Csehországi tűz okozott zavart az európai autógyártásban

A Sajóbábonyban is termelő Recticel belga beszállító egyik csehországi üzemében január végén történt eddig ismeretlen okból tűzeset. A 390 dolgozóból nem sérült meg senki, a gyárat leállították. Utánajártunk, kik jártak pórul a cégen kívül.

A csehországi Mostban található (a belga vállalatnak Mlada Boleslavban is van egy üzeme, hazánkban az Eurofoam tulajdonosaként van jelen) létesítmény gyártósorairól műszerfal- és ajtóelemek, kesztyűtartók érkeznek több autógyártó cég üzemeibe, hogy ott beszereljék őket új Peugeot, BMW, vagy akár Porsche modellekbe. A Mostban keletkezett tűz akadályozza az érintett autógyárak tervezett termelését, hiszen a Recticel bizonyos alkatrészeket jelenleg nem  tud előállítani. A belga cég arra hivatkozik, a tűzeset vis major volt, így nem fizetnek kártérítést. Nem a Recticel az első olyan üzem, melynek tűzesete kihatott az európai autógyártásra. 2012-ben tűz ütött ki az Evonik Industries németországi vegyi üzemében, ahol a fékek és üzemanyagrendszer működéséhez nélkülözhetetlen vegyületeket állítottak elő.

Mely autógyártók érintettek?

A Recticel sok gyártónak szállít alkatrészeket, vevő a Mercedes-Benz, a BMW, az Audi, a Skoda, a Volkswagen, a Peugeot, a Porsche és a Renault. Az, hogy egy ideig nélkülözni kell bizonyos Recticel alkatrészeket, erősen megnehezíti a Mercedes-Benz E-osztály, a Porsche Macan, a Peugeot 508, a Volkswagen Tiguan és Passat modellek gyártását, ami hatással lesz – legalábbis rövid távon – az említett márkák kibocsátásaira. Az autógyártók mellett Tier-1-es beszállítók is gondban vannak, mert speciális bőrkárpitokat Tier-2-es beszállítóként a Recticel bezárt gyára szállította többek között a Grupo Antolin, a Magna, a Visteon, a Faurecia, a Yanfeng, a Faurecia és az IAC számára.

Az eset egyik legnagyobb vesztese a francia PSA Group. Sochaux-ban található üzemükben fel kellett függeszteniük a nemrég megújult Peugeot 3008 kompakt crossover modell gyártását. Ez azért nagy érvágás, mert a PSA eladási listáját a 3008-as vezette, így jelentős profittól esik el a cég. A PSA azt nyilatkozta januárban, hogy 60 ezer megrendelést kaptak a modellre – ez 70 százalékkal szárnyalta túl az előzetes terveket. Hogy ne kelljen száz százalékban leállítani a termelést, a PSA ideiglenes gyártókat keres. A sochaux-i üzem szóvivője elmondta, elsősorban kínai cégek jönnek szóba.

Azt, hogy az üzemi tűznek pontosan milyen rövid és hosszú távú következményei lesznek, egyelőre nem tudni. A Recticel maga sem tudta még pontosan felmérni az épületben és a gyártósorokban esett kárt, arról sem tudnak információt adni, mikor indulhat újra a termelés. Azt azonban közölték, hogy a 391 dolgozóból nem sérült meg senki.

Biró Milán

Frissítés: a cég február 6-án közölte, hogy együttműködik a beszállítás érdekében a partnereivel.