a merevített hátsó kereszttartó – egyedül erre a típusra jellemzők. A feszesebb kormánymű által irányított első futómű precízen adja vissza az útról érkező információkat. A 205/45-ös gumikkal felszerelt 17 hüvelykes, festett és mattra lakkozott Carbon kerekeket elöl 302, hátul 249 milliméteres hűtött féktárcsa lassítja.
Ha megértjük a lényegét, hálás lesz a kocsi, mert 200 lovas sportos méregzsáktól nem elvárható, hogy keveset fogyasszon, a 208 GTi mégis ezt teszi: a közel ötszáz kilométeres teszt során megelégedett átlagban 7 liter benzinnel 100 kilométerenként, ami szép teljesítmény.
Hogy megy?
A rövidre áttételezett, hatfokozatú váltóval maximálisan kihasználható az első kerekekre jutó 275 Nm legnagyobb forgatónyomaték. Az egyhatos turbómotor 147 kW-os (200 LE) ereje nem ver hátba, pedig papíron a 208 GTi 7 másodpercen belül gyorsul nulláról százra, míg az állórajtos 1000 métert 27 másodperc alatt teszi meg. A sajtóanyag szerint az ötödik fokozatban kevesebb, mint 7 másodperc alatt gyorsul 80-ról 120 kilométer/órára. A GTi-ben 90 kilométer/órás sebességnél 2000-et, 100-nál 2250-et, 110-nél 2500-at, 120-nál 2800-at, 130-nál 3000-et forog percenként a főtengely. Gázadásra lineáris gyorsulás következik és nem egy lórúgás.
Átütő ereje kevés az utcai harcokra, látványos kinézete azonban provokálja az autósokat. Akkor éreztem igazán a gyengeségeit, amikor tolt le az útról egy agyonpiszkált kettes Golf, amely füstfelhőbe burkolózva istennek sem akart leszakadni a hátsó kötényemről, bármennyire is nyomtam a gázt. Nem előzött meg, mert nem akart, bántott a lehelete. Egy legendával nem szabadna így bánni…
Mennyibe kerül?
A Peugeot 208 GTi 5,88 millió forintos alapára szinte mindent tartalmaz, a panoráma üvegtetőért (hangulatvilágítással) 150 ezer forintot, a navigációs, érintőképernyős szórakoztató rendszerért 160 ezer forintot, a tolatóradarért 90 ezret, a fűthető első ülésekért 80 ezret, a metálfényért 95 ezret, a festett felnikért 70 ezret kérnek el.
Kép és szöveg: Biró Csongor