A Continental olyan útviszony felismerő rendszer fejlesztésén dolgozik, amely száraz, nedves, hóval borított és jeges úton a tapadásnak megfelelően állítja be az autó biztonsági rendszereit. A nedves útviszonyok felismerése jelenleg már a tesztelés fázisában tart az autógyártóknál.
„Az útviszony felismerő rendszer a járműben meglévő szenzorokon keresztül szerez információt az útfelület tapadásáról” – mondta el Bernd Hartmann, a projektcsoport vezetője. „Ez a tudás lehetővé teszi, hogy a fejlett vezetői asszisztencia rendszer funkciói az adott útviszonyoknak megfelelően módosuljanak. Például nedves útfelületen egy közelgő ütközés elkerülése érdekében az automata vészfékező rendszernek előbb kell működésbe lépnie, mint száraz úton.”
Egyelőre kizárólag a sofőrök feladata, hogy felmérjék az időjárási viszonyokat, illetve figyelemmel kísérjék a jármű környezetét, és ebből megállapítsák, hogy milyen lehet az út állapota. A jövőben a sofőrt az útviszony felismerő rendszer támogatja majd, így a fejlett vezetői asszisztencia rendszerek képesek lesznek felismerni a kedvezőtlen viszonyokat, és a begyűjtött információknak megfelelően tudnak majd időben reagálni. Hartmann úgy véli, hogy ez a képesség a jövőben még nagyobb jelentőségű lesz: „Az automata vezetés esetében el kell érnünk, hogy a rendszer képes legyen felismerni az út állapotát. Egy automata vezetésű autónak különösen fontos tudnia, hogy jeges-e az út, annak érdekében, hogy biztonságosan tudjon közlekedni.”
Az autóipar évek óta kutatja azokat a módszereket, amelyekkel proaktív módon megállapítható az abroncsok és az útfelület között fennálló súrlódás együtthatója, hogy ezzel az információval még biztonságosabbá tehessék a járműveket. Ez a változó fejezi ki azt az erőhatást (melyet egyszerűbben tapadásnak nevezünk), amit az abroncs gyakorol az útra. Ezt megelőzően minden korábbi kísérlet elbukott a témában, a nem megfelelő érzékelők és a számítási kapacitás miatt, amely vagy hiányzott, vagy egyszerűen csak túl költséges lett volna. A Continentalnak intenzív fejlesztési munkák során sikerült kifejlesztenie egy olyan rendszert, amely felismeri az útviszony jellegét, és ennek megfelelően sorolja azt száraz, nedves, hóval borított vagy jeges kategóriába. Ehhez az autóban meglévő járműdinamikai érzékelőkön kívül egy mono kamerát is használ. Az ESP szinte minden autóban elérhető már az alapfelszereltség részeként, és egyre több autóban találhatóak mono kamerák is, a vezetői asszisztencia rendszerek egyre nagyobb mértékű terjedésének köszönhetően.
Az új rendszer az útviszony megállapításához felhasználja egyrészt a környezet elemzését az autó elején elhelyezett kamera képei alapján, illetve ezt összeveti az ESP rendszerből származó járműdinamikai adatokkal, a regionális időjárásra vonatkozó ismeretekkel (hőmérséklet, ablaktörlő aktivitás és felhő adatok), valamint az abroncs viselkedésével is. „A rendszert, ahol lehetséges, a meglévő érzékelőkre alapozva kell kiépíteni. Ezt a nedves útviszony felismerésének esetében már sikerült is elérnünk” – mondta el Hartmann. „A nedves út felismerése után egy járműdinamikai modellt integrálunk az ESC vezérlőegységbe, amely felismeri az alacsony súrlódási együttható értékeit és ennek megfelelően optimalizálja az ESC-t.” Ezen kívül a jövőben a gumiabroncsok is intelligensek lesznek, mivel olyan szenzorokkal lesznek majd felszerelve, amelyek közvetlen információt juttatnak majd el a gumiabroncs és az útfelület érintkezési területéről.