Generációk óta a Honda egyik legsikeresebb autója a Jazz. A minden értelemben nagyszerű kisautót 1,3 literes motorral és gazdag felszereltséggel tettük próbára.
Hogy néz ki?
Látványos, modern és szép lett az új Honda Jazz. Egynemű, jól eltalált és kissé férfiasabb elődeinél. Merev, erőszakos ívek és gömbölyded formák egyaránt jellemzik. Küszöbtoldatokkal, apró kis szárnyával, sportos lökhárítóival úgy néz ki, mintha tuningolták volna. Persze a látszat csal, szíve mélyén nyugodt, családi kisautó a Jazz, eszébe nem jut vagánykodni. Vezetőjének sem ajánljuk. Magas az építése, de viszonylag keskeny, emiatt városban külön öröm vele autózni, könnyű vele parkolni. A tolatásban több nézetet kínáló kamera segít. Az üléspozíció emelt, a kilátás jó. A kényelem hátul is a Jazz sajátja az ülőlapok ugyan rövidek, de 2530 milliméteres tengelytáv révén a lábtér hatalmas. Fejtérre és válltérre sem lehet panasz. A hátsó ajtók majdnem derékszögben nyílnak, így könnyű a be- és a kiszállás, ráadásul a hátsó üléseket a korábbinál pár centivel hátrébb szerelték, így az isofixes ülésekbe könnyebben beszerelhetjük a gyerekülést és gyorsabban beköthetjük a gyerekeket. A hátsó ülés egyszerűen síkba hajtható, de az ülőlap függőlegesen fel is állítható, így több mint egy méter magas üreget kapunk.
Csomagtere 354 literes, döntött ülésekkel 1,3 köbméternél picivel nagyobb, hasznos, könnyedén pakolható, szabályos alakú, síkpadlós puttony áll a csomagok rendelkezésére. A padlólap alatt rejtett rekesz bújik meg.
A műszerfal modern, a középkonzolt androidos érintőképernyős fedélzeti rendszer uralja, a digitális bennszülöttek könnyedén megtanulják a használatát, a többieknek ott vannak a gombok a kormányon. A navigációt magyarul is meg lehet szólaltatni, de a fedélzeti menü is magyarul kommunikál velünk.
Hogy megy?
1,3 literes, négyhengeres benzines erőforrása i-VTEC, azaz változó szelepvezérlésű, stop-startos Atkinson-ciklusú. Annyira halk, hogy sokszor nem tudjuk, jár-e. Százkét lóerős, de nyomatékszegény, 123 newtonméteres maximumát percenként ötezres fordulatnál adja le, tehát kettesig visszaváltva pörgetnünk kell a szívómotort, ha haladni szeretnénk. Ha megelégszünk lassú poroszkálással, akkor igazából alig kell váltani, alapjárati fordulaton is autózhatunk. Hatodikban ötvennel is vígan elpöfög. A kissé keményen kapcsolható, de pontos váltó áttételezése rövid, a motor magas fordulaton sem visít. Álló helyzetből száz kilométer/órás sebességre 11,2 másodperc alatt jut el, legnagyobb sebessége 190 kilométer/óra.
Milyen vezetni?
Ha a motor egy kissé puhány is, de az 1,1 tonnás Jazz élvezetesen vezethető, hála a precíz kormányzásnak, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés páratlan stabilitásának és a kiváló csillapításnak. Nem eszik sokat, főként elővárosi használatban 300 kilométer során 5,5 literes átlagot mértem 100 kilométerenként.
Mennyibe kerül?
A Honda Jazz alapára 3,749 millió forint. Ezért hat légzsákot, ESP-t, városi koccanásgátlót, klímát, Bluetooth kihangosítást, szabályozható magasságú vezetőülést, automatikusan felkapcsoló fényszórót, LED menetfényt, elektromos ablakokat, tempomatot és távirányítós központi zárat adnak. 190 ezer forintért védőangyalokat rendelhetünk: táblafelismerőt, sebességhatárolós tempomatot, sávelhagyásra, valamint ráfutásra figyelmeztetőt. A 290 ezer forinttal drágább Comfort felszereltség már gazdagnak mondható: héthüvelykes, érintőképernyős fedélzeti rendszert kínál DAB-rádióval, automatikusan felkapcsolódó távfényt, első és hátsó tolatóradart és 15 hüvelykes alufelniket. Ennél 480 ezer forinttal több a tesztelt Elegance felszereltség felára. Ez kulcs nélkül nyitható és indítható, tolatásban kamera segít, 16-os a felni, automatikus a légkondi. A navigáció egyikben sem alap, ezért további kétszázezret kérnek el, az ülésfűtés 50 ezer forint. Minden hájjal és metálfénnyel megkenve tesztautónk így közel 5,2 forintba került.
Kép és szöveg: Biró Csongor