Jelentős szereplő az európai cégautó-piacon a modellciklusa végét járó Peugeot 308, amely a kategóriát uraló Golfnak és a feltörekvő Focusnak a babérjaira tör. Megteheti, hisz van olyan jó kocsi, mint azok.
Hogy néz ki?
Az oroszlános kompakt letisztult és elegáns autó, hossza 4,25 méter, elődjénél 140 kilóval könnyebb. Nemcsak kompakt, de alacsony is: 1,46 méter magas, szélessége pedig 1,80 méter. Az új platformnak köszönhetően a kerekeket kitolták a a négy sarokba.
A 308-as csomagtartója 470 literes (VDA szabvány szerint 420 köbdeciméter), beleszámítva a 35 literes szőnyeg alatti tárolóhelyet. Az alacsony csomagtérküszöb és a széles csomagtérajtó nagyban megkönnyíti a bepakolást a tágas, szögletes formákkal kialakított raktérbe. Az ajtó a világon először a termoplasztiknak nevezett kompozit anyagból készült. Ennek a könnyű és szilárd anyagnak köszönhetően 3 kilóval csökkent a csomagtérajtó súlya.
A hátsó lámpák az autó dinamikus, high-tech stílusát erősítik. A márka visszatérő motívuma, a fénydiódás lámpákból kirajzolódó Peugeot oroszlánkarom itt is megjelenik. A hátsó LED-es lámpák a szériafelszereltséghez tartoznak, még az első LED-es nappali fényért sem kell plusz pénzt fizetni, igaz, a Peugeot nagy dobása, a fénydiódás fényszóró csak a legmagasabb felszereltséggel érhető el. A kormány kisméretű, a műszereket magasra helyezték, a 9,7 hüvelykes érintőképernyőről (2. felszereltségi szinttől széria) vezérelhetjük a klímát, az audiorendszert, a fedélzeti számítógépet és a navigációt, de interneten is böngészhetünk, ha van erre alkalmas telefonunk. A középkonzolon sok gomb nem maradt, a hátsó és az első ablakok fűtését, a központi zárat és a vészjelzőt aktiválhatjuk innen, a többi funkció (kivéve a világítás és az ablaktörlőt, valamint az ESP-t) mind az érintőképernyőn át működtethető.
A fordulatszámmérő mutatója jobbról balra mozdul, akárcsak a vízhőfokmérő. A bal oldalon lévő műszerek hagyományosan balról jobbra emelkednek.
Milyen vezetni?
A 308 elődjéhez képest alacsonyabb autó, így súlypontja is lejjebb került 2 centivel. Az új platform új, könnyebb futóművel (MacPherson első futómű és csatolt lengőkaros hátsó futómű) párosul. A tökéletesített futóműnek köszönhetően a fordulókör is rövidebb 30 centiméterrel.
Az üléspozíció mély, a kormány fogása tetszett, jó a kilátás a kocsiból, úgy éreztem magam, mintha egy Volkswagen Golfban ülnék (valószínűleg ez az a mondat, amelyet a tervezők és fejlesztők hallani akartak). Futóműve, kormányzása hibátlan, a gyenge dízel ellenére meglepően dinamikusan vezethető.
Hogy megy?
A tesztelt 1,6 literes HDi nem e-HDi, nem BlueHDi, mégis elérünk vele akár 1337 kilométeres hatótávot is. Ha nagyon óvatosan vezetünk, négy liter környékén is tarthatjuk a fogyasztást, nekem téli üzemmódban csak 4,6 literes átlagra sikerült leszorítanom a közel 500 kilométeres próba során. Legnagyobb teljesítménye 92 lóerő 4000-es percenkénti fordulatszámon, a csak kívülről kerregős dízelnek 230 newtonméter a legnagyobb nyomatéka, amelyet már 1750-es percenkénti fordulaton átad az első kerekeknek. A turbónyomásra nem kell sokat várni, elég rugalmas a kocsi, miközben alig forog a főtengely. Legmagasabb ötödik sebességfokozatban 90 kilométer/órás sebességnél 1500-at forog, 100-nál 1750-et, 110-nél 2000-et, 120-nál 2050-at, 130-nál 2150-et.
Mennyibe kerül?
Akciósan 3,99 millió forintért (használtautó-beszámítással, a listaár 4,79 millió forint) juthatunk 308-ashoz, igaz ennyi pénzért csak a 82 lovas 1,2 literest vihetjük. Az immár 100 lóerős kisebbik BlueHDi dízel akciós ára 5,1 millió forint.
Az alapot jelentő Access felszereltség is ad ESP-t, hat légzsákot, távirányítós központi zárat, elektromos első ablakokat, manuális klímát, fedélzeti számítógépet és sebességhatárolós tempomatot. A második Active szint már érintőképernyős tabletet és 16 hüvelykes alufelniket ad, az első üléseinek állítható a magassága, van gerinctámasz, elektromosan vezérelhetők a hátsó ablakok is, a klíma kétzónás, az emelkedőn visszagurulás-gátló segít elindulni, felárért a nagy képernyő a tolatókamera képét is közvetíti, van tolatóradar, panoráma napfénytető és síalagút is. Jó hír, hogy alapáron öt év vagy 100 ezer kilométeres kiterjesztett garanciát kap.
Kép és szöveg: Biró Csongor