Hiába bocsátotta tízezrével dolgozóit a Lada, mégsem tudta átvészelni a válság évtizedét. Új termékei vonzóak a kelet-európai és az orosz piacon, de a túlélés érdekében most újabb megszorításokra lesz szükség.
2012 óta folyamatosan egyre kevesebb autót gyárt és értékesít az Avtovaz, amely 2015-ben és 2016-ban profit helyett milliárdos veszteséget ért el. Az oroszok ezért ismét drasztikus lépésre szánták el magukat – a tulajdonos Renault-Nissan szövetség nyomására – 2018-ig több mint nyolcezer dolgozónak nem hosszabbítják meg a szerződését. Az egykor százezres dolgozói létszám még így is túlzóan magas, több mint negyvenezer. A helyi hatóságok bejelentése alapján idén mintegy hatezer dolgozótól, jövőre további 2200-tól válnak meg.
A márkát és az orosz nagyvállalatot azonban nem kell temetni, az idei év optimizmusra ad okot. Mióta a korábbi Dacia-vezér, Nicolas Maure átvette az Avtovazt, a számok egyre javulnak: az első félévben 13 százalékkal több Ladát (140 ezret) értékesítettek, mint egy évvel korábban. Várhatóan 2018-ban újra nyereségbe fordul a Lada.
Az uniós tagállamokban is jól fogynak a márka új autói, január és június hónapok között 2500 Ladát adtak el, 31,7 százalékkal többet, mint korábban (csak júniusban 508-at). A hazai kereskedők önmagukhoz képest azonban nem jeleskednek, az 559 eladott Lada 12,38 százalékkal kevesebb, mint tavaly, de az hogy az uniós mennyiség ötöde nálunk talál gazdát, beszédes adat.
Biró Csongor