Ha szűknek érzi a Leon kereteit és szívesen letér a kijelölt útról, de szereti, ha erős és nyomatékos motort irányít, a Seat Ateca a megfelelő autó. 150 lovas dízellel és 4×4-es hajtással visszafogott felszereltségben tettük próbára.
Újdonságok
A Seat Ateca 4,36 méter hosszú, tengelytávja a Leonhoz hasonlóan 2,63 méter, szélessége 1,84 méter, magassága 1,6 méter. 4×4-es hajtással az eredeti 510 helyett csak 485 literes a csomagtartó (lehajtott ülésekkel 1579 liter a térfogata), felárért motorosan mozgatott fedele láblendítéssel is nyitható. A forgótárcsás menetkapcsoló (vezetői profilnak hívja Seat) révén a sofőr beállíthatja saját vezetési stílusához illő módozatot. Normál, sport és takarékos vezetői profilok mellett egyedileg testre szabott felhasználói mód is választható. Mivel tesztautónk 4×4-es hajtású, azaz 4Drive volt, off-road és havas útviszonyokra is kínált vezetői profilt.
Innováció
A legmodernebb segédrendszerek és műszaki megoldások széles palettája elérhető az Atecához, Style Wave felszereltséggel ebből csak keveset élvezhettünk. LED-es fényszóróit a Leonból kölcsönözte, ahogy az autó minden ízében a sportos Leon praktikus, emelt és tágas változata. Nyolc hüvelykes érintőképernyője a legmodernebb kapcsolódási lehetőségeket nyújtja, lehet az wifi, Bluetooth, Car Play vagy Android Auto.
Technológia
A Seat Ateca a Volkswagen.konszern MQB-plattformját használja, ennek moduláris elemeiből építkezik többek között a Golf, a Leon, a Tiguan és a Kodiaq is. Az elsőkerék-meghajtású Ateca hátsó futóműve csatolt lengőkaros, az összkerekeseké független. Műszakilag közeli rokona a Tiguannak és a Kodiaqnak, de mindkettőnél kisebb, könnyebb és sportosabb.
Kétliteres dízelmotorja 1968 köbcentis (furat x löket 81,0 x 95,5, sűrítési arány 16,2), 150 lóerős (percenként 3500-4000-es fordulaton), legnagyobb forgatónyomatéka 340 Nm (percenként 1750-3000-as fordulatnál). Az Ateca 2.0 TDI legnagyobb sebessége 196 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 9,1 másodperc alatt gyorsít fel. Összkerék-meghajtási rendszere Haldex-kuplungos. Hűtött féktárcsáinak átmérője elöl 312, hátul 272 milliméter.
Szubjektív
Csinos külseje egyhangú és kissé lehangoló belsőt takar. Spanyolos virtusát az utastérben németes rend csillapítja. Nem ódon, de hideg, rideg, ellenben praktikus a belső. Kompakt Seat még nem volt ennyire jól használható. Jó a kilátás, jó benne ülni.
Az üresen 1473 kilogrammos Ateca futóműve sprőd, keményre hangolt, a 17-es kerekekkel és komfort felfüggesztéssel is tud kellemetlen lenni, ha rossz az út. A tél elmúltával pedig Pest megye és Budapest útjai igencsak gyatrák. Ráz is rendesen az Ateca a Hungária körúton.
A kétliteres dízel a legjobb választás ehhez a testhez, jól húz, vannak tartalékai, nem hangos és nem is fogyaszt sokat. Közel ötszáz kilométeres tesztünk során 6,5 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként. Ötösben, alapjáraton, 1050-es percenkénti fordulaton 52 kilométer/órás sebességgel gázadás nélkül a világ végéig elmegy, hatótávja mintegy 850-900 kilométer. Kézi sebességváltója pontos.
A csomagtartó méretes és jól használható, de a csomagok elrendezését nem segítik rögzítési pontok, hálók és egyéb hasznosságoknak is híján vagyunk. Hiba, hogy az ülések lehajtásakor jelentősnek mondható lépcső keletkezik a ledöntött támlák és a rakfelület között.
A padló alatt vészkereket találunk – de jó, hogy nem defektjavító folyadékot! -, ritkán van szükség rá. Nekem ezúttal nem volt szerencsém, egy kátyú már a teszt elején megkeserítette az életemet és kivágta a jobb első abroncs szélét. Nem volt rutinom a defekt kezelésében, így már a kerék levételénél elakadtam, nem tudtam ugyanis hogyan szedjem le a kerékcsavarokat takaró műanyag elemeket anélkül, hogy a szép felniket megkarcoljam. Szerencsére telefonon jött a segítség: ehhez van célszerszám a csomagtartóban, egy kis csipesz. Onnantól már ment minden, mint a karikacsapás, a Seat emelője és a mellékelt csavarkulcs is elég erős, hogy a feladattal gyorsan megbirkózzunk. A kerékcsere kalóriaégetésnek sem volt rossz a reggeli hóesésben – erre a Seatra örökké emlékezni fogok.
Biztonság
Az Ateca a legmagasabb pontszámot kapta az Euro NCAP töréstesztjének minden egyes kategóriájában. A teljes egészében Barcelonában tervezett és fejlesztett Ateca rendelkezik a gyalogosokat felismerő koccanásgátló rendszerrel. Az Euro NCAP biztonsági program értékeli a sávtartó rendszert is, amelyik elérhető a Seat Ateca különböző változataiban. Az alapfelszereltség részeként hét légzsákkal rendelkezik, beleértve a vezető oldali térdlégzsákot és az első valamint a hátsó ülésekbe épített terhelés határolós biztonsági öv feszítőt. Isofix és top tether rögzítő pontokkal rendelkeznek a hátsó ülések, feláras a holttér érzékelő és a hátulról jövő forgalom riasztó, a 360 fokos tolatókamera, a fáradtságérzékelő, alapáras a sebesség lekorlátozó, és a hátsó biztonsági övek becsatolására emlékeztető vizuális visszajelzés. A forgalomfigyelő rendszer vizuális- és hangjelzéssel figyelmeztet, ha ütközés veszélyét érzékeli. Ha a vezető nem reagál a jelzésre, a rendszer lelassítja a járművet. A gyalogosvédelmi rendszer észleli az átkelő gyalogosokat, és automatikusan aktiválja a féket.
Költségek
Dízel, összkerék-meghajtású Atecát legolcsóbban 8 millió 326 ezer 500 forintért kaphatunk.
Gyártás
Csehországban, Kvasinyban készül egy gyártósoron a Skoda Kodiaq-kal. Idén 46 ezer Seat Ateca gyártását tervezik. A gyár bővítésére mintegy 300 millió dollárt költött az autógyártó.
Beszállítók
EBERSPÄCHER – padló alatti katalizátor
CARCOUSTICS – hangszigetelő elemek
GESTAMP – műszerfal merevítő (Mór)
BOSAL – kipufogórendszer hideg oldala (Kecskemét)
EISSMANN – vezetőprofil-váltó gomb (Nyíregyháza)
BROSE – klímakompresszor motor (Kecskemét)
GRUPO ANTOLIN – tetőlámpa (Kecskemét)
A RAYMOND – folyadékcsövek
CARBODY – tömítőhab
OERLIKON – szinkronszerkezet
AMTEK TEKFOR – csapágy alkatrészek (Sárvár)
DIEHL – szinkrongyűrű
JOHNAN AMERICA – ablakemelő
KSPG AUTOMOTIVE – kipufogó retesz
LUK – váltócsapágyak (Szombathely)
HENGST – olajfogó
HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek
BOSCH – video- és radarszenzorok (Hatvan)
ELRINGKLINGER – kipufogó tömítések (Kecskemét)
DRÄXLMAIER – elosztótábla (Érd)
FREUDENBERG – tengelytömítés (Kecskemét)
HUF HÜLSBECK & FÜRST – zárak
DANA – sebességváltó tömítés (Győr)
KAUTEX TEXTRON – SCR-tartály
FTE AUTOMOTIVE – kuplung vezeték
BASF – színtelen lakkréteg
NSK – kerékcsapágy
LYDALL GERHARDI – padló alatti hőellenző
ZF FRIEDRICHSHAFEN – tengelykapcsoló
KIEKERT – oldalsó ajtók zárszerkezete
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC – rezgéscsillapító elemek a futóműben (Nyíregyháza)
BEHR-HELLA THERMOCONTROL – hátsó klímavezérlő
SUMITOMO RUBBER – Falken gumiabroncsok
Kép és szöveg: Biró Csongor