Tárt karokkal és sok pénzzel várja a külföldieket a szlovák járműipar

Szlovákia
Az előző évihez képest enyhe mértékben csökkent, de ismét meghaladta 2017-ben a Szlovákiában gyártott gépkocsik száma az egymilliót. Tavaly ugyanakkor jelentős mértékben emelkedett az új gépkocsik értékesítése – derült ki a szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) által Pozsonyban ismertetett, még nem véglegesített gyártási adatokból.

A ZAP statisztikái szerint 2017-ben a három szlovákiai autógyár, a pozsonyi Volkswagen, a zsolnai Kia és a nagyszombati Citroën üzemeiben összesen gyártott gépkocsik száma meghaladta az 1 millió 25 ezret, ez valamivel kevesebb volt, mint egy évvel korábban, amikor az országban 1 millió 40 ezer autó készült, ugyanakkor csaknem megegyezett a 2015-ben kimutatott 1 millió 38 ezres gyártási adattal.     Az autóipari szövetség adatai szerint Szlovákia a csökkenés ellenére tavaly is megőrizte világelsőségét az egy főre eső gépkocsigyártásban. Ez a szám 2017-ben 189 darabra csökkent ezer lakosra számítva, míg egy évvel korábban 191, 2015-ben pedig 184 volt.

Tavaly ismét emelkedett Szlovákiában az új gépkocsik értékesítése, a számok elérték a 2009-es rekordév értékeit. Az országban 2017-ben összesen 108 279 új gépkocsit értékesítettek, ebből 96 085 volt személyautó. A növekedés éves szintű mértéke a személygépkocsiknál 8,99 százalék, az összes új gépkocsit tekintve pedig 7,64 százalék volt. A gépkocsieladások növekedésének üteme ugyanakkor lassult az egy évvel korábbihoz képest, amikor a növekedés éves mértéke meghaladta a 13 százalékot.

Juraj Sinay, a ZAP elnöke a gyártási adatokat értékelve elmondta: nagyon jónak és örvendetesnek tartják a számokat, ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a 2018-as év kulcsfontosságú lesz és kritikus lehet az ágazat konkurenciaképessége szempontjából, mivel ha nem sikerül eltávolítani az ágazat fejlődését korlátozó tényezőket, akkor a szektor teljesítménye csökkenni kezdhet.    Juraj Sinay öt korlátozó tényezőt sorolt fel, ezek közül a legfontosabbaknak a szakképzett munkaerő hiányát, illetve ezzel összefüggésben a szakképzés hiányosságait jelölte meg. Rámutatott: ezeknek a kihívásoknak az orvoslásáról tavaly a kormánnyal folytatott egyeztetéseik eredményesek voltak, az idei év pedig ezek megvalósításáról kellene szóljon. Rámutatott: míg korábban a szakképzett munkaerő hiányából adódó nehézségekre az átképzésben és a képzésben látták a megoldást és csak a harmadik helyen jött szóba a külföldi munkaerő behozatala, mostanra a sorrend megváltozott, s ma már úgy látják, hogy a jelenlegi körülmények mellett a külföldi munkaerő behozatalát lehetővé tévő körülmények megteremtése lehet az elsődleges megoldás.

Szlovákiában tavaly az autóipari ágazat termelése a szlovák ipar teljesítményének 44 százalékát adta. Ez pontosan megegyezett az egy évvel korábbi adattal, akárcsak az autóipar az ipari exportban történő részesülése terén, ahol 35 százalékos volt a részesedés 2017-ben is. Az autóipar az utóbbi években a szlovák GDP megközelítőleg 13 százalékát generálta, az ágazat közvetlenül mintegy 130 ezer embert foglalkoztatott, ez a szám az ágazat által közvetve foglalkoztatottakkal együtt eléri a 250 ezret.

A szlovákiai munkaerőhiány egyre inkább bérnövelő hatással van az autóiparban. A Jaguar Land Rover autóipari vállalat szlovákiai megjelenésének hírére jelentősen emelni kezdték a Szlovákiában működő többi autógyárban a dolgozók fizetését. A PSA után tavaly tavasszal a koreai Kia jelentette be, hogy jelentős, havi 117 eurós rekordösszegű béremelésre is számíthatnak a zsolnai gyár dolgozói. A koreai gyártónál eddig ez a legmagasabb emelés a cég szlovákiai gyártóbázisának működése óta.    2017. március elején jelentették be, hogy a nyugat-szlovákiai nagyszombati PSA gyár dolgozói 6,3 százalékos fizetésemelést kapnak, valamint azok a munkavállalók, akik már több mint egy évtizede a gyárban dolgoznak, további bónuszjuttatásban részesülnek. A szlovákiai autógyárak dolgozóinak fizetése már eddig is meghaladta a 900 euró országos átlagfizetést. A Kiánál tavalyelőtt 1300 eurónál is magasabb volt az átlagfizetés, a PSA-nál is meghaladta az átlagbér a havi 1000 eurót 2016-ban.

A legmagasabb fizetést évek óta a Volkswagen Slovakia dolgozói vihetik haza: a havi 1800 eurós átlagfizetés mellett még 13. és 14. havi fizetést is kapnak a német cég szlovákiai munkavállalói. Ezen felül tavaly februárban 1560 euró prémiumot állapítottak meg munkavállalónként a sikeres 2016-os üzleti évre tekintettel.    A jelentős ágazati béremelések oka nem csak a munkaerőhiány, a Jaguar Land Rover szlovákiai gyárának indítása is szerepet játszik az utóbbi idők gáláns fizetésemelési döntéseiben.    Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő Jaguar Land Rover ugyanis már előre 1200 euró feletti átlagfizetéseket ígért. (A négy autógyár tavalyi, emelt átlagfizetéseit összeadva átlagosan 1375 euró, azaz 430 ezer forint az átlagbér – a szerk)

1 Comment on Tárt karokkal és sok pénzzel várja a külföldieket a szlovák járműipar

  1. Nos kedves Szíjjártó Úr! Ezekről ugye mind lemaradtunk. Ok? Alkalmatlan keleti politizálás, nyugatfelé kioktatás stb.. Színtiszta alkalmatlan államvezetés.

Comments are closed.