Magyar alkatrészekkel: Audi Q2 teszt

A járműipari trendeket meglovagolva a kis szabadidő-autók világába is belép az Audi, és ha már ott van, a legjobbat, a legfényűzőbbet és a legdrágábbat adja. Győri 150 lovas benzinmotorral és automatikus váltóval tettük próbára.

Újdonságok

Friss műszaki tartalom jellemzi az Audi legkisebb szabadidő-autóját, a győri TT-ből megismert és azóta minden új Audiban bevezetett virtuális műszeregység kiválóan tájékoztat. Rengeteg a vezetősegéd, a sávtartó automatikától a fedélzeti wifin és az automatikus vészfékező rendszeren át a távolságtartó radarig mindennel felszerelhető, így ne is csodálkozzunk, hogy az alapár dupláját is elkérik egy-egy jobban felszerelt példányért.

Audi Q2

Az A3-asból kölcsönvett MQB platformra épülő Audi Q2 hossza 4191 milliméter, szélessége 1794 milliméter, magassága 1508 milliméter, tengelytávja 2600 milliméter. A nyomtáv elöl 1547, hátul 1541 milliméter. Tömege a tesztelt 1,4-essel 1280 kilogramm, terhelhetősége 560 kiló. A csomagtartó térfogata: 405-1050 liter, az üzemanyagtartály térfogata: 50 liter. Aerodinamikája kiemelkedő, a Q2 cw-értéke 0,30.

Audi Q2

Innováció

A jól leolvasható analóg műszerek alternatívájaként az Audi virtuális műszerfal 12,3 hüvelyk átlójú kijelzőfelületén nagy felbontású, tűéles grafikával tájékoztat és két üzemmódot is kínál. Az egyikben a sebesség- és fordulatszámmérő áll a középpontban, míg a másik a szórakoztató- és navigációs adatokat helyezi előtérbe. A két nézet a multifunkciós kormánykerékről választható. A head-up kijelző a legfontosabb információkat egy üveglapkára vetítve, közvetlenül a vezető látóterében jeleníti meg. Ezek között szerepelnek például a navigációs adatok, a pillanatnyi sebesség és különböző figyelmeztető jelzések.

Audi Q2, head-up

Az Audi Q2 vezetői segédrendszerei is egyenesen a felső kategóriából érkeztek. Az autó előtti járművet és a látóterébe kerülő gyalogosokat is érzékeli, kritikus helyzetben vészfékez, az alacsonyabb sebességtartományokból egészen megállásig lassítva az autót. A kínálatban az araszoló funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozás, a közlekedési torlódás asszisztens, a sávváltási segéd, az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását támogató segéd, a közlekedési táblák kameraalapú felismerése, illetve a parkoló-asszisztens és a hátsó keresztirányú forgalom asszisztens is megtalálható.

Audi Q2, virtual cockpit, műszerfal, Audi

A Q2 már alapkivitelében is tartalmazza a magasan a műszerfalra épített MMI monitort. Az infotainment-rendszer egy nyomó-/forgatógombbal és a középkonzol két gombjával kezelhető. Az MMI touch funkcióval kiegészített MMI navigációs rendszer plusz megrendelésekor a központi kezelőpanelen egy érintőfelület is rendelkezésre áll, de a rendszer természetes hangvezérléssel és az integrált MMI-keresővel is kényelmesen irányítható. A WLAN-hotspot segítségével a mobil eszközök csatlakozhatnak a világhálóra. Az MMI touch segítségével az Audi  online-szolgáltatásai is lehívhatók. Az iOS és Android operációs rendszerű mobiltelefonok is kapcsolódhatnak a jármű rendszerére. Az Audi MMI connect alkalmazás révén az online streaming is lehetővé válik és az okostelefon naptára is az MMI-rendszerre továbbítható. A kívánt navigációs cél adatai bármely iPhone-ról vagy iPadről átküldhetők az MMI számára, amely ezután átveszi az útvonalvezetés feladatát. Olyan online-szolgáltatásokat kapott a Q2 fedélzeti rendszere, mint például a Google Earth és a Google Street View képeivel kiegészített navigáció, utazási, közlekedési és parkolási információk, illetve Twitter-elérés és hozzáférés az email-fiókhoz.

Audi Q2

Technológia

Az 1,4 literes, benzinmotor 150 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 250 Nm, ami elméletileg 1500-as fordulattól rendelkezésre áll, valójában kétezres fordulat fölött jön meg a lehengerlő ereje. A győri motor elég intelligens ahhoz, hogy részterhelésnél (automatával 1400-3200-as percenkénti fordulattartományban) lekapcsolja hengerei felét, a 2. és a 3. henger leállásával kevesebb üzemanyagot fogyaszt, ilyenkor csak mintegy 100 Nm-rel gazdálkodhatunk. Az Audi Q2 ezzel a motorral és S tronic 8,5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre, végsebessége 212 kilométer/óra.

Audi Q2, váltó

Szintén a fogyasztáscsökkentést szolgálja a vitorlázó funkció. A menetkapcsolót takarékos üzemmódra állítva gázelvételre az S-tronic váltó lekapcsolja a motort a hajtásból. Ilyenkor csak suhanunk, motorfék sincs és amikor újra gázt adunk késlekedik a lendület.

S-line feszes futóműve hátul csatolt lengőkaros, a kormány változó áttételezésű. A progresszív kormányzás alapáras. A bekormányzási szög függvényében változó áttétele révén a nagyobb kormánymozdulatokat igénylő manőverek során a kormányzás közvetlenebb. Extraként adaptív csillapítás-szabályozás és menetdinamikai szabályozórendszer is választható. Fékjei határozottak, elöl és hátul is hűtött tárcsák lassítják.

Audi Q2, kerék, téli gumi

Biztonság

A legmagasabb, azaz ötcsillagos minősítést szerezte meg a vészfékasszisztenssel alapból felszerelt Audi Q2 az Euro NCAP töréstesztjén. E technika azt figyeli, hogy tartózkodnak-e éppen más járművek vagy gyalogosok az autó közlekedési folyosóján. Amennyiben ütközés- illetve gázolásveszélyt érzékel, figyelmezteti a vezetőt és szükség esetén automatikus vészfékezést aktivál.

Audi Q2

Gyártás

Ingolstadtban, az Audi AG központi gyárában készül a Q2. A friss Q2-esek az Audi A3-mal együtt haladnak át a karosszériaüzemen, a fényezőüzemen és a szerelőszalagon. Ehhez nagyszabású változtatások, új logisztikai eljárások váltak szükségessé, amelyeket a gyártás leállítása nélkül vezettek be. Az Audi Q2 termelése fokozatosan napi 450 darabra emelkedett. Az ingolstadti helyszínen az Audi innovatív módszerekkel tette könnyen kezelhetővé a bonyolult gyártási folyamatokat. Például az Audi Q2 hajtáslánca számára teljesen automatizált részegység-tárolókat építettek a szerelőszalaghoz, megnövelve ezzel a helyi tárolókapacitást. Az ingolstadti Audi üzem az Audi-csoport legnagyobb, egyben Európa második legnagyobb autógyára. A vállalat több mint félmillió autót gyárt Ingolstadtban évente. Harminc másodpercenként gördül le egy új autó a szerelőszalagról, ami napi 2500 járművet jelent. A Q2-es gyártásának bonyolultságát jól jelzi, hogy egyedi felszereltségektől függően ötmillió variációban rendelhető.

Beszállítók

Íme, az Audi Q2 főbb beszállító, köztük számos hazánkban és a térségben is tevékeny vállalattal:

MAZZUCCONI – alumínium kormányműház (Tier 2)

HOERBIGER – szinkronizáló szerkezet elemei

MAGNETI MARELLI – műszerfali kijelző

ELRINGKLINGER – tömítések (Kecskemét)

OERLIKON – szinkronizáló szerkezet (Székesfehérvár, Debrecen)

MAHLE – fűtés, szellőzés, légkondi (Balassagyarmat)

WEBASTO – napfénytető

AUDI HUNGARIA – motor (Győr)

DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)

PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők

JOHNSON CONTROLS – hátsó ülések rögzítése (Mezőlak)

SMR AUTOMOTIVE – külső visszapillantók (Mosonszolnok)

KAUTEX TEXTRON – üzemanyagtank (Krajova)

DELPHI – ultrahang érzékelők (Szombathely)

CIKAUTXO – kipufogó felfüggesztés (Érsekújvár)

BROSE – ülésrendszerek (Kecskemét)

TRW – kapaszkodó fogantyúk

TEKLAS – klíma tömlők

GKN DRIVELINE – első féltengelyek

PLASTIC OMNIUM – SCR tank (Szlovákia)

DANA – hengerfejtömítés (Győr)

TRELLEBORGVIBRACOUSTIC – légzsák visszaállító gyűrűk

STANLEY ENGINEERED FASTENING – fém és műanyag rögzítők

LUK – kerékcsapágyak (Szombathely)

FREUDENBERG – lengéscsillapító tömítések (Kecskemét)

DR SCHNEIDER – szellőző csatornák

FAIST CHEMTEC – hangtompítók

GRUPO ANTOLIN – hangulatvilágítás (Helvécia)

EDSCHA – ajtók csuklópántjai

GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)

INDUSTRIALESUD S.P.A. – tetőkárpit
Szubjektív

Négy felnőttnek kompromisszumok nélkül kényelmes utazást kínál az Audi Q2, a négykarikás márka legújabb ékköve. Az 1,3 tonnás Q2 még elsőkerék-meghajtással is izgalmas vezetési élményt ad kanyargós utakon, jól fordul, gyors kanyarokban sem dülöngél és szereti a sportos haladást. A csatolt lengőkaros, elöl MacPherson rendszert majdnem tökéletesre hangolták a mérnökök, azonban néha hajlamos elpattanni az útról. Feszes futóműve a rossz pesti utakat nehezen tűri jól, de sosem üt fel, a nagyobb úthibákat is sikeresen semlegesíti a felfüggesztés. Változó áttételezésű kormányzása pontos, sportos és jól tájékoztat az útviszonyokról.

Audi Q2

Motorja kifejezetten illik hozzá, pörgős és fiatalos. Terepe a város. Onnan kilépve már vannak korlátai. Vezetősegédei magabiztosan dolgoznak, a sávtartó visszakormányoz a vétlen sávelhagyást megelőzendő, a távtartós tempomat megbízhatóan dolgozik.Várost elkerülve, elővárosban használva a kocsi a mintegy 400 kilométeres teszt során 6,4 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként.

Magasan ülünk, jó a kilátás, a beszállás könnyű, a vezető üléspozíciója a kormánykerékhez viszonyítva alacsony és sportos. Kívánságra olyan praktikus megoldások is rendelkezésre állhatnak, mint az elektromos mozgatású csomagtérajtó vagy a rakodónyílással kiegészített, három részre osztott hátsó ülés, utóbbi középső tagja rakodónyílásként is szolgálhat – ideális megoldás például sílécek vagy éppen polcdeszkák szállítására.

Jól pakolható csomagtartója 405 liter, alig 15 literrel kisebb az ötajtós A3-nál. A hátsó ülések lehajtásával 1050 literre növelhető a poggyásztér. Sík padlót azonban csak akkor kapunk, ha eggyel följebb tesszük a variálható csomagtérpadlót, így bukjuk az egy köbmétert. Persze, nem sokkal.

Audi Q2

Költségek

Egyliteres, háromhengeres, 115 lovas motorral 6,99 ezer forint az Audi Q2 alapára, erősebb és dupla kuplungos automatával szerelt, sok extrát soroló tesztautónkért azonban közel 14 millió forintot kell fizetni.

Kép és szöveg: Biró Csongor