Magyar alkatrészekkel – Mini Cooper S teszt

A Mini akár csapatszállítóként, ötajtós változatban is igazi élményautó. A Cooper S változatot 192 lóerős benzinmotor hajtja, egyedi Seven felszereltsége pedig múltat idéz.

Mini Cooper S

Újdonságok

A tesztelt Mini Seven tisztelettel adózik az 1959-es Austin Sevennek. A gyakorlatilag mindenben megegyező Austin Seven és Morris Mini Minor modellek első ízben 1959 augusztusában mutatkoztak be a nagyközönség előtt. Az Alec Issigonis tervező által életre hívott legendás négyüléses első példánya 1959. április 4-én gurult le a gyártósorról. Tesztautónkon Lapisluxury Blue fantázianevű fényezés gondoskodott a Seven életérzés megidézéséről, amely Minire valaha fújt legintenzívebb akrilkék fényezés. A kikevert árnyalat alapját a királyok kékeként ismert Ultramarine fényezés adja, amelyet a tervezők finom lazurit ásványkő-pigmentekkel dúsítottak. Az árnyalat és a védőrétegek együttesen szikrázó ragyogást és intenzív színmélységet garantálnak. A Seven modell teteje és külső visszapillantó-házai a kiválasztott karosszéria-fényezési opciótól függetlenül Melting Silver ezüstmetál színben pompáznak.

Mini Cooper S

Ezt a motorháztetőn ugyanilyen árnyalatú versenycsíkok egészítik ki, amelyeket Malt Brown malátabarna kontúrral álmodtak meg a tervezők. A Seven alatt guruló 17 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák is egyediek, látványos küllő-kialakítást és kéttónusú fényezést kaptak, de tesztautónk 16 hüvelykes téli kerekei sem voltak csúnyák. A karosszéria jellegzetes kiegészítői továbbá az első kerékjárati íveken elhelyezett oldalsó irányjelző-panelek, amelyek a 7-es számot és a dizájnmodellt jelölő Seven feliratot viselik. A modell alapfelszereltségének része a Diamond Malt Brown névre keresztelt, fekete bőrrel és gyémántmintás szövettel bevont sportülés-páros, amelyet kizárólag a dizájnkiadás utasterébe állítottak össze a tervezők. Az ülőfelületek és a háttámlák fekete bőrözését az oldalsó részeken szürke és fekete árnyalatú, gyémántmintás szövet egészíti ki, amelyet Malt Brown malátabarna csíkozás és kontraszt-varrás dob fel. Különlegességei közé tartozik még a műszerfalon elhelyezett Mini Seven logó és az utastér-betétek magasfényű zongoralakk-árnyalata is.

Mini Cooper S

Technikája is módosult: tovább finomított, típus-specifikus hangolású és prémium minőségű futómű gondoskodik az agilis vezethetőségről. Az opcionális extrafelszereltségként tesztautónkban elérhető dinamikus lengéscsillapítás-szabályzás elektronikusan vezérelt lengéscsillapítói a Mini vezetési üzemmódok beállításaihoz igazodnak.

Mini Cooper S

Innováció

Karakteres az ötajtós változat, arányos, hossza 161 milliméterrel (4005 milliméter), tengelytávja 72 milliméterrel gyarapodott (2567 milliméter). A kisautók közé sorolhatjuk, de négyméteres hosszával már a kompaktoknak is beköszönt.

Mini Cooper S

Az új tervezésű, öblösebb fényszórók alapkivitelben nappali LED-es menetfénnyel készülnek, felárért minden izzót diódákra cserélhetünk, LED-esek az első és a hátsó lámpák, valamint az utastér- és a hangulatvilágítás. A kör alakú kijelzők megmaradtak, de megújultak, a kormányoszlopra szerelt műszeregység sebességet és fordulatot mutat, a középső színes kijelző a jármű paramétereit, illetve egy oldalsó körív pedig az üzemanyagszintet jelzi. A központi nagy műszer közepén van a BMW-kből is ismert grafikájú 8,8 hüvelykes kijelző, a navigációs, a telekommunikációs és a szórakoztató rendszerek közös felületeivel. Tobzódunk az információkban. Látványosak a LED-gyűrűvel biztosított színes fényhatások. Ettől élő organizmusként működik az autó, érzelmeit, vágyait, élményeit fényekkel fejezi ki. Ha sport módba kapcsolunk, vörösben lángol, ha takarékosan megyünk, akkor zöldben, de ha a telefon csöng akkor kékben izzik, akár narancs- és rózsaszínben is pompázik, a klíma vagy a rádió piszkálására is reagál. Repülőgépeket, illetve szupersportkocsikat idéz az a vörös kapcsoló, amivel a motort lehet beindítani. Navigációja fejlett, 3D-s épületmegjelenítés mellett már ismeri az M0-ás új szakaszait is, a fizetős szakaszokról mit sem tud még. A szórakoztató és információs rendszerének nagy erénye, hogy kezelni tudja a flac zenei kiterjesztést, így a GEO új albuma dönghetett a harman kardon hifi kiváló hangszóróin.ű

Mini Cooper S

Technológia

Hangolható a futóműve, új lengéscsillapító-karakterisztika, rendelhető dinamikus csillapítás-szabályzás rendszere igazi sportkocsit farag a Miniből. Fékjeit is megerősítették. A sebességváltókar tövében található forgatókapcsolóval változtatható a kocsi habitusa, normál, sport és takarékos mód választható. Az egyes üzemmódok a gázpedál és a kormányzás jelleggörbéjét, illetve a dinamikus csillapítás-szabályzás működését is befolyásolják.

Mini Cooper S

Bár BMW motor hajtja, a sajtóanyag Mini twinpower technikáról ír, a négyhengeres benzinmotor villámsebes menetekre teszi képessé a valamivel több, mint egytonnás zsebrakétát (turbófeltöltés, közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés és vezérműtengely-állítás; összlökettérfogat 1998 cm3; maximális teljesítmény 141 kW/192 LE; maximális forgatónyomaték 280-300 Nm; gyorsulás 6,8 másodperc; maximális sebesség automatával 230 km/h). Hatodikban kilencvennél 1800-at forog percenként a főtengely, 110-nél 2200-at, 120-nál 2400-at, 130-nál pedig 2600-at. Zöld üzemmódban is combos, de az igazi élményt sport üzemmódban éljük meg.

Mini Cooper S

A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, független és jó kemény. Kormányzása direkt, élettel teli. Minden kilométerét élveztem a kocsikázásnak.

Mini Cooper S

A Cooper S modellben intenzíven megélhető a Minikre oly jellemző gokart-érzés (magyarul: kiválóan fekszi az utat, egy összetett szóval kifejezve: kanyarvadász) a mérsékelt tömeg és fokozott merevség jellemezte, széles körűen átdolgozott futómű-technika révén (egy helyen ágyazott, nagyszilárdságú acél lengőkarhoz csatlakozó rugóstaggal és alumínium függőcsappal kialakított első felfüggesztés szintén nagyszilárdságú acél segédvázzal, könnyűszerkezetes, többkaros hátsó felfüggesztések kis beépítési helyigényű geometriával; továbbfejlesztett elektromechanikus szervokormány immár szériakivitelben servotronic funkcióval; széria ESP és dinamikus vonóerő-szabályzás, elektronikus differenciálzár-hatású funkcióval.

Mini Cooper S

Biztonság

Vezetési segédekből sokat ad a Mini (persze csak felárért), van parkolósegédünk (elöl-hátul radarral, hátul kamerával), vetített kijelzőnk (amin a sebességet, a tempomat és a navigációs adatokat is a szélvédőnk előtti kis lapocskára vetítve olvashatjuk le). A biztonságunkat szolgálja a különlegesen erős fényű alkalmazkodó LED főfényszóró, van ráfutásra figyelmeztetőnk, aktív tempomatunk és gyalogosfelismerő koccanásgátlónk. Utóbbin van még mit csiszolni, az M0-ás Vecsés előtti emelkedőjén úgy befékezett, mint a magyar gazdaság, pedig egy lélek sem volt előttem. Szerencsére mögöttem sem.

Mini Cooper S

Szubjektív

Bármihez nyúljunk is, úgy érezzük egy BMW-vel van dolgunk. Nincs már a korábbi Miniben megszokott zörgés, pontatlan illesztés, a szórakoztató és kommunikációs technikák, az érintőpados iDrive megjelenésével pedig egyértelműen bajor autó az oxfordi Mini. Prémium, minőség, erő, látvány, élmény és szépség. A 278 literes csomagtartó nem meglepetés, marad a kisautók szintjén, használhatóságát kettős padló javítja. Pótkerék nincs, abroncsai defekttűrők, a hátsó üléstámlák egyharmad-kétharmad arányban dönthetők, sajnos nem síkban. A nagy hokis táskám csak a ledöntött üléseken fért el.

Mini Cooper S

A vezetési élményről már ejtettem szót, fenomenális, a Cooper S még mindig az egyik legjobb kocsi a világon. Eddig azt hittem, hogy ez a címke csak a John Cooper Works gyári tuningra igaz, de tévedtem, a sima változat is megér egy misét még automatikus váltóval szerelve is. Lázba hoz és lázban tart. Ficánkol. Az úton nehéz megtartani, folyton lemászna, sportosan vezetve igazi küzdés a vezetése. Férfias játék, adrenalin bomba. Nem zsúrpubiknak való. Odacsap az érzékeknek, a szívnek, a léleknek és az ösztönöknek, sírnak és izzadnak a fékek. Megállás után hallgatjuk, ahogy recsegve ropogva hűl a vas, érezni, hogy az autó is élvezte a hegyi versenyt. Árértékarányban még a BMW-n is túltesz. Az M240i okozott legutóbb ekkora örömet. De az 10 milkóval drágább.

Mini Cooper S

A kétliteres, négyhengeres BMW-től érkező, keresztben elhelyezett turbós benzinmotor a legjobb formáját mutatta meg, ha akarom csendes, de ha akarom vadállat módjára üvölt, röfög, hörög és durrog. Ez kellett nekem. Az első durrantástól beindultam, és a korábbi 7 literes fogyasztás ígérete foszló álom maradt, örültem, ha 9 liter alatt megúsztam. Persze végig sport módban és sportba tett váltóval közlekedtem, 2-3-as fokozatokban, mint egy őrült.

Mini Cooper S

Költségek

Nem olcsó autó, a Mini Cooper S Seven Edition 7,622 millió forintba kerül, de a felextrázott, tesztelt változatért 11,347 millió forintot kérnek. A fogyasztás csak rajtunk múlik, a 300 kilométeres teszten 9,1 liter naftát kért 100 kilométerenként.

Mini Cooper S

Gyártás

A brit márka oxfordi üzeme az elmúlt tizenöt évben megháromszorozta teljesítményét. A kisautó-szegmens megteremtőjének újbóli sorozatgyártása 2001-ben indult be a Mini oxfordi létesítményében, ahol 2016. december 2-án a három milliomodik négykerekű gurult le a gyártósorról. A jubileumi modell egy Mini John Cooper Works Clubman.

Amíg az oxfordi üzem 2001-ben napi szinten átlagosan mintegy 300 új autót termelt, addig mára ez a szám hozzávetőlegesen napi 1000 darabra nőtt, amely azt jelenti, hogy a 4500 embert foglalkoztató létesítményben majdnem minden percben új modell születik. A brit prémiumgyártó az Oxfordban készülő négykerekű modellek 80 százalékát exportálja, és a világ több mint 110 országában értékesíti.

A 2000 óta eltelt tizenhat évben a BMW 1,75 milliárd fontot fektetett be a Nagy-Britanniában működő három gyárába, amelyek közül Oxfordban csúcstechnológiás fényezőüzem, professzionális karosszériaépítő létesítmény, vadonatúj összeszerelő csarnok és logisztikai központ, valamint minőségellenőrző és továbbképző részleg is létesült.

Oxford mellett 2014-től az ötajtós Mini szerződéses gyártásmegbízás keretében, a hollandiai Bornban, a VDL Nedcar üzemében is készül, a brit gyártással párhuzamosan. A VDL Nedcar kedvező elhelyezkedése nemcsak általános logisztikai szempontból előnyös a BMW Group számára, hanem azért is, mert a Mini oxfordi, swindoni és Hams Hall-i üzemeiből álló brit gyártási hálózatának közelében található. Több mint kétezer ember dolgozik a VDL Nedcar gyárában.

A százezer négyzetméteres oxfordi karosszériaüzemben több mint ezer robot – köztük 40 önjáró jármű (AGV) – végzi szüntelen munkáját, a préselt alkatrészek just in sequence rendszerben a swindoni üzemből érkeznek. Modelltől függően 4-6000 ezer hegesztési ponton (1500 Celsius fokon) építik 345 részelemből egybe a kocsi testét, van olyan gyártási fázis, amelyben egyszerre nyolc robot, három szinten dolgozik a karosszérián. Az illesztési pontosságot lézerrel felügyelik (502 ponton), az eltérés ± 0,05 milliméter lehet, ami pont egy hajszál vastagságának fele.

A 38 400 négyzetméteres, 80 millió fontból felépült fényezőüzemében mintegy tízórás művelet során kapja meg végső színét minden Mini, a módszer környezetkímélő, a legújabb beruházásoknak köszönhetően 10 százalékkal mérsékelték az energia-felhasználást és így a károsanyag-kibocsátást.

A motorok a Birmingham közelében található Hams Hall 2001-ben megnyitott gyárában készülnek, ez volt a BMW első motorgyártó üzeme nem német nyelvterületen. Több mint 800 dolgozót foglalkoztat a motorgyártó, ahol 2006 óta a BMW-nek szánt erőforrások (például az i8 is innen kapja benzinmotorját) mellett Mini-motorok is készülnek.

Mini Cooper S

Az oxfordi járműszereldében minden autó barkódos és adóvevővel rendelkezik, hogy a gyártás pontos menetrendjébe illeszkedjen és a megrendelt, személyre szabott felszereléseket kapja. A végső ellenőrzést kamerák végzik, így a hiba lehetősége kizárva.

Minden 68. másodpercben születik meg egy új Mini Oxfordban, ahol 2001 óta már több mint 2,5 millió példány született. Egy-egy autó 3600 alkatrészből áll.

Mini Cooper S

Beszállítók

Az alkatrészek mintegy 40 százaléka szigetországi beszállítóktól érkezik, de sok mindent gyártanak Minikhez magyarországi és környékbeli autóipari vállalatok is. Nézzünk néhányat:

SANDEN: klímakompresszor

EBERSPACHER CATEM: PTC fűtés

VALEO: hűtő-fűtő egység (Veszprém)

LEONI: kábelek (Hatvan)

HIRSCHMANN: csatlakozótömlők (Békéscsaba)

SOGEFI: olajszűrő modul (Pitesti)

BOSCH: motorvezérlés (Hatvan)

HUTCHINSON/PAULSTRA: motor tömítés

BERU: indítógyertya

HBPO: járműfront (Kecskemét)

THYSSENKRUPP: tekercsrugó

THYSSENKRUPP PRESTA: kormányoszlop (Budapest)

JTEKT: kormányszervó

PLASTIC OMNIUM: járműfront tartó (Lozornó)

TRW AUTOMOTIVE: elektronikus menetstabilizáló

MAGNA POWERTRAIN: osztómű modul (Ausztria)

HÖRBIGER: váltó szinkronizálás (Bécs)

CASTROL: váltóolaj

GETRAG: sebességváltó

MECAPLAST: szellőzőcsatorna (Zavar)

FISCHER AUTOMOTIVE SYSTEMS: tároló rekeszek

OLHO TECHNIK: középső kartámasz

LEOPOLD KOSTAL: kormánykerék kapcsolói

SAINT-GOBAIN SEKURIT: szélvédő

NTN CORPORATION: kerékcsapágy

CIMOS: pedálrendszerek (Szlovénia)

GRUPO ANTOLIN: napellenző (Helvécia, Esztergom)

INTIER: ajtópanel

NIDEC: tetőablak mozgató motor (Bercel)

RIETER: padlószőnyeg

DELPHI: ultrahangos hátsó érzékelők (Szombathely)

SCHNEIDER KUNSTOFFWERKE: középkonzol

METZELER: belső ajtózár

AUTOLIV: oldalsó ütközés érzékelők (Sopronkövesd)

STADCO: karosszéria préselés

BORBET: alumínium felnik

DUPONT: festékek

BRIDGESTONE: gumiabroncsok (Tatabánya)

HONEYWELL: tárcsafékbetétek

DECOMA: lökhárító

MAGNA STEYR: üzemanyag betöltő (Graz)

KAUTEX TEXTRON: üzemanyagtank (Krajova)

DURA: csomagtartó nyitó (Temesvár)

AVERY DENSION: külső fólia

FAURECIA: ülések (Nagyszeben)

BASF: fényezés

Képek és szöveg: Biró Csongor

21 20 18 14 6 1