Sokan úgy vélik, ez ma a legjobb ötös BMW. Bár mindegyiket még nem próbáltuk ki, csendességben, kifinomultságban, technikai fejlettségben és takarékosságban a hibrid a nyerő. Sok alkatrésze nálunk készül, köztük a legfontosabb: a hálózati töltő.
Újdonságok
Az új ötöst már teszteltük kétliteres dízelmotorral, a külső mellett az utastérben sincs túl sok változás. A váltó mellett találunk egy eDrive üzemmódkapcsolót, a műszerfalon pedig helyet kapott a töltöttségjelző és menet közben figyelemmel kísérhető a visszatöltés. A kényelem és a luxus pazar: az ülések szellőztethető és fűthetők, a masszázsfunkcióval kezelhetjük a derekat, a nyakat, a gerincet és/vagy a feneket is. A főbb információkról szélvédőre vetített kijelző gondoskodik (zenelejátszó, rádió, telefon, menetadatok, tempomat, önvezető funkció vagy a közlekedési táblák adatait is megjeleníti). Van azért jelentős különbség a normál változathoz képest: a csomagtartó 120 literrel kisebb és nem dönthetők síkba a hátsó ülések, a benzintank pedig 68 literről 46-ra zsugorodott.
Innováció
A körülményekhez alkalmazkodó fényszórók elöl-hátul LED-esek, az orrán lévő hatalmas kékes vesék aktív hűtőrácsai zárnak, ha nincs szükség hűtésre. Ebben a modellben is az iDrive operációs rendszer legújabb generációját találjuk. A navigációs rendszer, a telefonfunkciók és a szórakoztató alkalmazások mellett már a jármű aktuális beállításai és jellemzői is megjelennek a 10,25 hüvelyk átmérőjű, nagyfelbontású központi kijelzőn. A csempeszerű ikonokat a saját ízlésünk szerint szabhatjuk át és rendezhetjük el a képernyőn, az operációs rendszer az egyes ikonok mögött futó alkalmazások állapotát pedig a fő képernyőn is folyamatosan frissíti.
Az utazási komfortot az ionizátorral és kellemes illatosítóval kiegészített négyzónás légkondicionáló, valamint az ülések érintés-érzékeny állítógombjai emelik minden korábbinál magasabb szintre. Az utastérbe beszűrődő rezgéseket és zajokat a hangszigetelő réteggel ellátott szélvédő, a vastagabb tetőkárpit és a motorban alkalmazott innovatív technológia hivatott még tovább csökkenteni. Mozdulatvezérlést is alkalmazhatunk (hangerőt tudjuk növelni, csökkenteni, illetve tudunk zeneszámot váltani és a 360 fokos kameranézetet mozgatni). A kocsikulcsot indukciós töltéssel tudjuk tölteni, ha erre alkalmas a telefonunk, akkor azt is. A LED-technológiás első fényszórókat szériában kapjuk, tesztautónkban extraként akár 500 méteres fényszóró-tartományt kínáló, adaptív kanyarfénnyel és elvakítás-mentes távolságifényszóró-asszisztenssel kiegészített adaptív LED fényerő-elosztással csomagolták.
Alapból sztereó kamerával szerelték fel, amelyek az opcionálisan elérhető radar- és ultrahang-szenzorokkal együttműködve teljes mértékben képesek feltérképezni az autó 360 fokos környezetét. Kocsinkban volt kikerülési asszisztens, keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, sávváltást segítő egység, valamint az aktív oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens is. Ez utóbbi utazás közben folyamatosan figyeli az útburkolat sáv-felfestéseit és az autó körüli aktuális forgalmat, egy esetleges ütközés kockázatát érzékelve pedig korrigáló kormánymozdulatokkal segít a vezetőnek elkerülni a balesetet. Tesztautónkban volt aktív tempomat, illetve az opcionális kormányzási és sávtartó asszisztens kibővített robotpilóta. Az intelligens sebességfigyelő például utazás közben folyamatosan kommunikál a tempomattal (a vezető 15 kilométer/órás lépésekben állíthatja be annak aktuális határértékét). 0 és 210 kilométer/óra között a tesztelt 530e iPerformance a vezető helyett képes gyorsítani, fékezni és kormányozni is, vagyis akár álló helyzetből elindulni és újra megállni a forgalom tempójában.
Technológia
A kétliteres, négyhengeres turbós benzines 184 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 290 Nm, a váltó nyolcfokozatú, ZF-gyártmány (hamarosan Egerben is gyártják). A váltóba építették be a 83 kilowattos (113 lóerős) és 250 Nm-es nyomatékot nyújtó elektromos szinkronmotort. A hátsó ülések alatt található lítium-ion akkumulátor kapacitása 9,2 kWh (351 voltos), elméleti elektromos hatótávja 18 hüvelykes normál gumikkal 50 kilométer (48 kilométer defekttűrő gumikkal, 46 kilométer téli gumikkal), 35 kilométer a gyakorlati. Összteljesítménye 252 lóerő és 420 Nm. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 6,2 másodperc alatt ugrik a közel 1,8 tonnás limuzin. Végsebessége 235 kilométer/óra.
Különböző üzemmódok közül választhatunk, ha 35 kilométer alatti az úticél, vígan odaérünk villannyal (legfeljebb 140 kilométer/órás sebességgel), ha hosszabb útra megyünk az automata módot (auto edrive) érdemes kapcsolni, nagyon okosan működik. Hagyományos háztartási konnektorból az akkumulátor öt óra alatt tölthető fel, az opcionális 3,7 kW teljesítményű, 16 amperes falitöltő használatával három óra a töltés.
Szubjektív
Sokkal szelídebb az autó, mint ahogy azt elsőre, vagy a külalakja alapján várnánk. Míg a hármas hibrid izgága csikó, addig az ötös hibrid megfontolt üzletember benyomását kelti. Tud vadulni is, de alapvetően nyugodt apafigura. Kényelmes luxuslimuzin. Zöld rendszáma sokakat idegesíthet, de az ingyen parkolás nekem bejött. Hátsókerék-meghajtása ellenére nehezen lehet kihozni a sodrából, végletekig kiegyensúlyozott. A két motor teljesen észrevétlenül adja át a stafétát, de a benzinmotor lendülete érezhetően fickósabb. Fogyasztása leginkább attól függ, mennyit tudjuk áramról tankolni. Aki naponta 60 kilométer alatt közlekedik és tud otthonában és a munkahelyén is áramot vételezni, az nagyjából 2-3 liter/100 kilométer benzinnek megfelelő pénzből autózgat, akit nem érdekel a pénz és a környezetre is magasról tesz, az 8-10 liter/100 kilométeres átlagfogyasztásra számíthat, aki mindkét energiaforrást használja, az 6-8 literrel eljár. Több mint 500 kilométeren át hajtottam a leginnovatívabb ötöst, amikor tudtam, mindig töltöttem az akkumulátort. Így 3,6 literes benzinfogyasztással és 20,5 kWh/100 kilométeres energiafogyasztással zártam a tesztet. Az 518 megtett kilométerből 346-ot villanyüzemben tettem meg.
A harman-karman hifi fantasztikusan szól, az utastér olyan csendes, hogy hallani, ha egy poloska motoz a hokis táskámban. A luxus már fáj, a kidolgozás minősége utolérhetetlen. Az üléspozíció kiváló, 180 centi és 120 kiló feletti vezetők azonban kényelmetlennek találják az palackot is elnyelő ajtózsebek lábszárt zavaró kialakítását.
Költségek
A BMW 530e iPerformance modell alapára 16,4 millió forint, tesztautónk rengeteg extrájával 24,8 millió forintra kúszott fel az ár. Az azonos képességekkel rendelkező, de nagyobb csomagtartós 530i-hez képest 900 ezer forint a felára, a zöld rendszám sok városi használattal ezt behozza.
Gyártás
A dél-németországi dingolfingi gyárban, valamint a Magna Steyr grazi üzemében készül az 5-ös limuzin minden változata, így a hibrid is.
Beszállítók
Íme, a BMW 5 főbb beszállítói, számos alkatrész Magyarországon készül:
ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács
GESTAMP: megerősített B oszlop (Mór)
PREH: iDrive érintőpados vezérlőegység
IAC: motorszigetelés
SRG GLOBAL: hűtőmaszk
MAHLE: fűtés, szellőzés, légkondi (Balassagyarmat)
TAKATA: vezetőoldali légzsák (Miskolc)
WABCO: levegőadagolás
REHAU: levegőcsatorna, lökhárító (Győr)
BADER: bőrülések
NOVEM: központi kijelző
ERINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)
KSPG AUTOMOTIVE: EGR-szelepek
GRUPO ANTOLIN: beltéri hangulatvilágítás (Helvécia)
STABILUS: csomagtérfedél előfeszített rugói, ajtóteleszkópok
ZF FRIEDRICHSHAFEN: nyolcfokozatú automatikus váltó
ZF LENLKSYSTEME: fogasléc (Eger)
INTEVA PRODUCTS: hátsó ülés konzol
BROSE: elektromos kormányszervó (Kecskemét)
TRW AUTOMOTIVE: kárpit rögzítő csavarok, kábelköteg rögzítők (Románia)
PLASTIC OMNIUM: üzemanyagtartály (Szlovákia)
LUK: váltó csapágyak (Szombathely)
JOHNSON CONTROLS: ülés összeszerelés (Mezőlak)
GKN DRIVELINE: első és hátsó féltengelyek
HUF HÜLSBECK & FÜRST: zárak
KONGSBERG: pneumatikus deréktámasz (Siófok)
KIEKERT: automatikus ajtóbehúzó rendszer
HARMAN-KARDON: hifi (Székesfehérvár)
GRAMMER: aktív fejtámla (Aleksinac, Szerbia)
NIDEC: napfénytető mozgató motor (Bercel)
PILKINGTON: szélvédő
AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tata-Környe)
FREUDENBERG: tömítőgyűrűk (Lajosmizse)
MONTAPLAST: légszűrő
DENSO: indítómotor (Székesfehérvár)
THYSSENKRUPP: vezérműtengely, kormányzást vezérlő elektronika (Budapest)
HONEYWELL: turbófeltöltő
CONTINENTAL: motorvezérlő elektronika (Budapest)
LYDALL GERHARDI: motor hőpajzs
HENROB: önlyukasztó szegecsek
FLEXITECH: féktömlők (Ploiesti, Románia)
ITT MOTION TECHNOLIGIES: első fékbetétek
HIRSCHVOGEL: hajtófogaskerék
IXETIC: kormányszervo-szivattyú
DRAXLMAIER: középkonzol (Mór)
EMCON: kipufogó rendszer (Jászárokszállás)
ROSENBERGER: kábelcsatlakozók (Jászárokszállás)
OLHO: kilincsek
KÜSTER AUTOMOTIVE: elektromos ablakemelő kapcsolók
FÉMALK: váltó- és motortartó alkatrészek, csillapító elemek (Csepel, Dunavarsány)
CONTITECH: fűtő-, hűtőcsövek (Makó)
TEMIC: ülésmozgató elektronika (Budapest)
DELPHI: hálózati töltő (Tatabánya)
Képek és szöveg: Biró Csongor