Az Opel Grandland X-szel teljes a német márka szabadidőautó-családja, a Peugeot 3008 alapjaira épített kocsi kívülről és belülről teljesen Opel, a lemezek alatt azonban francia. Persze, azért magyar alkatrészeket is találunk benne, szembetűnők az tata-környei AGC oldalsó ablakai és dízelváltozatok motorterében megbújó Bosch motorvezérlő-elektronika.
Az Opel Grandland X hossza 4477 milliméter, szélessége 1906 milliméter, magassága 1609 milliméter, tengelytávja 2675 milliméter. Ha egy Peugeot 3008 mellé állunk- amellyel egyébként azonos soron készül Sochaux-ban – meglepően kevés az azonosság. Az oldalsó tükrök és a tetővonal sziluettjén kívül még a szakavatott szemek sem sok egyezést találnak. A beszállítókról és alkatrészeikről a 3008-as tesztünkben olvashatnak.
Kezdetben kétféle motorral kínálják, a hatfokozatú Aisin automatikus sebességváltó mindkettőhöz elérhető. A benzines 1,2 literes, háromhengeres turbómotor 130 lóerős és igen dinamikusan mozgatja a kocsit, amely nagyon csendes még akár a 190 kilométer/órás végsebesség közelében is. 230 newtonméteres legnagyobb nyomatékát 1750 fordulat/percnél adja le, hajtós, erőltetett tesztkörünkön 8 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként. A dízelmotor szintén francia – egyelőre a szentgotthárdi Opel-motorok közül egy sem kerül a Grandland X-be -, a 120 lovas HDi itt Turbo D néven fut. Legnagyobb nyomatéka 300 Nm (percenként 1750-es fordulaton). Jövőre érkezik 180 lóerős csúcsdízel nyolcfokozatú automatikus váltóval, de akár 120 lóerő alatti belépőmodell is várható. Hibrid lesz, a konnektorból is tölthető Grandland X-re még várni kell, most zajlik a fejlesztése.
A dízelt automata-, a benzinest kézi váltóval tettük próbára, utóbbi nagyon darabos és pontatlan volt. A Grandland X SUV-t jó vezetni, magasan ülünk, jól rálátunk a forgalomra, érezni vezetés közben, hogy nem túlsúlyos, élénken reagál a gázadásra. Kanyarokban jól tapad, futóműve kényelmes, ugyanakkor masszív.
Összkerék-meghajtás a Crossland X-hez hasonlóan ehhez a modellhez sem rendelhető, van viszont a PSA-termékeknél megszokott elektronikus Grip Control kipörgésgátló. A vezető öt mód közül választhat, majd a rendszer szabályozza az első kerekekre jutó nyomatékot, akár némi túlforgást is megengedve, és elcsúsztatja az automatikus váltómű kapcsolási pontjait, illetve a gázpedál jelleggörbéjét. Ezáltal hóban, latyakban, homokon vagy vizes aszfalton egyaránt jó a Grandland X útfogása.
Az Opel Grandland X csak ötszemélyes változatban érhető el, a csomagtartó 514-től 1652 literig terjedő térfogattal várja a poggyászt és a sportfelszerelést – a bemutatón nem győzték hangsúlyozni, hogy aktív férfiak a jelentik a célcsoportot.
Sokféle felszerelést már alapból tartalmaz, például LED-es nappali menetfényt és hátsó lámpát, kameraalapú sávasszisztenst, jelzőtábla-felismerőt, intelligens sebességszabályozót, emelkedőn elindulási asszisztenst, Bluetooth-kihangosítós Radio R 4.0-et, részecske- és szagszűrős klímaberendezést, sokféleképpen beállítható komfortüléseket és 40:60 arányban lefektethető hátsó üléstámlát. Az Edition szinttől széria az Opel OnStar is.
Első osztályú a Grandland X modern asszisztens- és komfortmegoldásainak portfóliója: adaptív sebességszabályozó gyalogos-felismeréssel és automatikus vészfékezéssel, fáradtság-riasztás, automatikus parkolóasszisztens, 360 fokos körkamera (kizárólag az első és a hátsó kamera képét használja), és még sok minden. Kimagasló komfortról AGR-minősítésű ergonomikus ülés, kormánykerék-fűtés, fűthető első (akár szellőztethető is) és hátsó ülés, valamint láblengetésre felnyíló csomagtér-ajtó gondoskodik – persze csakis felárért. Biztonsági színvonalát ötcsillagos értékeléssel ismerte el nemrég az Euro NCAP.
Ami a világítást illeti, az Opel ismét megerősíti vezető pozícióját, kívánságra felszerelve a Grandland X-et már-már stadionvilágításra is alkalmas, adaptív, teljesen LED-es fényszórókkal (AFL LED-fény) küldi az éjszakába. Funkciói, például a fényszóróba integrált kanyarvilágítás, a távfényasszisztens és az automatikus magasságállítás mindig a helyzetnek és a környezetnek megfelelő világításról gondoskodnak.
A Grandland X vezetője és utasai, az Opeltől megszokottan, a legújabb generációjú Android Auto- és Apple CarPlay-kompatibilis IntelliLink-rendszerek, illetve a személyes Opel OnStar online- és szolgáltatási asszisztens, s a hozzá tartozó WLAN-Hotspot segítségére számíthatnak, például, ha szállodai szobát kell foglalni, vagy parkolóhelyet keresni. Arra alkalmas okostelefonjuk kábel nélkül, induktívan töltődik fel. A zenerajongóknak Denon hangrendszert kínálnak.
Képek és szöveg: Biró Csongor