Nem kell temetni a belső égésű motorokat

A robbanómotoros új autók értékesítésének betiltását tervezi 2040-re Franciaországban Nicolas Hulot környezetvédelmi miniszter.

“2040-ig bezárólag valamikor be fogjuk tiltani a benzin és dízel üzemű új autók értékesítését” – fogalmazott a miniszter a “tiszta” energiaforrások részarányának a növelésére és a párizsi környezetvédelmi egyezmény célkitűzéseinek a teljesítésére lefektetett ötéves terv bemutatására rendezett sajtótájékoztatón.

Közölte, hogy az előzetes egyeztetések alapján a francia autógyártók fel vannak készülve a kormány “kemény feltételeinek”  teljesítésére a kitűzött határidőre.

A francia környezetvédelmi miniszter bejelentése egy nappal követi a kínai tulajdonban lévő Volvo Cars bejelentését, hogy 2019-től kezdődően már kizárólag csak hibrid vagy tisztán elektromos modelleket fog gyártani.

A kormány emellett programot indít az 1997 előtt gyártott dízel és 2001 előtt gyártott benzines autók lecserélésének  támogatására új vagy később gyártott használt autókra – közölte.

Nicolas Hulot bejelentette egyúttal azt is, hogy 2022-re teljesen felszámolják a széntüzelésű erőműveket, amelyek jelenleg a francia áramtermelés 5 százalékát adják. Az atomenergia részarányát pedig a jelenlegi 75 százalékról 50 százalékra csökkentik 2025-re.

Ugyancsak kaptak még mintegy 23 évet a britektől is a belsőégésű motorok, Nagy-Britanniában 2040-től tiltják majd be a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését. A napokban bejelentett terv a brit kormány szélesebb körű, összesen 3 milliárd font (több mint ezermilliárd forint) költségvetéssel előirányzott több évtizedes környezetvédelmi programjának része. Az intézkedés elsődleges célja, hogy a 2040-es évtizedtől már csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhessenek forgalomba Nagy-Britanniában.

A brit kormány a különösen szennyezőnek tartott dízelautók számát már az átmeneti időszakban is csökkenteni kívánja. A szerdán ismertetett stratégia részeként hamarosan konzultáció kezdődik egy olyan kompenzációs rendszer esetleges kidolgozásáról, amelynek alapján a dízelüzemű személyautók tulajdonosai költségvetési vagy önkormányzati támogatást kapnának járműveik lecseréléséhez. Ez a program – ha a kormány úgy dönt – már 2020-tól elkezdődne.

P90257595_highRes_mini-cooper-s-e-coun

A dízelmotorral szerelt autók száma Nagy-Britanniában az elmúlt másfél évtizedben a háromszorosára emelkedett, és tavaly elérte a 10 milliót.

A BMW német autógyár nem sokkal a kormányzati tervek ismertetése előtt bejelentette, hogy 2019-től elkezdi a népszerű Mini modellek elektromos változatának gyártását Oxford mellett működő üzemében. Az elektromos motorokat Németországban gyártják majd, és onnan szállítják az angliai összeszerelő üzembe.    A BMW tulajdonában lévő cég évente 360 ezer Minit állít elő.